VYBERTE SI REGION

O půjčování kol je zájem. Organizátoři bojují spíš s vandalstvím

Praha /ROZHOVOR/ - Napadlo vás někdy při cestování po Praze, že nejrychlejší by to v daném úseku bylo na kole? Ale nechce se vám ho kupovat, protože ho nemáte kam dát nebo byste ho využili jen někdy? Právě proto existuje takzvaný bikesharing. Lidé si 
v rámci něho kolo jednoduše půjčují, když je potřeba. 


19.6.2014
SDÍLEJ:

Maruška Václavová z organizačního týmu přehlídky autorské tvorby Dyzajn marketu a Libor Langhammer z projektu Rekola.Foto: DENÍK/Dimír Šťastný

A bratři Vít a Filip Ježkovi se v Praze rozhodli tento nápad posunout dál. Ve veřejné sbírce na portálu hithit pro realizaci svého snu získali od lidí přes 150 tisíc korun. Kolům dali jednotnou barvu: růžovou.

Rozmístili je po celé metropoli. Získali záštitu i od primátora Tomáše Hudečka, který pro lepší sjízdnost přislíbil předláždit některé úseky ulic a náplavek. A vypořádávat se musí i s vandaly nebo zloději, kvůli kterým zapůjčení kola není úplně zdarma - respektive, je zapotřebí zaplatit měsíční nebo roční poplatek.

Projekt bude blíže předveden tuto sobotu při volně přístupném Dyzajn marketu na piazzetě Nové scény Národního divadla. Povídali jsme si 
o něm se studentem Liborem Langhammerem, který se mezi prvními přidal k zakladatelům projektu, v rámci Rekoly opravuje kola nebo pomáhá 
s propagací. A jde příkladem: na kole už byl v Pobaltí nebo 
v Chorvatsku.

Sdílení kol v Praze je novinka, jak vás to napadlo?

Zakladatelé Rekoly, bratři Filip a Vít Ježkovi, se inspirovali v ostatních městech, kde už bikesharing funguje. Chtěli přivést tento nápad do Prahy, přivést lidi do ulic 
a k pohybu, aby nevyužívali jen auta nebo hromadnou dopravu. Od loňského podzimu projekt fungoval zkušebně, potřebovali jsme otestovat, jestli bude možné to do budoucna udržet. Projekt začal v Dejvicích s pár koly a ukázalo se, že potenciál skutečně má, takže jsme ho letos 
v dubnu spustili oficiálně.

Ve kterých evropských městech podobný projekt funguje?

Neřekl bych, že je to úplně podobné, třeba růžová kola, která máme v Praze, jsou specialita, s níž se jinde nesetkáte. Je to naše poznávací znamení. Ale určitě třeba Berlín nebo Amsterdam jsou bikesharingu už dlouho otevřená města.

Kolik kol máte po Praze v současnosti?

Zatím je jich kolem 40. Ale v terénu to hodně kolísá, setkáváme se třeba s vandalismem, takže kola často servisujeme. Nicméně kol je dost, pánských i dámských, 
s přehazovačkou… Zavádíme též koloběžky, které jsou hodně v kurzu.

Zmínil jste vandalismus, je to skutečně častý problém?

Bohužel ano, stává se to, 
a samozřejmě, stačí, aby někdo - třeba ze špatné nálady nebo protože je opilý - kopne do kola a hned způsobí osmici, což se nezdá jako velký problém, ale kolo je nutné dát do servisu.

Jakým způsobem kola do projektu získáváte?

Hlavně formou dárcovství. První várka pochází z Ostravy, kde se konala sbírka Kola pro Afriku. Bicykly, které nebyly pro Afriku vhodné, jsme přebarvili na růžovo 
a využili je v rámci tohoto projektu. Ale přispět může každý. Máte-li doma kolo, které by podle vás vhodné, neváhejte se na nás obrátit. Lidem, kteří nám přispějí kolem, může být nabídnuto členství nebo nějaká jiná forma spolupráce s Rekolou.

V současnosti si lze kolo půjčit 
v několika částech Prahy, v Brně a Olomouci. Plánujete další růst?

Ano, výhoda je, že projekt funguje federativně, založit ho lze kdekoli. Máme zprávy, že je snaha spustit ho třeba 
v Poděbradech, Ostravě nebo v několika slovenských městech. Samozřejmě, největší potenciál to má ve velkých městech, kde je kolo skutečně rychlý dopravní prostředek 
a zároveň je zde hodně lidí, kteří se mohou potenciálně přidat.

Teď nejblíž máte před sebou sobotní Dyzajn market, kterého se s Rekolou účastníte. Jak souvisí tato akce s vašimi koly?

Dyzajn market navštěvuje hodně lidí, takže je to pro nás samozřejmě dobrá cesta k tomu je oslovit a projekt blíže představit. A protože jde 
o designovou akci, taky ukázat, že dokážeme stará kola pěkně designově upravit 
a zase pro ně najít praktické uplatnění. A díky tomu, že se Dyzajn market letos rozrůstá na víc míst, jsme mohli dát dohromady i soutěž, v rámci které budou moci lidé festivalová místa objet a pak získat některou z cen letošní limitované festivalové kolekce. Věříme také, že Dyzajn market nastartuje to, že naše kola bude možné použít při různých akcích: Chceme se například zúčastnit Letní filmové školy v Uherském Hradišti, kde jednáme, ale potenciál je i na hudebních festivalech nebo filmovém festivalu v Karlových Varech.

Čtěte také: Na piazzetě Národního divadla bude jeden velký piknik

Jak půjčování kol funguje?Na jezdění jsou používaná stará kola, která lidé z Rekoly nabarvili na růžovo a opravili.

Kolo si může půjčit každý, kdo si zakoupí členství v komunitě Rekoly: za 200 korun na měsíc nebo 1000 korun na rok. Lidé, kteří aktivně spolupracují (například nabídnou do projektu svoje staré kolo), mohou získat členství zdarma.

Každý jezdec má mobilní aplikaci (případně může používat sms), ve které vidí růžová kola ve svém okolí. Může si kolo půjčit, jezdit na něm, jak dlouho bude potřebovat, a pak ho zase kdekoli odložit pro dalšího jezdce.

Aby nedocházelo ke krádežím a kola si mohli půjčit jen zaregistrovaní členové, mají na sobě všechna kola viditelně umístěný kód. Ten uživatel zadá do mobilní aplikace, která ukáže kód zámku. Tím si ho uživatel odemkne a už může jet. Poté, co dorazí do cíle, zmáčkne v mobilní aplikaci, že kolo vrátil, na mapce zadá místo a kódem bicykl opět zamkne. Prostřednictvím aplikace lze hlásit i případné závady kol.

Pokud uživatel zanechá kolo na místě, kde si to někdo z nějakého důvodu nepřeje, lze o tom dát vědět prostřednictvím formuláře na webu Rekoly.

Čtěte také: Do poloviny roku 2016 budou Pražané sdílet tisícovku kol

Autor: Ondřej Leinert

19.6.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Od narození skladatele Jaroslava Ježka uplyne 110 let

Praha - Jeho písničky si ve třicátých letech 20. století zpívala celá Praha a zpívají se dodnes. Jaroslav Ježek, který se narodil 25. září 1906, skládal hudbu pro Osvobozené divadlo, jeho doménou byly jazzové, bluesové i pochodové songy, ale i moderní orchestrální a koncertní skladby. Ač prakticky neviděl a trpěl nedoslýchavostí, stihl se za svůj nedlouhý život stát neobyčejným hudebním velikánem.

Studentů VŠ bude opět o něco méně, odhaduje předseda Rady VŠ

Praha - Studentů vysokých škol bude opět o něco méně, odhaduje předseda Rady vysokých škol Jakub Fischer. Důvodem je demografický vývoj i způsob financování, řekl. Loni na vysokých školách v Česku studovalo asi 327 tisíc lidí. Nový akademický rok bude slavnostně zahájen ve čtvrtek v Praze.

V Praze se trénovala stavba protipovodňových zábran

Praha /FOTOGALERIE/ - V Holešovicích si v sobotu hasiči spolu s policisty a vojáky vyzkoušeli stavění protipovodňových bariér. Šlo o největší podobné cvičení od roku 2011. Mobilní bariéry stojí od Hlávkova mostu po budovu LightHouse u Libeňského mostu. Bariéra je dlouhá 1,172 metrů. Odpoledne bude prostor otevřený veřejnosti, večer se bariéry znovu rozeberou. V příštím roce by se mohla vyzkoušet stavba protipovodňových opatření v pražské Troji, řekl v sobotu vedoucí oddělení krizového managementu pražského magistrátu Daniel Barták.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies