VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nové turnikety v metru: drahé, problematické

Praha – Už v roce 2011 by měly turnikety začít z metra vyhánět tisíce černých pasažérů.

29.3.2010
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Grzegorz Klatka

Pražský dopravní podnik (DP) si od toho slibuje výrazné zvýšení tržeb a posílení kontrol revizorů v povrchové dopravě. Nyní se ale stále častěji ozývají hlasy o tom, aby byl celý projekt zastaven. Je prý příliš nákladný, DP má špatné odhady ohledně zisků ze zavedení systému a navíc to bude znamenat překonávaní dalších bariér v metru.

„DP nyní urychlil přípravu. Probíhá regulérní výběrové řízení na dodavatele. Výsledky lze očekávat v červnu. Jsem pro to, aby byl projekt zastaven. Není prokázána ekonomická návratnost ani prospěšnost tohoto záměru. DP pracuje s nepřesnými čísly,“ řekla pražská zastupitelka Petra Kolínská (SZ).

Podobný názor vyjádřil na čtvrtečním jednání zastupitelů také Jiří Witzany (SNK ED). „Efektivita turniketů je založena na zpochybnitelných výpočtech,“ sdělil.

Spočítat to nelze

Faktem je, že v mnoha evropských městech se turnikety velmi osvědčily, a právě na to také DP upozorňuje a věří, že by to tak mělo být i v Praze. „Navíc přesná čísla o počtu černých pasažérů nelze nijak spočítat, a proto můžeme mít k dispozici jen odhady. Většinou se jedná tak o osm až deset procent cestujících bez platného jízdního dokladu. Na druhou stranu ve městech, kde byly turnikety zavedeny, byla ta čísla nakonec mnohem vyšší,“ vysvětlil už dříve mluvčí DP Ondřej Pečený.

Počítá se s tím, že první turnikety začnou fungovat už příští rok. Kompletně by měl být systém, jehož náklady jsou více než 2,3 miliardy korun, zaveden v roce 2012.

„Nedovedu si představit, jak to bude fungovat například v jedné z nejvyužívanějších stanic metra I. P. Pavlova. Kde jsou velmi omezené prostory. Navíc tu dodnes například není vyřešen bezbariérový výstup,“ pokračovala Kolínská.

Grafika - turnikety

DP i někteří členové vedení města si ale propustnost turniketů velmi pochvalují.

Podle studie dopravního podniku má mít jeden turniket propustnost čtyřicet až šedesát osob za minutu. To několikanásobně převyšuje původní požadavky, které uvažovaly s minimální propustností dvaceti osob za minutu. Budou instalovány dva typy turniketů – standardní o šířce šedesát centimetrů a rozšířené sto centimetrů, jež budou sloužit pro odbavení cestujících se sníženou možností pohybu a orientace. Počítá se i s možností snadné změny směru průchodu v závislosti na dopravní špičce.

„Je také nutné řešit výjimečné situace. Například při sportovních nebo jiných společenských a kulturních akcích, kdy je metro nárazově přeplněné,“ upozornil zastupitel Karel Březina (ČSSD). V takových chvílích by zřejmě bylo vhodnější zařízení na určitý čas odpojit mimo provoz.

Součástí bude samozřejmě čtecí zařízení, které umožní odbavení cestujících pomocí karty opencard, papírových jízdenek i SMS jízdenek.

Podle propočtů DP má být návratnost vložených nákladů zhruba pět let. V příjmové stránce společnost předpokládá roční nárůst tržeb o 414 milionů ko­run.

Kontrolní výpočet, který si nechala zpracovat Petra Kolínská, ale došel k poloviční částce 210 milionům korun. „Kalkulace DP totiž počítá se stoprocentním přelivem černých pasažérů mezi platící cestující, což je nereálné,“ upozorňuje.

Turnikety ve světě

Návratnost by se tak výrazně prodloužila, navíc systém by každoročně spolkl další miliony korun na provozních výdajích a v tu chvíli by bylo možné návratnost zpochybnit.

Výpočty DP odhadují, že se počet černých pasažérů v metru díky turniketům sníží o 90 procent a v tramvajích a autobusech o dalších 24 procent, díky tomu, že se z metra na povrch přesune velké množství revizorů.

Další argumenty pro

Dopravní podnik ale dále argumentuje také tím, že by se zároveň zvýšila bezpečnost cestujících. V metru by totiž jezdilo méně „nepřizpůsobivých“ osob. „O tom jsem přesvědčen, a i proto zavedení turniketů podporuji,“ řekl jeden z cestujících Radim Krasec z Prahy 7.

Generální ředitel DP Martin Dvořák pak již dříve upozornil na to, že si turnikety zaslouží i platící cestující, jelikož pro ně by mělo být nepřijatelné, aby někdo jiný využíval stejné služby zadarmo.

V pražském metru už jednou turnikety fungovaly. Byly ale v roce 1985 odstraněny a nahrazeny označovači lístků. Velkou nevýhodou systému bylo, že když někdo pronikl do metra bez placení, byl už prakticky nepostižitelný, po zaplacení se totiž nevydával žádný doklad a nebylo tedy co kontrolovat.

Nový systém ale takové nedostatky vylučuje. „Studie, které máme k dispozici, jasně dokazují, že turnikety mohou v pražském metru fungovat. Tento projekt má mou podporu,“ potvrdil radní hlavního města pro dopravu Radovan Šteiner (ODS).

Autor: Lukáš Marek

29.3.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Po 42 letech se sešlo šest pamětníků příchodu 25 000 000. návštěvníka pražské zoo z roku 1975. Zoo Praha pro ně opět připravila slavnostní dort.
3

Zoo Praha odstartovala 86. sezonu. Slavnostní zahájení se neslo v retro stylu

Pohřeb kardinála Miloslava Vlka. Obřady posledního rozloučení vedl olomoucký arcibiskup Jan Graubner (vpravo). Po skončení mše byla rakev s kardinálovými ostatky uložena do arcibiskupské hrobky v katedrále.
AKTUALIZOVÁNO
16

Tělo kardinála Vlka bylo uloženo do hrobky ve sv. Vítu

AKTUALIZOVÁNO

Pohřeb kardinála Vlka: rozloučit se přišly stovky lidí i členové vlády

Praha - V katedrále sv. Víta na Pražském hradě začala v sobotu po 11.00 hodin zádušní mše za zesnulého kardinála Miloslava Vlka. Poslednímu rozloučení s ním přihlíží věřící, kteří katedrálu zcela zaplnili. Někteří lidé sledují bohoslužbu z nádvoří a náměstí před Hradem, kde jsou velkoplošné obrazovky. Ty jsou i v samotném chrámu, kromě přenosu obřadu na nich lidé viděli fotografie a dokumenty z Vlkova života. V minulých dvou dnech se s emeritním pražským arcibiskupem a českým primasem přišly rozloučit tisíce lidí. Po skončení mše bude kardinálovo tělo uloženo do arcibiskupské hrobky v katedrále.

AKTUALIZOVÁNO

Okruh jednoho kilometru uzavřel nález pozůstatků z války

Praha – Nečekaný rozruch přinesl v pátek odpoledne archeologický průzkum v Letňanech – na staveništi mezi ulicemi Škarvadova a Kadečkové. Ve výkopu byl nalezen předmět, který připomíná leteckou pumu. Přivolaný policejní pyrotechnik před třetí odpoledne vymezil nebezpečnou zónu 500 metrů kolem místa nálezu – tedy kruh o kilometrovém průměru.

Dalík obnovu řízení nenavrhl, informace soudu byla chybná

Praha - Odsouzený lobbista Marek Dalík obnovu trestního řízení v kauze nákupu pandurů nenavrhl. Pražský městský soud v pátek dementoval svou předchozí informaci o podání návrhu, kterou původně uvedl v justiční databázi a následně i potvrdil. Podle mluvčí soudu Markéty Puci vznikla chyba tak, že právník v jiné, nesouvisející kauze zaslal soudu omylem návrh na obnovu řízení pod spisovou značkou Dalíkova případu.

V soutěži Zlatý Ámos se dnes bude volit nejoblíbenější učitel

Praha - Šest oblíbených učitelů se v pátek odpoledne utká o titul Zlatý Ámos. Do finále 24. ročníku tradiční ankety postoupili tři ženy a tři muži. Čekají je čtyři soutěžní úkoly. Nástupce Jana Flídra, který vyhrál loni, bude muset porotu a diváky zaujmout svým samostatným vystoupením i krátkým vystoupením se svými žáky. Další dva úkoly jsou tajné.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies