VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Obce podél D1 dusí 20 tisíc aut denně

UHŘÍNĚVES - Kolem dvaceti tisíc aut denně projede pražskou Uhříněvsí a dalšími obcemi na trase Praha – Říčany. Slovy dopravních odborníků je zde každý všední den doprava na čtyřce – tedy pomalu popojíždějící kolony. Řešení v podobě obchvatu se rýsuje za několik let.

13.11.2007 1
SDÍLEJ:

UHŘÍNĚVES. Tato obec zaznamenala v posledních letech obrovský nárůst dopravy. Situaci výrazně komplikují projíždějící kamiony.Foto: Deník/Ivan Babej

„Jednoznačně je to způsobené výstavbou, která je nejenom v Uhříněvsi, ale i v Kolovratech, Benicích až po Říčany,“ vysvětlil Deníku katastrofální dopravní situaci starosta Uhříněvsi Milan Coller a dodal: „Před deseti lety tady byly čtyři tisíce obyvatel a dnes je to sedmnáct tisíc. Když si navíc uvědomíte, že v rodinách jsou běžně dvě auta, pak je myslím jasné, kde se ta dennodenní masa vozidel vzala.“

„No, je to otřesné, člověk se bojí pustit dítě ven, navíc si vemte, co tady musíme dýchat. Podle mě se to hodně zhoršilo výstavbou kruhového objezdu u výjezdu z Uhříněvsi na Říčany,“ řekla Deníku jedna z obyvatelek této městské části Jana Brožová.

S touto příčinou dopravních problémů ale starosta Coller nesouhlasí. „Jednoznačně se kloním k názoru policie, že inkriminovaný kruhový objezd nejenže udělal křižovatku bezpečnější, ale provoz tady se stal plynulejší pro všechny, tedy i pro ty, kteří přijíždějí z vedlejších směrů a neměly by bez kruháku šanci se připojit na hlavní,“ řekl.

Kamiony „všude“

Vedle masivního nárůstu počtu obyvatel Uhříněvsi a okolních „satelitů“ starosta přiznává, že problémem je i nedaleká spedice společnosti Metrans, která je největší svého druhu v Evropě. „To je denně až tři sta kamionů tam a tedy těch tři sta kamionů samozřejmě musí také odjet,“ upřesnil Milan Coller. Podle něj si firma problém uvědomuje a vychází městské části vstříc, ale řidiči kamionů bohužel mnohdy nedbají doporučení a nevyužívají těch komunikací, které jim Metrans doporučuje. „A tím pádem máme ty kamiony všude,“ dodal starosta.

Jediným řešením je tak pro Uhříněves a přilehlé okolí jakýsi obchvat Uhříněvsi, který je podle Milana Collera v tuto chvíli ve fázi územního rozhodování, což je předstupeň stavebního povolení.

„Územní rozhodování je zdlouhavý proces, ale snad už jsou vyřešena všechna úskalí v podobě nesouhlasných stanovisek dotčených obcí. Věřím, že do pěti let bude problém s dopravou v Uhříněvsi alespoň částečně vyřešen,“ uzavřel optimisticky starosta.

Obchvat Uhříněvsi je součástí dálničního okruhu. Zelenou však tato stavba dostala teprve letos, kdy se podařilo překonat „veto“ Říčan a některých dalších obcí. Ty nesouhlasily s první variantou okruhu, která počítala s vedením dopravy po několik set metrů dlouhém mostě a po náspech.

Příznivá změna

„To by znamenalo neúnosnou zátěž dotčených obcí hlukem,“ vysvětlila starostka Říčan Adriena Mrázová s tím, že ke změně došlo v letošním červenci, kdy už se jednalo s novým vedením Ředitelství silnic a dálnic.

„Most byl podstatně zkrácen a snížen a především celá trasa bude zapuštěna pod úroveň terénu v minimální hloubce šesti metrů a víc,“ upřesnila Mrázová a dodala, že takové řešení už se stalo ohleduplným i pro ostatní obce.

Kudy povede okruh

Dvanáct a půl kilometru dlouhá komunikace by měla odlehčit nejen Uhříněvsi, ale například i Běchovicím, Úvalům či Újezdu nad Lesy.

Komunikace bude napojena na stávající úsek Satalice – Běchovice novou mimoúrovňovou křižovatkou Dubeč se Štěrboholskou radiálou a novou přeložkou silnice Praha – Kolín, která by se kolem roku 2010 měla nově vyhnout Běchovicím a Újezdu nad Lesy.

Silniční okruh má dále pokračovat jihovýchodním směrem mezi obcemi Běchovice a Dubeč k obcím Královice, Netluky a Uhříněves. Zde by měla být mimoúrovňová křižovatka Koloděje – Uhříněves, kde se ve výhledu počítá s napojením této komunikace na nově navrhovanou Hostivařskou spojku, která by měla sloužit jako obchvat Uhříněvsi.

Dále pokračuje trasa jižním směrem a dostává se do prostoru mezi obce Lipany, Nupaky na jedné straně a Kuří na straně druhé, kde se dostane k dálnici D1. (ova)

Současná situace je katastrofální

Starosta MČ Praha 22 Milan Coller zdůrazňuje potřebnost nového obchvatu

Jak hodnotíte dopravní situaci v Uhříněvsi?

Jedním slovem katastrofa. Poslední měření před třemi lety vykázalo patnáct tisíc aut denně, čili dnes už budemena čísle asi dvacet tisíc aut, která dennodenně Uhříněvsí projedou, a to už je průjezdnost v číslech dálnice D1.

Nabízí se logická otázka, co s tím, bude obchvat?

Ten se tu snad plánuje od dob minulého režimu, já sám jsem oněmjednal se všemi ministry dopravy, co za tu dobu byli, ale v tuto chvíli je to nejdál, co kdy bylo. Je to ve fázi územního rozhodování, navíc tahle stavba dostala statut veřejně prospěšná, čili nelze to rozhodování blokovat jedním negativním stanoviskem, je třeba řešit financování, ale věřím, že řešení je v horizontu pěti let.

Kudy by měl obchvat vést?

Silnice by měl vést od Štěrboholské spojky a měla by vést za Dubčí, Uhříněvsí a až za Říčany by se auta mohla vrátit na Kutnohorskou ulici, která je tou tragédií, která nám otravuje život tady uprostřed Uhříněvsi.

To je úplné řešení vašeho problému?

Jen tato stavba není samospasitelná, ve výhledu se počítá s nově navrhovanou Hostivařskou spojkou, která by měla sloužit jako finální obchvat Uhříněvsi. (ova)

13.11.2007 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Obvodní soud pro Prahu 2 otevřel kauzu s expolicistou Karlem Kadlecem, podle obžaloby pod vlivem alkoholu a léků poničil na Vinohradech 24 aut.
8

Rozbíjení aut bourající policista Kadlec nevysvětlil. Prý si nic nepamatuje

Premiér Bohuslav Sobotka vystoupil 26. května v Praze na tiskové konferenci.
17

Sobotka bude mít dostavení s ministry, zhodnotí práci vlády

Kam za zážitky nejen o víkendu? Inspirujte se na novém webu Tipy Deníku

Chcete mít přehled o kulturních, sportovních a dalších akcích ve všech regionech? Pak navštivte naši stránku www.tipydeniku.cz, kde najdete fůru inspirace co podniknout nejen o víkendu.

AUTOMIX.CZ

GALERIE: Nejvtipněji naložené vozy na silnicích. Nákladem je vše, co si zamanete

Kromě přepravy cestujících je auto od nepaměti využíváno k převozu nákladu. A jak dnes uvidíte, je tím myšleno doslova jakéhokoliv nákladu. Připravte se na bizarní přehlídku převážených věcí všeho druhu, kdy vás už nepřekvapí ani auto naložené v dalším autě.

O šikovné české ručičky je opět zájem. Opravny jsou zpět

Praha - Opravny a opravárny zažívají velký návrat. Recyklace odpadů se stala pro lidi přirozeností, nyní začínají přemýšlet, jak množství odpadu minimalizovat. Vyhledáním opraváře šetří nejen přírodu, ale někdy i peníze. 

Nad Havlem chtěli lidé budku u zastávky, jejich úsilí mělo úspěch

Praha – Neúnavná občanská iniciativa může slavit úspěchy. Ve Staré Krči se právě díky úsilí místních podařilo prosadit zřízení nového přístřešku u autobusové zastávky Nad Havlem. Radní Prahy 4 pro oblast územního rozvoje Alžběta Rejchrtová (Trojkoalice/Zelení) v té souvislosti ocenila roli aktivních občanů v čele s Vladimírem Hroudou.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení