VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Po spanilé jízdě Prahou se mají cyklisté ještě více ptát politiků

Praha /FOTOGALERIE/ - Na pět tisícovek malých i velkých cyklistů vyjelo v sobotu odpoledne od kostela na náměstí Jiřího z Poděbrad. Trasa vedla Vinohradskou třídou na náměstí Míru, Žitnou ulicí na Václavské náměstí.

26.4.2014 AKTUALIZOVÁNO 28.4.2014
SDÍLEJ:
Zvětšit fotografii

Velká jarní cyklojízda projela 26. dubna centrem Prahy.Foto: Deník/Martin Divíšek

Poté projeli Opletalovou, Hybernskou a ulicí Ke Štvanici, dále po nábřeží směrem na Mánesův most a zpět proti proudu Vltavy na Štefánikův most. Odtud vyrazili po nábřeží na Hlávkův most a do Královské obory. Tam všichni cyklisté zvedli kola nad hlavu. Vpodvečer začala se Stromovce afterparty. Po silnicích v centru města se tisíce cyklistů pohybovaly zhruba do osmnácté hodiny.

Na jednotlivých místech policie zastavila dopravu vždy zhruba na půl hodiny, než projeli i poslední účastníci. Krátkodobě byl v některých lokalitách omezen i provoz městské hromadné dopravy.

Předražených cyklostezek je v Praze prý docela dost

„Zase si chceme užít jedinečnou akci. Dnes Praze nevládnou auta, ale kola," poznamenal těsně před začátkem sobotní Velké jarní cyklojízdy, pořádané už tradičně iniciativou Auto*Mat její pravidelný účastník - student Petr Kos. V pětitisícovém davu, který několik hodin před startem doslova obléhal náměstí Jiřího z Poděbrad, měl on i většina ostatních cyklistů dobrou náladu. Ta se ale poněkud proměnila ve chvíli, kdy padly otázky: je Praha vhodná pro každodenní přepravu na kole? A co by se mělo změnit?

„Není to ani tak v nedostatečné infrastruktuře. Předražených cyklostezek máme docela dost. Problém je v lidech samotných. V jejich bezohlednosti, aroganci, lhostejnosti. Taková je každodenní realita na pražských komunikacích. Naše společnost ještě nedospěla. Sebelepší politik na magistrátu s tím těžko pohne," shrnul a parta jeho spolužáků vesměs přikyvovala. V tom se ale z improvizované tribuny před kostelem ozval mluvčí pořadatele Vít Masare.

Smyslem cyklojízdy je také vyburcovat lidi k aktivitě

Kromě toho, že účastníky akce nabádal k oné již zmíněné ohleduplnosti, rovněž podotkl, že smyslem cyklojízdy je také vyburcovat lidi k aktivitě. Ptejte se víc svých volených zástupců na radnicích i na magistrátu. Pošlete jim e-mail, choďte na jednání zastupitelstev. Nenechte si namluvit, že veřejnost nemá co mluvit do rozvoje veřejného prostoru. Zapojte se do kampaně „Do práce na kole." Přidejte se k některé z místních skupin Cyklisté sobě, založte novou tam, kde není, nebo alespoň zašlete podněty z vašeho okolí na web cyklisté sobě.cz, zaznělo mimo jiné z pódia.

„Víme, že je to především motivační akce. Rozdáváme tady letáčky, upozorňující na možné důsledky otevření tunelu Blanka, na zatím nesplněné sliby o humanizaci magistrály, i na celou řadu dalších problémů, které by měly zajímat každého, kdo žije v Praze," přisvědčil jeden z dobrovolníků iniciativy Auto*Mat.

Po Praze aktuálně jezdí na kole alespoň jednou týdně zhruba 190 tisíc Pražanů starších 15 let, což je asi o 50 tisíc více než v roce 2010. Denně nebo skoro denně jezdí v sezóně na kole 24 tisíc Pražanů, alespoň několikrát týdně sedne v sezóně na kolo 110 tisíc Pražanů. Uvádí to průzkum, který si nechal zpracovat pražský magistrát.

Iniciativa Prahou na kole na základě téhož průzkumu dále informuje, že „nejpočetnější skupinou, čítající asi 134 tisíc lidí, jsou rekreační cyklisté, těsně následovaní dopravními cyklisty. Těch je přibližně 118 tisíc. 125 tisíc Pražanů prý uvažuje o tom, že by po městě na kole jezdilo, z toho 44 tisíc uvažuje o dopravním využití kola. Na kole nejezdí ani jezdit nechce zhruba polovina Pražanů. Nejvýraznější nárůst zaznamenal oproti roku 2010 počet dopravních cyklistů, a to skoro na dvojnásobek oproti roku 2010.

Z těchto dat je zřejmé, že obliba cyklistiky je v Praze na výrazném vzestupu. Infrastruktura tomu ale podle mnohých cyklistů příliš neodpovídá.

Autor: Jakub Krupka

26.4.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Nový přístřešek v tramvajové zastávce Nad Havlem
2

Nad Havlem chtěli lidé budku u zastávky, jejich úsilí mělo úspěch

Miloš Zeman a Karel Srp starší. Ilustrační foto.
5

Dle očekávání: Karel Srp v radě ÚSTR nezasedne. Kvůli členství v KSČ

Pěstujeme olivy

I u nás se dají vypěstovat olivovníky. Můžete je mít i doma, vždyť naprosto nejlepší pro naše podmínky je jejich pěstování v květináčích. A tak se jich nebojte a pojďme společně na to.

Co je pro někoho stará veteš, jinému poslouží. Zaklínadlo zní: Re-Use

Praha – Pomoci vdechnout nový život starým věcem mají takzvaná Re-Use centra, která umožní nacházet uplatnění pro starší, avšak stále funkční či využitelné předměty. Ty by jinak kvůli své nemodernosti skončily v odpadu. Po vzoru Vídně nebo třeba Budapešti začíná magistrát hledat vhodné prostory pro spuštění pilotního projektu – dobře dostupnou krytou halu. Či více hal: buď pro otevření hlavního Re-Use centra, nebo několika center menších.

Na ozdravné pobyty pro děti ze smogových oblastí půjde 40 milionů

Praha - Na ozdravné pobyty dětí, žijících ve smogových oblastech, půjde 40 milionů korun z Národního programu Životní prostředí. Žádat o ně mohou školy, školky a nově i dětské skupiny, a to od 4. září. Oproti dřívějším dotacím je nyní podmínkou, aby byl pobyt spojený s ekologickou výchovou. V dnešní tiskové zprávě to sdělilo ministerstvo životního prostředí.

Ztraceným lidem v lesích pomohou záchranné tabulky

Praha - Body záchrany. Tak se jmenují destičky se speciálním kódem, s jehož pomocí hasiči či záchranáři lehce lokalizují člověka v nouzi. V pražských lesích jich nově přibylo 29.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení