VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nové turnikety v metru: drahé, problematické

Praha – Už v roce 2011 by měly turnikety začít z metra vyhánět tisíce černých pasažérů.

29.3.2010
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Grzegorz Klatka

Pražský dopravní podnik (DP) si od toho slibuje výrazné zvýšení tržeb a posílení kontrol revizorů v povrchové dopravě. Nyní se ale stále častěji ozývají hlasy o tom, aby byl celý projekt zastaven. Je prý příliš nákladný, DP má špatné odhady ohledně zisků ze zavedení systému a navíc to bude znamenat překonávaní dalších bariér v metru.

„DP nyní urychlil přípravu. Probíhá regulérní výběrové řízení na dodavatele. Výsledky lze očekávat v červnu. Jsem pro to, aby byl projekt zastaven. Není prokázána ekonomická návratnost ani prospěšnost tohoto záměru. DP pracuje s nepřesnými čísly,“ řekla pražská zastupitelka Petra Kolínská (SZ).

Podobný názor vyjádřil na čtvrtečním jednání zastupitelů také Jiří Witzany (SNK ED). „Efektivita turniketů je založena na zpochybnitelných výpočtech,“ sdělil.

Spočítat to nelze

Faktem je, že v mnoha evropských městech se turnikety velmi osvědčily, a právě na to také DP upozorňuje a věří, že by to tak mělo být i v Praze. „Navíc přesná čísla o počtu černých pasažérů nelze nijak spočítat, a proto můžeme mít k dispozici jen odhady. Většinou se jedná tak o osm až deset procent cestujících bez platného jízdního dokladu. Na druhou stranu ve městech, kde byly turnikety zavedeny, byla ta čísla nakonec mnohem vyšší,“ vysvětlil už dříve mluvčí DP Ondřej Pečený.

Počítá se s tím, že první turnikety začnou fungovat už příští rok. Kompletně by měl být systém, jehož náklady jsou více než 2,3 miliardy korun, zaveden v roce 2012.

„Nedovedu si představit, jak to bude fungovat například v jedné z nejvyužívanějších stanic metra I. P. Pavlova. Kde jsou velmi omezené prostory. Navíc tu dodnes například není vyřešen bezbariérový výstup,“ pokračovala Kolínská.

Grafika - turnikety

DP i někteří členové vedení města si ale propustnost turniketů velmi pochvalují.

Podle studie dopravního podniku má mít jeden turniket propustnost čtyřicet až šedesát osob za minutu. To několikanásobně převyšuje původní požadavky, které uvažovaly s minimální propustností dvaceti osob za minutu. Budou instalovány dva typy turniketů – standardní o šířce šedesát centimetrů a rozšířené sto centimetrů, jež budou sloužit pro odbavení cestujících se sníženou možností pohybu a orientace. Počítá se i s možností snadné změny směru průchodu v závislosti na dopravní špičce.

„Je také nutné řešit výjimečné situace. Například při sportovních nebo jiných společenských a kulturních akcích, kdy je metro nárazově přeplněné,“ upozornil zastupitel Karel Březina (ČSSD). V takových chvílích by zřejmě bylo vhodnější zařízení na určitý čas odpojit mimo provoz.

Součástí bude samozřejmě čtecí zařízení, které umožní odbavení cestujících pomocí karty opencard, papírových jízdenek i SMS jízdenek.

Podle propočtů DP má být návratnost vložených nákladů zhruba pět let. V příjmové stránce společnost předpokládá roční nárůst tržeb o 414 milionů ko­run.

Kontrolní výpočet, který si nechala zpracovat Petra Kolínská, ale došel k poloviční částce 210 milionům korun. „Kalkulace DP totiž počítá se stoprocentním přelivem černých pasažérů mezi platící cestující, což je nereálné,“ upozorňuje.

Turnikety ve světě

Návratnost by se tak výrazně prodloužila, navíc systém by každoročně spolkl další miliony korun na provozních výdajích a v tu chvíli by bylo možné návratnost zpochybnit.

Výpočty DP odhadují, že se počet černých pasažérů v metru díky turniketům sníží o 90 procent a v tramvajích a autobusech o dalších 24 procent, díky tomu, že se z metra na povrch přesune velké množství revizorů.

Další argumenty pro

Dopravní podnik ale dále argumentuje také tím, že by se zároveň zvýšila bezpečnost cestujících. V metru by totiž jezdilo méně „nepřizpůsobivých“ osob. „O tom jsem přesvědčen, a i proto zavedení turniketů podporuji,“ řekl jeden z cestujících Radim Krasec z Prahy 7.

Generální ředitel DP Martin Dvořák pak již dříve upozornil na to, že si turnikety zaslouží i platící cestující, jelikož pro ně by mělo být nepřijatelné, aby někdo jiný využíval stejné služby zadarmo.

V pražském metru už jednou turnikety fungovaly. Byly ale v roce 1985 odstraněny a nahrazeny označovači lístků. Velkou nevýhodou systému bylo, že když někdo pronikl do metra bez placení, byl už prakticky nepostižitelný, po zaplacení se totiž nevydával žádný doklad a nebylo tedy co kontrolovat.

Nový systém ale takové nedostatky vylučuje. „Studie, které máme k dispozici, jasně dokazují, že turnikety mohou v pražském metru fungovat. Tento projekt má mou podporu,“ potvrdil radní hlavního města pro dopravu Radovan Šteiner (ODS).

Autor: Lukáš Marek

29.3.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Alexander Van der Bellen.
AKTUALIZOVÁNO

Do Prahy přijel vlakem rakouský prezident Van der Bellen

Kanadská borůvka

Za borůvkami nemusíte do lesa, můžete je mít i na balkóně

Na návštěvu Česka přijede rakouský prezident Van der Bellen

Praha - Na první návštěvu České republiky ve funkci rakouského prezidenta dnes přijede Alexander Van der Bellen. Do Prahy přicestuje z Vídně netradičně vlakem.

Volba vedení Konfederace politických vězňů je dle soudu neplatná

Praha - Současné předsednictvo Konfederace politických vězňů bylo zvoleno protiprávně. Rozhodl o tom loni nepravomocně Městský soud v Praze, uvedl v neděli server Aktuálně.cz. Soud dal za pravdu části členů konfederace, podle kterých sněm organizace nebyl v roce 2015 při volbě vedení usnášeníschopný kvůli malému počtu přítomných. Vedení konfederace se proti rozsudku odvolalo, případem se bude letos zabývat vrchní soud.

Zlé i dobré časy pražských vil

Praha - Winternitzova vila. Poslední realizovaný objekt slavného architekta Adolfa Loose, nazývaný též Béžová princezna, najdete na pražském Smíchově.

AUTOMIX.CZ

Policie v nesnázích: kuriózní nehody strážců zákona

/FOTOGALERIE/ Na vozech mají heslo Pomáhat a chránit, nicméně i oni potřebují občas pomoc. Vidět policejní auto - ať státní či obecní policie - v nesnázích je sice trochu nezvyklé, ale občas k tomu dojde.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies