VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Negrelliho viadukt spojuje minulost s budoucností

Praha - Další díl našeho seriálu Poznáváme Česko je věnován technickým unikátům naší průmyslové země. Po Pohádkovém a Sakrálním Česku se podíváme za historickými i těmi moderními skvosty. Ať už jsou ze železa, nebo betonu. I když jsou některé zchátralé a opuštěné, mají stále své jedinečné kouzlo. Polorozpadlé průmyslové areály, vychladlé ocelárny, opuštěná hraniční opevnění. Dnešní poznávání bude ale věnováno páře, vláčkům a lokomotivám. Česká železniční síť patří k nejhustším na světě, a proto bylo z čeho vybírat, problém nastal při rozhodování, co upřednostnit. Berte proto náš výběr jen jako ochutnávku toho, co naše železnice nabízí.

11.7.2017
SDÍLEJ:
Zvětšit fotografii

Rekonstrukce Negrelliho viaduktu.Foto: Archiv VLP / Šťastný Vladimír

Táhne se od Masarykova nádraží kolem Florence přes Karlín a Štvanický ostrov až na protilehlou stranu Vltavy, kde začínají Holešovice, respektive Bubny. V době vzniku byl velkolepým stavitelským dílem a dodnes je držitelem řady rekordů.

Viadukt je nejdelším železničním mostem v Česku

Víc než kilometr dlouhý Negrelliho viadukt sloužil jako železniční most od svého otevření v polovině 19. století. Toto úterý začala jeho náročná rekonstrukce. Trvat má přes dva roky, stát kolem půldruhé miliardy korun a výsledkem by měla být moderní trať, připravená k zapojení do budoucí rychlé dráhy z pražského centra na Letiště Václava Havla.

Kamenný Negrelliho viadukt byl až do roku 1910 nejdelším městským železničním mostem v celé Evropě. Jde také o první železniční most, který v Praze přetnul Vltavu, a po tom Karlově je dnes i nejstarším. Negrelliho viadukt je navíc i stále nejdelším železničním mostem v celém Česku. Od 60. let minulého století je státem chráněnou kulturní památkou. Vedle obdivu vzbuzoval už záhy po svém vzniku i kritiku stal se totiž bariérou protínající zástavbu, která rychle vyrostla po obou stranách.

Pracovalo na něm několik tisíc dělníků 

Most s necelou stovkou pilířů a oblouků se stavěl mezi roky 18461849, kdy byl ještě tok Vltavy neregulovaný. Po povodni v roce 2002 jsme mohli ocenit velkorysou výšku i délku viaduktu, který začíná na jižní straně daleko od dnešního břehu řeky. Snad díky prozíravosti někdejších stavitelů byla trať postižena velkou vodou před patnácti lety jen minimálně.

„V době svého vzniku byl Negrelliho viadukt kolosálním inženýrským dílem. Pracovalo na něm několik tisíc dělníků. Z větší části je vybudovaný z pískovce, několik nejvytíženějších segmentů pak ze žuly. Most byl bez údržby po několik desetiletí, k rekonstrukci byl tedy podle mě nejvyšší čas.“ okomentoval minulost i současnost Negrelliho viaduktu historik architektury Zdeněk Lukeš.

Pod viaduktem jsou basketbalové koše i dětské hřiště

Už v prvních letech existence viaduktu vznikaly pod mostními oblouky řemeslné dílny nebo jiné zabedněné kóje s nejrůznějším využitím. Na začátku 20. století tam dokonce fungovaly tehdy největší garáže v Rakousku- -Uhersku. Několik pilířů se naopak v průběhu času zbořilo kvůli silničním průjezdům.

A na přelomu tisíciletí se vybourala i zástavba pod oblouky mezi Křižíkovou a Sokolovskou ulicí. V části uvolněných prostor jsou dnes pod viaduktem basketbalové koše, ping-pongové stoly i dětské hřiště s přilehlou „komunitní kavárnou“. Rozsáhlé prostory pod oblouky vybízejí k úvahám o jejich dalším smysluplném využití i podle Zdeňka Lukeše: „Jako děti jsme si z části viaduktu na Štvanici udělaly tenisovou tréninkovou stěnu. V Londýně jsem nedávno viděl pod oblouky viaduktu podél Temže malebné prosklené kavárny nebo obchůdky. To by také mohla být inspirace.“

TIP Deníku: Pacifikem na SázavuPřesně půl století po otevření Negrelliho viaduktu projel první vlak novou tratí mezi Davlí a Jílovým u Prahy. Právě tenhle úsek je nejkrásnější částí tratě zvané Posázavský pacifik. Železnice se tam line podél Sázavy scénickou krajinou s dramatickými zatáčkami a skalnatými roklemi. Historické vlaky provozuje spolek Posázavský pacifik, který se také snaží s pomocí darů a dotací o záchranu chátrajících nádražních budov a skladů, kterých je podél trati pořád dost. Nostalgiky mohla rozesmutnit před rokem dokončená rekonstrukce trati za tři čtvrtě miliardy korun. Pacifik při ní dostal nové koleje, zabezpečovací zařízení, přejezdy, nástupiště i zastávky. A v Davli už nemusejí ručně přehazovat výhybku. Letos se po trase prohání i Zamračená bardotka.

Technické Česko:PO 10. 7.: vše o autech
ÚT 11. 7.: nejen o páře
ST 12. 7.: železo a beton
ČT 13. 7.: science centra
PÁ 14. 7.: pevnosti a bunkry
CO DÁL? Poznejte společně s námi v následujícím týdnu místa, kde oblažíte své chuťové pohárky. Poznejte GASTRONOMICKÉ ČESKO, startujeme v sobotní příloze VÍKEND.

Autor: Jan Prokeš

11.7.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ředitel neziskové organizace Člověk v tísni Šimon Pánek poskytl 13. července v Praze rozhovor Deníku
10

Šimon Pánek: Svobodu a prosperitu nemáme navždy. Bojím se o ně

Ministerstvo zahraničních věcí. Ilustrační foto.

Ministerstvo znovu vyhlásilo konkurz na ředitele Českých center

AUTOMIX.CZ

Toužíte po klasické škodovce? Na prodej jich je řada. Tyhle jsou nejzajímavější

Aut mladoboleslavské značky se na české inzerci povalují přímo hordy, v drtivé většině případů jde ale o běžné modely moderní éry. Co když ale sháníte škodováckou klasiku? I v tomhle případě je bohatý výběr.

Sobotka bude bilancovat s ministrem kultury Hermanem

Premiér Bohuslav Sobotka bude příští týden pokračovat v bilančních schůzkách, na kterých hodnotí splněné závazky z programového prohlášení vlády. Po úvodním jednání s ministrem zemědělství Marianem Jurečkou ho ve středu čeká v Národní knihovně setkání s ministrem kultury Danielem Hermanem.

Senát: kožešinové farmy zmizí do ledna 2019

Senát schválil zákaz kožešinových farem od konce ledna 2019 beze změn. Období pro jejich likvidaci neprodloužil, nezvýšil ani výši kompenzace chovatelům, jak to část senátorů požadovala. Zákaz má přinést novela zákona na ochranu zvířat proti týrání, kterou dnes Senát přijal po dvouhodinové debatě. Normu nyní dostane k podpisu prezident Miloš Zeman.

AKTUALIZOVÁNO

Dopravní podnik hledá partnera pro úpravy tváře okolí stanic metra D

Praha – Maximalizace využití potenciálu rozvoje území navazujícího na stanice prvního provozního úseku budoucí trasy metra D. Poněkud krkolomně je pojmenován cíl vymyslet a připravit co nejlepší podobu nejbližšího okolí stanic budovaných v rámci první etapy výstavby budoucí nové linky metra – a následně plány také společně uskutečnit. K naplnění ve čtvrtek udělal pražský dopravní podnik konkrétní krok. Na základě čerstvého usnesení pražských radních vyhlásil soutěž na výběr strategického partnera do budoucího společného podniku.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení