Na trase z Jižního Města do Radotína začal jezdit vůbec první nízkopodlažní autobus značky SOR NB 12 City. Do provozu byl uveden dopravcem Veolia Transport Praha na lince městské hromadné dopravy číslo 165. Jedná se o vůbec první vůz tohoto druhu.

V následujících letech by jich mělo v metropoli postupně začít jezdit celkem 620 pod barvami pražského dopravního podniku, ale také Veolia Transport počítá s nákupem dalších.

Robustní vzhled

Nový autobus byl nasazen do ostrého provozu na jednu z hodně vytížených linek. „Linka 165 je se svými 29,2 kilometru jednou z nejdelších autobusových linek městské hromadné dopravy v Praze. Její jízdní doba se pohybuje mezi 65 až 70 minutami a má celkem 45, respektive 49 zastávek. Autobus projíždí okrajovými částmi metropole, ale i hustou sídlištní zástavbou,“ řekla Eva Kočová, ředitelka Veolia Transport Praha s tím, že autobus je díky nízké nástupní hraně mnohem pohodlnější pro nástup starších lidí a rodičů s kočárky.

Technické parametry

Autobus SOR NB 12 City

  • délka 12,18 m, šířka 2,55 m, výška 2,90m
  • čtyři nástupní dveře – u řidiče šířka 0,88 m, střední (2x) a zadní šířka 1,22m
  • obsaditelnost: k sezení 26, stání 76 a jeden invalidní občan na vozíku, celkem 102+1, autobus je vybaven plošinou pro nástup invalidních občanů
  • Nový autobus zaujme na první pohled jiným vzhledem, například zvětšeným nízko položeným bočním zasklením a celkově robustnějším vzhledem. Vozidlo má čtvery dveře, namísto dosavadních tří, což by mělo zrychlit nástup a výstup. Vozidlo samozřejmě splňuje ekologické emisní normy, takzvané EURO4.

    Do konce roku by mělo v Praze začít jezdit dalších 80 vozidel stejné značky, tentokrát však v provozu Dopravního podniku hlavního města Prahy.

    Celkově město před několika měsíci uzavřelo zakázku za více než čtyři miliardy korun, za které v průběhu několika let nakoupí 620 autobusů, z nichž některé budou dokonce na hybridní pohon. Třetina autobusů bude kloubových. Za osm let by pak v metropoli mohlo přibýt nakonec celkem 720 autobusů.

    „Smlouva je připravena tak, že objednávka bude uzavřena na 620 autobusů a pokud budeme spokojeni, je zde roční opce na dalších sto kusů,“ vysvětlil již dříve generální ředitel dopravního podniku Martin Dvořák. Přesný termín, kdy uvede nové autobusy do provozu dopravní podnik, zatím není známý. Každopádně na jaře byl slib takový, že do konce roku by jich mělo být osmdesát.