Jeden z posledních projektů, na němž osobně pracovala proslulá britská architektka iráckého původu Zaha Hadid, má proměnit zanedbané pozemky u Masarykova nádraží v moderní administrativní a komerční zónu. Na finálních úpravách pracovala téměř do své smrti, infarktu podlehla letos 31. března v nemocnici v americkém Miami.

Zaha Hadidová„Vypsali jsme soutěž, kam se přihlásila skutečná esa. Projekt Zahy byl jasně nejlepší, přesto jsme na něm skoro další tři roky společně pracovali. Přistupovali jsme k němu s velkou pokorou, šanci změnit velkou část centra Prahy nedostane každý. Dneska věřím, že odborná i laická veřejnost se shodnou na tom, že Zaha Hadid přinesla do Prahy světovou architekturu," prohlásil spolumajitel investiční skupiny Penta Marek Dospiva.

Na návrhu pracovalo v průběhu dvou let kolem třiceti architektů. Postupně vzniklo pět projektů, výsledný šestý vychází z toho úplně prvního. "Z každé varianty jsme vzali to nejlepší a zapracovali to do finální verze, která vychází z prvního návrhu," vysvětlil Dospiva. Doplnil, že ještě před realizací výběrového řízení na architektonické studio Penta přizvala ke konzultaci psychology, aby jim pomohli vymyslet proporce ulice Na Florenci tak, aby byla pro lidi co nejpřívětivější. Na základě doporučení tak bude šířka ulice stejná jako výška domů, i když kvůli tomu musel investor provést výměnu pozemků s magistrátem.

Investor ze společnosti Penta počítá nejen s novými kancelářskými plochami, ale i s obchody, byty, restauracemi, kavárnami nebo veřejnou zelení. „Se stavbou bychom chtěli začít asi za dva roky. Máme vyhovující územní plán, nyní zahajujeme schvalovací proces," řekl Pražskému deníku manažer Pavel Streblov, který je odpovědný za přípravu projektu. Jistým problémem by ještě mohl být fakt, že jedna z budov je plánována na pozemcích, které Penta zatím nevlastní. „S majitelem intenzivně jednáme a pevně věříme, že se dohodneme. Pokud ne, tak to nebude žádná katastrofa, jen dojde k mírnému přepracování projektu," vysvětlil Dospiva.

Central Business District propojí historické centrum s Karlínem a Žižkovem z obou stran magistrály. Projekt pak dokonce počítá i se zastřešením kolejiště u budovy Masarykova nádraží, o této variantě se však zatím vedou jednání se Správou železniční dopravní cesty. Zde by měl vzniknout park se vzrostlými stromy a obchody přímo nad projíždějícími vlaky.

Přirozené spojení i protihluková bariéra

„Nahoru by vedly eskalátory a na jednotlivá nástupiště by byly průhledy a sjezdy. Jde o to propojit Florenc s ulicemi navazujícími na Hlavní nádraží. Mezi těmito částmi města je dnes Masarykovo nádraží přirozenou bariérou," přiblížil Dospiva v rozhovoru pro magazín Forbes. 

Podle plánů by měla vzniknout veřejná prostranství také u haly Masarykova nádraží nebo za rušnou magistrálou u autobusového nádraží Florenc. „Nové náměstí na Florenci chceme koncipovat tak, aby bylo plné zeleně. Hodláme vytvořit místo, kde lidé budou mít chuť se na chvíli posadit, nikoliv jen proběhnout," vysvětluje Streblov. Ulice Na Florenci by se pak měla rozšířit o více než čtyři metry a stát se novým pražským bulvárem lemovaným stromy.

Hlavní budova projektu umístěná mezi nádražím a ulicí Na Florenci má svým architektonickým zpracováním připomínat koleje, které přecházejí ve zlatou věž. Návrháři tak vzdali hold stověžaté Praze, které chtějí přidat další věž, a zároveň odkazovali na kolejiště Masarykova nádraží.

Stavět se bude ve třech etapách. První budovy vzniknou v ulici Na Florenci, v další etapě objekty s novým náměstím u autobusového nádraží Florenc a poslední bude multifunkční dům u křižovatky ulic Hybernská a Opletalova.

Během přípravy prošel projekt konzultacemi s památkáři, Institutem plánování a rozvoje i zástupci Prahy 1, 8 a 3, kterých se výstavba bude týkat. Plány Penty ocenila primátorka Adriana Krnáčová, podle které Praha potřebuje více moderní architektury. "Chybí nám tu architektonická díla soudobých architektů. Pokud se o ně nebudeme snažit, může se stát, že se z Prahy stane skanzen. Doufám, že tento projekt otevře Prahu dalším architektům světového významu, " uvedla primátorka s tím, že by v metropoli ráda viděla například nové centrum soudobého umění.

Infografika: Masarykovo nádraží v Praze se radikálně změní. Už za tři roky tu vyroste nové byznys centrum.

Kliknutím na obrázek ho zvětšíte.

Náklady překročí 6,5 miliardy korun

Letos v lednu se konsorcium Masaryk Station Development, kde je většinovým vlastníkem právě skupina Penta, dohodla s Českými drahami na odkoupení prvního pozemku 
o rozloze přes 10 tisíc metrů čtverečních v ulici Na Florenci za 235 miliónů korun.

Následně se počítá i s odkupem pozemků o celkové rozloze 22 tisíc metrů čtverečních. Celkové náklady na realizaci Central Business Districtu překročí 6,5 miliardy korun, České dráhy by měly naopak za pozemky utržit minimálně 600 miliónů korun.

Významná představitelka dekonstruktivismu Zaha Hadid získala řadu prestižních ocenění. Je autorkou Rosenthalova střediska pro současné umění v Cincinnati, vědeckého centra Phaeno ve Wolfsburgu, budovy ústředí BMW v Lipsku, lanovky v Innsbrucku nebo výstavního areálu v Zaragoze.

Čtěte také: Před 170 lety zahájilo provoz Masarykovo nádraží v Praze