„Je to kvůli možnosti čerpání dotačních programů, jedná se jednu z podmínek žádosti,“ popsala mluvčí podniku Aneta Řehková.

Ilustrační foto.
Noční tramvaje pojedou u Hradu oklikou


Miliardové položky

U první tramvajové linky tak Dopravní podnik má už územní rozhodnutí vydané, u druhé řízení právě probíhá a třetí trasa, tedy z Divoké Šárky na sídliště Na Dědině, je k řízení připravená. „Došlo tu ale k prodlení kvůli novelizaci předpisů pro posuzování hluku z tramvajové dopravy,“ popsala Řehková.

Podle jejích slov došlo nešťastnou formulací ke změnám, které tramvaje diskriminovaly. „Otázku museli naši experti řešit několik měsíců s hygieniky,“ dodala. Dopravní podnik se momentálně snaží, aby projekt stihl získat územní rozhodnutí ještě v letošním roce. 

První smyčka vznikne na Zahradním Městě 

Všechny tratě by měly být v provozu v letech 2020–2021. „Vše závisí na úřadech, na Barrandově a Libuši nás trápí i projednání s majiteli pozemků, ale v menší míře než u metra,“ vysvětlila mluvčí. 
Kromě tratí dopravce připravuje i výstavbu dvou smyček.

První vznikne na Zahradním Městě u budoucí železniční stanice, druhá potom u konečné stanice metra Depo Hostivař. Připravované záměry tramvajových linek včetně dvou smyček vyjdou na 2,3 miliardy korun.

Doprava na Vítězném náměstí.
Tramvají až na Strahov. Pomůže nové spojení Kulaťáku?

Vyjede tramvaj na suchdolský kopec 

Otazníky se stále snášejí nad tramvajovou linkou směřující z Dejvic do Suchdola. „Ta patří mezi záměry rozvoje tramvajové sítě, které zatím nemůžeme projekčně připravovat a tedy ani žádat o dotace, protože nejsou ještě zakotveny v územněplánovací dokumentaci hlavního města,“ popsala Řehková. V současné době se na daném území projednává změna územního plánu. 

„Zpracováváme nyní koncepci, strategii investic do rozvoje tramvajové sítě do roku 2030, tam bude zakotvena i ta suchdolská,“ vysvětlil stav věcí náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek. Tramvaj by měla kopírovat trasu autobusu podél Vltavy až ke kruhovému objezdu na začátku Kamýcké ulice. Tam začne stoupat, kopec na Suchdol je ale pro tramvaje příliš příkrý. „Musela by jet svahem, kde by udělala serpentinu,“ uvedl Dolínek.

Kamýckou čeká zástavba 

Vedení města v této věci už jednalo s Českou zemědělskou univerzitou, která vlastní v dotčených místech pozemky. Na území se navíc plánuje další výstavba. „V současnosti je uvažováno o rozsáhlejší bytové výstavbě jižně od Kamýcké ulice, projektanti proto šikovně zakomponovali uvažovanou trať do tohoto prostoru,“ přiblížil radní pro dopravu Prahy 6 Roman Mejstřík.

Pro linku je rozhodně i vedení šesté městské části, tramvaj by totiž výrazně ulehčila přetíženým autobusům v této lokalitě. „Bohužel dosavadní zkušenosti s výstavbou tramvajových tratí jsou poměrně tristní a je evidentní, že šance na rychlé uskutečnění záměru prozatím není,“ podotkl Mejstřík. 

Tramvaj č.13. Ilustrační foto.
KRÁTCE: Tramvajový uzel čeká rekonstrukce

Dopravní podnik i městské části mají v zásobě i další nová spojení. Nově se například začalo mluvit o tramvaji mezi Vítězným náměstím a Strahovem. Dopravce také chystá rekonstrukci vozovny v Hloubětíně. Ta by měla být hotová v roce 2022.

Tramvaje v Praze. Infografika. Zdroj: Redakce