VYBERTE SI REGION

Nový terminál na Smíchově má zlepšit cestování Prahou

Praha - Prostor před Smíchovským nádražím je nyní v žalostném stavu. Špína a zápach kolemjdoucí rozhodně ke krátkému odpočinku nelákají. Cestování přes toto místo navíc komplikuje špatná návaznost mezi vlaky, autobusy, tramvajemi a metrem, jenž mají v blízkém okolí svá stanoviště.

6.2.2016
SDÍLEJ:

Nevábně vyhlížející autobusový terminál u stanice metra Smíchovské nádraží.Autor: Deník/Vít Šimánek

To by se však v dohledné době mělo změnit. Radnice Prahy 5 usiluje o to, aby zde vznikl moderní dopravní terminál. Přesunout by se sem měly také autobusy z nedalekého nádraží Na Knížecí, kde by v budoucnu mohlo vzniknout prostorné náměstí, které Smíchovským dosud chybí.

Plán úzce souvisí i s chystanou výstavbou celé nové čtvrti, kterou by chtěla společnost Sekyra Group začít stavět na nevyužívaných pozemcích kolem nádraží už v příštím roce. Vedení městské části hodlá u dopravního terminálu také umístit záchytné parkoviště P+R. Zdejší pozice však záměr kritizuje a považuje ho za nekoncepční.

„Kdo přes Smíchovské nádraží cestuje, dobře ví, že současná podoba je poměrně nepříjemná na přestupování mezi tramvajemi a autobusy i celkový prostor pro cestující je nepříjemný a nekomfortní," vidí situaci radní pro dopravu Prahy 5 Petr Hnyk (SZ).

Přemístění současného stanoviště

Rada města v polovině prosince schválila záměr vypracování studie dopravního terminálu Smíchovské nádraží. Odbor územního rozvoje by měl do půl roku předložit zpracovaný materiál, kde načrtne možnosti, jak by mohl u stávající nádražní budovy fungovat dopravní uzel pro vlaky, autobusy, tramvaje i metro.

Aby byl však komplexní a cestování se urychlilo, je podle radnice Prahy 5 nutné přemístit na Smíchovské nádraží i autobusy z nedalekého stanoviště Na Knížecí. Na obě místa dnes přijíždí nejen autobusy městské hromadné dopravy, ale také regionální doprava a dálkové autobusy.

„Chceme zpracovat studii, abychom prověřili, co všechno se vejde do přednádražního prostoru na Smíchov," vysvětluje radní Hnyk. Pro dálkovou dopravu už zde ale pravděpodobně nebude místo. „Ta by se přesunula k P+R parkovišti, které by mohlo vzniknout podél ulice Dobříšská," přeje si radní pro dopravu Prahy 5.

Právě záchytné parkoviště P+R dnes na příjezdu do Prahy z jihu zcela chybí. Žádné vhodné místo na okraji města prý není, proto ho chce radnice umístit právě poblíž Smíchovského nádraží. Jediným vhodným místem se jeví volný prostor vedle Dobříšské, která je součástí Městského okruhu.

Různí majitelé pozemnků

Jenže zatímco pozemky v přednádraží určené pro nový terminál jsou v majetku hlavního města, místo pro případné velkokapacitní parkoviště patří Správě železniční dopravní cesty a z velké části Českým drahám, na něž má předkupní právo developer Sekyra Group. Ten zde dlouhodobě plánuje rozsáhlý projekt Smíchov City, který počítá s výstavbou kancelářských, obchodních a rezidenčních prostor na 200 tisících metrech čtverečních.

A začít se stavebními pracemi by chtěl už v roce 2017. „Nyní bude záležet na jednání, na kolik Sekyra Group umožní využít pozemky pro záchytné parkoviště," přiznal Hnyk a zároveň dodal, že taková jednání už probíhají. Developerská společnost je však návrhu nakloněna.

„O toto řešení usilujeme kontinuálně deset let a myslím že s veřejným sektorem v této věci panuje shoda. Bavíme se v podstatě jen o určitých subvariantách, vazbě na přednádražní prostor, časování a podobně," řekl ředitel developmentu Sekyra Group Leoš Anderle. Podle něho je tato varianta výhodná pro hlavní město, městskou část i pro samotnou firmu.

„Zvýšíme tím význam Smíchovského nádraží, a tak i osy Anděl Smíchovské nádraží, kde plánujeme pěší zónu, která je ústředním motivem našeho urbanistického návrhu," uvedl Anderle.

