Tramvaj Škoda ForCity 15T, která by měla v budoucnu běžně brázdit Prahou, v pátekpoprvé vyrazila do běžného městského provozu. Z areálu Ústředních dílen Dopravního podniku v Praze Hostivaři tramvaj vyjela krátce po deváté hodině ráno směrem k Olšanským hřbitovům. Po půlhodinové jízdě se souprava vrátila do vozovny.

„Po dobu jízdy jsme nezaznamenali žádné problémy. Jsme ale úplně na začátku. Samozřejmě budou pokračovat další zkušební jízdy, než do tramvaje pustíme lidi a do doby. I potom bude s pasažéry jezdit ve zkušebním provozu,“ řekl Deníku mluvčí pražského Dopravnímu podniku Ondřej Pečený.

Nový nízkopodlažní vůz bude testován do počátku září a koncem roku zahájí v Praze pravidelný provoz. Do konce roku 2010 dodá společnost ŠKODA TRANSPORTATION pražskému Dopravnímu podniku 32 souprav, v roce 2017 jich pražskými ulicemi bude jezdit již celkem 250 za zhruba 20 miliard korun.

„Tramvaje ForCity od plzeňského výrobce Škoda Transportation v počtu 250 kusů postupně převezmou v Praze dominantní postavení populárních tramvají T3. Kapacitně 250 tramvají ForCity nahradí 500 vozů T3,“ poznamenal Radovan Šteiner (ODS), radní pro dopravu hlavního města. Do vozu se vejde celkem 61 sedících a až 239 stojících cestujících, což je o třicet více než kapacita předchůdkyně často kritizované tramvaje Š – T14, známé jako Porsche.

Cena jedné tramvaje se pohybuje zhruba okolo 68 milionů korun. „Přesnou cenu ale zatím nelze určit, to bude závislé na tom, jak se budou v následujících letech vyvíjet ceny i samotné tramvaje. Všechny vozy totiž samozřejmě nebudou stejné, ale můžeme je v mnoha směrech měnit tak, jak to budou vyžadovat potřeby cestujících,“ vysvětlil generální ředitel pražského dopravního podniku Martin Dvořák.

Podle pražského primátora Pavla Béma (ODS) bude nová tramvaj důstojným příspěvkem pro modernizaci pražské hromadné dopravy: „Moderní výrobek se zcela novými technickými řešeními pomůže měnit tvář města v 21. století. Navíc revoluční stoprocentní nízkopodlažní tramvaj napomůže změnit i charakter bezbariérového cestování po Praze,“ uvedl Bém.

Jednosměrná tříčlánková tramvaj Škoda ForCity 15T pojme 61 sedících a 239 stojících cestujících. Je dlouhá 31,4 metru, široká 2,46 metru a výška vozu se sběračem je 3,6 m. Maximální dovolená rychlost, která je elektronicky omezena, je 60 kilometrů v hodině. Vůz má 6 dvoukřídlých dveří pro cestující. První dveře jsou pouze pro řidiče a jsou proto graficky i polohově odlišeny.

Tramvaj je zcela pod dohledem kamer, ty snímají interiér i exteriér. K dispozici bude jedna mechanická nájezdová plošina pro invalidní vozíky. Autorem designu je architekt Patrik Kotas.