VYBERTE SI REGION

Obliba Prahy v Číně stoupá. V kurzu je novomanželská turistika a lázně

Praha /FOTOGALERIE/ - Minulý týden odstartovalo první letadlo z Prahy společnosti Sichuan Airlines, které vzalo cestující do čínské provincie Sečuán. Jeho hlavní město Čchengtu se tak stalo druhým čínským městem, do kterého lítá přímá linka z české metropole. Zatím nepravidelně.

5.3.2016
SDÍLEJ:

Číňanky v sečuánském Čchengtu.Autor: DENÍK/Pavla Janoušková

Nové spojení může nabídnout nové možnosti nejen cestování, ale také dalšího rozvoje. Překážkou může být naopak větší byrokracie a formality s odletem.

Mezinárodní letiště v sečuánské Čchengtu odbaví ročně 40 milionů cestujících. Celkem žije v tomto městě přes čtrnáct milionů obyvatel. V dohledné době tam vyroste další mezinárodní letiště, které má ambice pojmout i sto milionů cestujících ročně. Čchengtu se tak chce stát přestupní stanicí pro další lety. To by se mohlo ukázat jako výhoda pro Čechy, kteří rádi s batůžkem procestují všechny kouty světa.

V Číně se vše řeší centrálně, proto i první letecké spojení do Prahy zahájili nejdříve z Pekingu. Jenže většina cestujících míří právě do hlavního města Číny nebo do Hongkongu, ale dál už se nevydají.

„Sečuán je brána do Tibetu. Je tu hodně tibetských chrámů. Přímo v Čchengtu bydlí asi sto tisíc Tibeťanů,“ vyzdvihuje přednosti Petr Doležal, konzul generálního konzulátu České republiky v Číně. Čchengtu je také známé svojí výzkumnou stanicí pand velkých. Na velké ploše mohou zde návštěvníci najít více než padesát roztomilých medvídků.

Pořád ve stínu domů

Čchengtu je typické velkoměsto. Jedno auto připadá na pět obyvatel, a kdo nemá auto, jezdí na skútru. Dopravní zácpy jsou takřka na denním pořádku. Jestli někdo považoval například pražské Jižní Město za velké nepohodlné sídliště, neviděl obrovské vysoké věžáky v Číně. Někteří lidé zde žijí prakticky pořád ve stínu domů.

Tím, že se tady narodili, snad ani nevnímají, jaké to je dívat se z okna do přírody a mít neustálý přísun slunce. Na rozdíl od Pekingu nebo Šanghaje mají obyvatelé Čchengtu výhodu. Když nasednou na vlak, jsou za hodinu v přírodě. Například v rezervaci Dujianguan, které patří na seznam UNESCO. V Sečuánu jsou také velehory, které jsou vysoké až 7,5 tisíce metrů nad mořem.

První překážkou cestování do Číny se může hned na začátku ukázat vyřizování víz. Jedná se o složitější byrokratický proces, kdy žadatelé musí vyplnit několikastránkový formulář, nechat si potvrdit dovolenou od zaměstnavatele a výpis z účtu. Spolu s letenkou a podrobným itineráře to musí donést na čínskou ambasádu. 
V zimních měsících mají otevřeno od půl desáté do půl dvanácté.

Fronta se tu stojí od brzkých ranních hodin. Před zavírací dobou rozdá úřednice čísla, na koho nezbylo, musí přijít další den. Stává se, že víza zařizují i cestovky, takže jeden člověk může vyřizovat i celý zájezd. Za vystavení víza, které trvá čtyři dny, se na jeden vstup do země platí třicet euro.

„Z našeho pohledu se Česká republika snaží být vstřícná vůči Číně, očekáváme, že čínská strana to udělá recipročně,“ naznačuje Doležal, že by bylo lepší, kdyby se vízová politika zjednodušila. Zatím toto řeší konzulát v Pekingu a české ministerstvo pro zahraniční věci.

Sám český konzul, který působí v Sečuánu od září, vydal pro první let ze Sečuánu do Prahy skoro dvě stě víz. Pro Číňany platí standardní formulář, který vyplňují všichni, kdo se vydají do Schengenského prostoru.

Praha je u Číňanů v kurzu

Co se týká zájmu Číňanů o Prahu, její obliba stoupá, a to zejména díky poloze v centrální části Evropy. Zatím létali z Čchengtu jen do Amsterdamu, Paříže a Německa. Z Prahy mohou vyrážet i na další výlety po Evropě. „Praha je v kurzu nejenom pro to, že Číňané tam točí filmy a seriály. Hodně oblíbená je novomanželská turistika. Dále mají rádi také lázně,“ vysvětlil Doležal.

Ředitel zahraniční kanceláře agentury CzechTrade v Chengdu Ladislav Graner uvádí, že s přímým leteckým spojením se také otevírají značné možnosti pro český export.

„Přesycený trh a tvrdá zahraniční, ale i čínská konkurence převládají v rozvinutých oblastech na jihu a východě země, zatímco v jihozápadní Číně se stále nachází neobsazený prostor. Město Čchengtu, provincie Sečuán patří mezi nejrozvinutější oblasti jihozápadní Číny s největším potenciálem. Otevírají se světu, poznávají nové věci a rádi se vzdělávají. Příležitost se sem dostat je nyní snazší,“ uvedl Graner, který už dlouhodobě žije v Čině.

Nejaktivnější je česká kancelář v leteckém průmyslu, sklářství, strojírenství, potravinářství nebo nanotechnologiích.

Letenka do Sečuánu vyjde kolem dvanácti tisíc korun, další let z Prahy odstartuje v sobotu 5. března. Na sečuánském letišti platí přísná pravidla. Nikdo nesmí mít v kufru jakékoliv baterie nebo dobíjecí stanice. Nesmí mít ani alkohol v neoznačené láhvi. Ochota a uctivost Číňanů je ale velká. Ačkoliv je čínština velmi složitý jazyk, disponují někteří Číňané hlavně v turistických oblastech výbornou angličtinou.

Čtěte také: Z Prahy odstartoval první přímý letecký spoj do čínské provincie Sečuán

Autor: Pavla Janoušková Mgr.

5.3.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Průzkum zjistí, zda jsou lidé spokojeni s regulací buskingu

Praha - Vedení hlavního města chce v sociologickém průzkumu zjišťovat, jak jsou lidé spokojeni s regulací pouličního umění a zda je takzvaný busking neruší. Firmě, která veřejné dotazování zajistí, zaplatí 350 tisíc korun bez DPH, vyplývá z informací na webu magistrátu. Novelizovaná vyhláška týkající se pouličního umění platí od března. Proti ní se v petici postavilo 2400 lidí.

Za pivem na vysokou. Už 10 let vaří Suchdolského Jeníka

Praha /REPORTÁŽ, FOTOGALERIE/- Výukový minipivovar České zemědělské univerzity najdete na okraji Suchdola. Poloha na kopci mu zajišťuje výjimečný výhled na celé město a nejen to. Unikátní je pivovar i samotné pivo Suchdolský Jeník. Už při příchodu k budově je jasné jedno, momentálně se nevaří. Okolí není naplněné obvyklou pivovarnickou vůní. „Vaříme podle potřeby výuky a teď jsou prázdniny," vysvětluje sládek Ladislav Chládek.

Od největší letecké katastrofy v ČSSR uplynulo 40 let

Dvacátého osmého července 1976 došlo k nejtragičtější letecké nehodě ČSA na území tehdejšího Československa, když pádem do rekreační vodní nádrže Zlaté piesky u Bratislavy skončil let stroje Il-18. Zahynulo 76 osob, údaje o počtu přeživších se dodnes liší.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.