Rozhodnutí magistrátu

Zásadní slovo v plánech, které mají výrazně změnit cestování po Praze, bude mít i hlavní město. Jednání mezi magistrátem a radnicí se teprve chystá. „Budu o tom s nimi komunikovat příští týden, nicméně o tomto záměru mám jen rámcové informace," sdělil náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD).

Institut plánování a rozvoje (IPR), který je příspěvkovou organizací hlavního města, tvrdí, že přestavba terminálu u Smíchovského nádraží i výstavba kapacitního záchytného parkoviště P+R s nástupišti pro dálkové autobusy už je rámcově zakotvena v platném územním plánu.

„Oba tyto nové terminály by byly přímo napojeny na podchody železniční stanice. Jakmile bude nový terminál realizován, pak je zde prostor pro přemístění toho stávajícího Na Knížecí, kde se podle územního plánu a urbanistické studie počítá s vytvořením významného veřejného prostranství a také zde toto území bylo vytipováno jako vhodné pro umístění zatím nespecifikované veřejné budovy," vysvětlil ředitel komunikace IPR Adam Švejda.

Institut podle něj od zpracovávané studie především očekává „detailnější rozpracování těchto principů zanesených v územním plánu".

Kritika od opozice

Ne všem se záměr studie zamlouvá. Kritika zní především z řad opozice v Praze 5. Podle předsedy zastupitelského klubu ODS Zdeňka Doležala jde o nekoncepční řešení. „Nelze vytrhnout plánovaný dopravní uzel z širších vztahů na okolí, území Smíchova je třeba řešit jako celek," tvrdí.

Podle jeho názoru je nejprve nutné zhodnotit všechny stávající vypracované studie oblasti Smíchova, vliv plánované výstavby na dopravu i záměr rady Prahy 5 přesunout část dopravy z ulice Strakonická do ulice Nádražní. „Nakonec dojdeme k závěru, že záměr centrálního dopravního uzlu na Smíchovském nádraží je pěkný, avšak nerealizovatelný," je přesvědčený Doležal.

Nelíbí se mu přitom ani myšlenka vytvoření záchytného parkoviště u Dobříšské ulice. A to zejména kvůli dlouhým kolonám, které se zde obvykle v ranní špičce tvoří. „Pro nová parkoviště P+R je třeba hledat místa v okrajovějších částech Prahy dobře dostupných vlakovou dopravou a u nově plánované konečné stanice tramvaje na Barrandově," dodal.

Naopak předseda opozičního zastupitelského klubu Demokraté Jana Kasla Tomáš Homola je smířlivější. „Původní úvaha městské části vytvořit na místě dnešního Smíchovského nádraží a v jeho východním předpolí rozumný dopravní terminál pro osobní dopravu je správná," myslí si. Podle jeho slov může být studie zbytečná, pokud nebude vůle ze strany ostatních zainteresovaných hráčů.

Čtěte také: Praha 6 požaduje po městě stavbu terminálu a P+R na Veleslavíně

Autor: Matěj Ludvík

6.2.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Lukáš Houdek: Jaká místa mám v Praze rád

Praha - Lukáš Houdek je v současnosti hlavním představitelem vládního projektu HateFree, v němž se věnuje nenávistným náladám po celém světě. Do Prahy se přistěhoval po střední škole, aby zde mohl navázat studiem na vysoké. Většinu svého života se věnuje fotografii. Snaží se zachytit především poetické chvíle života a tím zburcovat diváky svých děl.

Rudolf Jindrák: Německo je náš nejdůležitější obchodní a politický partner

Praha /ROZHOVOR/ – Premiérův poradce a bývalý velvyslanec v Berlíně Rudolf Jindrák je muž, který zná Německo opravdu dobře a s přijíždějící kancléřkou Angelou Merkelovou strávil asi nejvíc času ze všech českých diplomatů či politiků. Podílel se i na přípravě její dnešní návštěvy.

Hrad: Rozhodnutí soudu znamená, že se smí hanobit státní symboly

Praha - Rozsudkem soudu ohledně vyvěšení obřích červených trenýrek nad Pražským hradem je podle hradního mluvčího Jiřího Ovčáčka sdělováno veřejnosti, že je možné beztrestně hanobit státní symboly. Ovčáček to napsal na dotaz ČTK v reakci na rozsudek soudu. Ten rozhodl, že se skupina Ztohoven nedopustila trestného činu. Státní zástupkyně ale na místě podala proti rozhodnutí stížnost. Případem se proto bude zabývat městský soud.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies