VYBRAT REGION
Zavřít mapu

O půjčování kol je zájem. Organizátoři bojují spíš s vandalstvím

Praha /ROZHOVOR/ - Napadlo vás někdy při cestování po Praze, že nejrychlejší by to v daném úseku bylo na kole? Ale nechce se vám ho kupovat, protože ho nemáte kam dát nebo byste ho využili jen někdy? Právě proto existuje takzvaný bikesharing. Lidé si 
v rámci něho kolo jednoduše půjčují, když je potřeba. 


19.6.2014
SDÍLEJ:

Maruška Václavová z organizačního týmu přehlídky autorské tvorby Dyzajn marketu a Libor Langhammer z projektu Rekola.Foto: DENÍK/Dimír Šťastný

A bratři Vít a Filip Ježkovi se v Praze rozhodli tento nápad posunout dál. Ve veřejné sbírce na portálu hithit pro realizaci svého snu získali od lidí přes 150 tisíc korun. Kolům dali jednotnou barvu: růžovou.

Rozmístili je po celé metropoli. Získali záštitu i od primátora Tomáše Hudečka, který pro lepší sjízdnost přislíbil předláždit některé úseky ulic a náplavek. A vypořádávat se musí i s vandaly nebo zloději, kvůli kterým zapůjčení kola není úplně zdarma - respektive, je zapotřebí zaplatit měsíční nebo roční poplatek.

Projekt bude blíže předveden tuto sobotu při volně přístupném Dyzajn marketu na piazzetě Nové scény Národního divadla. Povídali jsme si 
o něm se studentem Liborem Langhammerem, který se mezi prvními přidal k zakladatelům projektu, v rámci Rekoly opravuje kola nebo pomáhá 
s propagací. A jde příkladem: na kole už byl v Pobaltí nebo 
v Chorvatsku.

Sdílení kol v Praze je novinka, jak vás to napadlo?

Zakladatelé Rekoly, bratři Filip a Vít Ježkovi, se inspirovali v ostatních městech, kde už bikesharing funguje. Chtěli přivést tento nápad do Prahy, přivést lidi do ulic 
a k pohybu, aby nevyužívali jen auta nebo hromadnou dopravu. Od loňského podzimu projekt fungoval zkušebně, potřebovali jsme otestovat, jestli bude možné to do budoucna udržet. Projekt začal v Dejvicích s pár koly a ukázalo se, že potenciál skutečně má, takže jsme ho letos 
v dubnu spustili oficiálně.

Ve kterých evropských městech podobný projekt funguje?

Neřekl bych, že je to úplně podobné, třeba růžová kola, která máme v Praze, jsou specialita, s níž se jinde nesetkáte. Je to naše poznávací znamení. Ale určitě třeba Berlín nebo Amsterdam jsou bikesharingu už dlouho otevřená města.

Kolik kol máte po Praze v současnosti?

Zatím je jich kolem 40. Ale v terénu to hodně kolísá, setkáváme se třeba s vandalismem, takže kola často servisujeme. Nicméně kol je dost, pánských i dámských, 
s přehazovačkou… Zavádíme též koloběžky, které jsou hodně v kurzu.

Zmínil jste vandalismus, je to skutečně častý problém?

Bohužel ano, stává se to, 
a samozřejmě, stačí, aby někdo - třeba ze špatné nálady nebo protože je opilý - kopne do kola a hned způsobí osmici, což se nezdá jako velký problém, ale kolo je nutné dát do servisu.

Jakým způsobem kola do projektu získáváte?

Hlavně formou dárcovství. První várka pochází z Ostravy, kde se konala sbírka Kola pro Afriku. Bicykly, které nebyly pro Afriku vhodné, jsme přebarvili na růžovo 
a využili je v rámci tohoto projektu. Ale přispět může každý. Máte-li doma kolo, které by podle vás vhodné, neváhejte se na nás obrátit. Lidem, kteří nám přispějí kolem, může být nabídnuto členství nebo nějaká jiná forma spolupráce s Rekolou.

V současnosti si lze kolo půjčit 
v několika částech Prahy, v Brně a Olomouci. Plánujete další růst?

Ano, výhoda je, že projekt funguje federativně, založit ho lze kdekoli. Máme zprávy, že je snaha spustit ho třeba 
v Poděbradech, Ostravě nebo v několika slovenských městech. Samozřejmě, největší potenciál to má ve velkých městech, kde je kolo skutečně rychlý dopravní prostředek 
a zároveň je zde hodně lidí, kteří se mohou potenciálně přidat.

Teď nejblíž máte před sebou sobotní Dyzajn market, kterého se s Rekolou účastníte. Jak souvisí tato akce s vašimi koly?

Dyzajn market navštěvuje hodně lidí, takže je to pro nás samozřejmě dobrá cesta k tomu je oslovit a projekt blíže představit. A protože jde 
o designovou akci, taky ukázat, že dokážeme stará kola pěkně designově upravit 
a zase pro ně najít praktické uplatnění. A díky tomu, že se Dyzajn market letos rozrůstá na víc míst, jsme mohli dát dohromady i soutěž, v rámci které budou moci lidé festivalová místa objet a pak získat některou z cen letošní limitované festivalové kolekce. Věříme také, že Dyzajn market nastartuje to, že naše kola bude možné použít při různých akcích: Chceme se například zúčastnit Letní filmové školy v Uherském Hradišti, kde jednáme, ale potenciál je i na hudebních festivalech nebo filmovém festivalu v Karlových Varech.

Čtěte také: Na piazzetě Národního divadla bude jeden velký piknik

Jak půjčování kol funguje?Na jezdění jsou používaná stará kola, která lidé z Rekoly nabarvili na růžovo a opravili.

Kolo si může půjčit každý, kdo si zakoupí členství v komunitě Rekoly: za 200 korun na měsíc nebo 1000 korun na rok. Lidé, kteří aktivně spolupracují (například nabídnou do projektu svoje staré kolo), mohou získat členství zdarma.

Každý jezdec má mobilní aplikaci (případně může používat sms), ve které vidí růžová kola ve svém okolí. Může si kolo půjčit, jezdit na něm, jak dlouho bude potřebovat, a pak ho zase kdekoli odložit pro dalšího jezdce.

Aby nedocházelo ke krádežím a kola si mohli půjčit jen zaregistrovaní členové, mají na sobě všechna kola viditelně umístěný kód. Ten uživatel zadá do mobilní aplikace, která ukáže kód zámku. Tím si ho uživatel odemkne a už může jet. Poté, co dorazí do cíle, zmáčkne v mobilní aplikaci, že kolo vrátil, na mapce zadá místo a kódem bicykl opět zamkne. Prostřednictvím aplikace lze hlásit i případné závady kol.

Pokud uživatel zanechá kolo na místě, kde si to někdo z nějakého důvodu nepřeje, lze o tom dát vědět prostřednictvím formuláře na webu Rekoly.

Čtěte také: Do poloviny roku 2016 budou Pražané sdílet tisícovku kol

Autor: Ondřej Leinert

19.6.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Hasiči. Ilustrační foto.

Praha dá na provoz jednotek dobrovolných hasičů 105 milionů

Osvětlení v Praze. Ilustrační foto.
AKTUALIZOVÁNO

ÚOHS zakázal platnost smlouvy na provoz veřejného osvětlení, Praha se odvolá

AKTUALIZOVÁNO

ÚOHS zrušil tendr pražského dopravního podniku na úklid metra

Brno, Praha - Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zrušil tendr pražského dopravního podniku (DPP) na úklid metra. Veřejná zakázka za zhruba 600 milionů korun byla podle úřadu vypsána netransparentně. Rozhodnutí je pravomocné, jak vyplývá z webu úřadu. Dopravní podnik se proti verdiktu úřadu neodvolal. Podle mluvčí DPP Anety Řehkové chce podnik řízení opakovat.

Může stávka řidičů ochromit spojení Prahy s okolím?

Praha – Dojedou za týden do Prahy lidé, kteří míří do zaměstnání, do škol nebo třeba k lékaři? A podaří se odcestovat Pražanům mířícím ven z metropole? Může to být problém. Na čtvrtek 6. dubna vyhlásilo předsednictvo Odborového svazu dopravy stávku řidičů linkových autobusů. Celostátní a celodenní.

Developeři letos v Praze prodají zhruba 6500 bytů

Praha - Developeři letos v Praze plánují prodat 6500 až 6600 nových bytů. V porovnání s loňským rokem to znamená stagnaci nebo mírný pokles. Ceny by se mohly zvýšit o pět až deset procent. Vyplývá to z odpovědí developerů, které oslovila. Nejvíce, zhruba 1400 bytů, chce prodat Central Group. Podle generálního sekretáře Asociace realitních kanceláří Jana Borůvky by bylo k uspokojení poptávky potřeba prodat o několik tisíc bytů více.

Údržba trati pro tramvaje ovlivní i provoz autobusů

Praha – V úseku Hradčanská–Prašný most nepojedou v noci na pátek tramvaje. Údržba trati si vyžádá obousměrné přesušení provozu, které začíná 50 minut po půlnoci a skončit má 20 minut před pátou ranní. Bude se to týkat tří linek, jejichž trasy budou odkloněny přes zastávku Pražský hrad.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies