VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Ne jen arbitráž. Tunel Blanka brzdí řada dalších problémů

Praha /VIZUALIZACE/ - Práce na tunelu Blanka, který zatím daňové poplatníky stál zhruba 38 miliard korun, jsou u ledu a dosud není zdaleka jasné, kdy a zda vůbec budou opět zahájeny.

17.1.2014 2
SDÍLEJ:
Zvětšit fotografii

Pražský tunel Blanka - vizualizace.Foto: www.praha.eu

Monstrózní dopravní stavbu ještě více, než kdy jindy, vnímají obyvatelé metropole jako pouhou černou díru v zemi, do níž kvůli právě běžící arbitráži mezi hlavním městem a firmou Metrostav tečou bez jakéhokoliv efektu další miliony korun, coby soudní výlohy.

V případě, že půjde o takzvané zrychlené řízení před rozhodčím soudem, pak, vzhledem k celkové hodnotě stavby, dokonce stovky milionů korun, jak nedávno poznamenal jeden z místopředsedů rozhodčího soudu advokát Radek Pokorný.

Nemluvě o nákladech na případnou konzervaci, která by vyšla jednorázově přibližně na čtyři sta milionů a posléze více než sto milionů korun za každý uplynulý měsíc. Blanku, kterou měl původně slavnostně „otevřít" pilot formule 1 Sebastian Vettel, se rozhodně nepodaří zprovoznit do slibovaného květnového termínu.

Každým dalším dnem, kdy není znám výsledek arbitráže o platnost smluv mezi Prahou a Metrostavem a o splatnost faktur, na kterých Praha Metrostavu dluží asi dvě miliardy korun, se také vzdaluje varianta zprovoznění Blanky letos v létě.

Další problémy výstavby

Ovšem ne jen samotná arbitráž, ale i zdánlivě malichernější problémy mohou do jisté míry oddálit dokončení Blanky. Už od poloviny prosince jedná Stavební odbor Prahy 6 o odstranění části tunelového komplexu, na kterou nebyla včas vydána potřebná povolení. Konkrétně jde o napojení Blanky na Strahovský tunel v hodnotě 2,5 miliardy korun.

Jak stavební úřad upozornil, stavební firma zde bez povolení přeložila inženýrské sítě a svedla potok Brusnice do potrubí. V tomto případě však podle magistrátu i radnice Prahy 6 nehrozí varianta odstranění části stavby. Město každopádně muselo zažádat o její dodatečné povolení.

Totéž platí i pro několik semaforů, regulujících provoz u ústí tunelu Blanka. Ke konci listopadu musel magistrátní odbor dopravních agend oznámit zahájení řízení o dodatečném povolení již existujících a fungujících semaforů na Prašném mostě, v ulici Milady Horákové, konkrétně u přechodu v zastávce MHD Prašný most, semaforu (Milady Horákové U Brusnice), a semaforu ve Svatovítské u vjezdu do Brusnického tunelu.

Podobné lapálie muselo město v souvislosti s Blankou řešit i dříve. Připomeňme jen výrok Městského soudu v Praze z roku 2009 o neplatnosti povolení na uložení inženýrských sítí a výstavbu podzemních garáží v úseku Špejchar Troja.

Stavební povolení v roce 2011 chybělo i Trojskému mostu, jehož financování dosud nebylo dořešeno. Oproti původně vysoutěžené ceně 496 milionů by se mohl prodražit až na 1,2 miliardy korun.

Může to trvat i několik let?

Největším strašákem však stále zůstává arbitráž mezi Prahou a Metrostavem, respektive cena, kterou možná bude muset město, coby žalující strana, nakonec zaplatit. Dokončení samotného tunelu může v České republice doposud bezprecedentní spor, podle odhadu některých renomovaných advokátů, oddálit o celé měsíce i roky.

Další ne nepodstatné prodlení se dá pravděpodobně předpokládat po samotném výroku rozhodčího soudu. Pokud shledá, že smluvní ujednání mezi Prahou a Metrostavem jsou neplatná, pak musí dojít nejen k finančnímu narovnání mezi oběma subjekty, ale i k vyhlášení nového výběrového řízení na dostavbu složitého tunelového komplexu. Další veřejná soutěž by pak měla řešit následnou provozní údržbu Blanky, jíž měl podle údajně neplatné smlouvy z roku 2006 rovněž obstarat Metrostav.

Praha zřejmě nějaký čas pro dokončení a zprovoznění Blanky ztratí, i když ji rozhodčí soud za pravdu nedá a smlouvu mezi ní a Metrostavem označí za platnou. Navíc bude muset hradit milionové částky za soudní výlohy, dalších mnoho milionů za zastavení prací a samozřejmě ony dvě miliardy, které Metrostavu dluží.

Možná ne nadarmo nastínil už na začátku roku 2012 pražský magistrát variantu, že tunelový komplex Blanka může být definitivně dokončen až k jednatřicátému prosinci 2016.

Občanská sdružení v Praze 6 hodnotí Blanku kriticky nejen z pohledu ekonomického. Obávají se, že po otevření tunelu se do ulic Prahy 6 dostane více aut, než dnes.

Například iniciativa Praha 6 ztrácí tvář varuje: „Blanka skutečně schová většinu provozu pod zem, snad bude stačit i ve špičkách. Pod zem se však neschovají auta do Blanky vjíždějící a z Blanky vyjíždějící. A těch přibude. To potvrzují i prognózy intenzit dopravy. Nyní proudí mezi Prašným mostem Vítězným náměstím zhruba 26 tisíc aut denně, po otevření Blanky stoupne jejich počet na 35 tisíc. K tomu se Prašný most rozrostl do šířky tří jízdních pruhů v obou směrech. Ty se však nad Vítězným náměstím proti původním dvěma nově zmenšují do jednoho (což je pro chodce a čekající na tramvaj jistě přínosem). Množství aut Vítězné náměstí ale tím spíš nepojme. Podobně díky zúžení výjezdu z Partyzánů tam klesla intenzita asi o 30 procent. Ušetřená procenta se však projevila ve zvýšené zátěži okolních komunikací zvlášť v Terronské a potom ve Studentské ulici v areálu VŠ je ve špičce značně živo. Po otevření Blanky nutně zhoustne provoz v ulici Generála Píky a zřejmě i jinde."

Autor: Jakub Krupka

17.1.2014 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:
Premiér Bohuslav Sobotka vystoupil 26. května v Praze na tiskové konferenci.
17

Sobotka bude mít dostavení s ministry, zhodnotí práci vlády

Tipy Deníku

Kam za zážitky nejen o víkendu? Inspirujte se na novém webu Tipy Deníku

AUTOMIX.CZ

GALERIE: Nejvtipněji naložené vozy na silnicích. Nákladem je vše, co si zamanete

Kromě přepravy cestujících je auto od nepaměti využíváno k převozu nákladu. A jak dnes uvidíte, je tím myšleno doslova jakéhokoliv nákladu. Připravte se na bizarní přehlídku převážených věcí všeho druhu, kdy vás už nepřekvapí ani auto naložené v dalším autě.

O šikovné české ručičky je opět zájem. Opravny jsou zpět

Praha - Opravny a opravárny zažívají velký návrat. Recyklace odpadů se stala pro lidi přirozeností, nyní začínají přemýšlet, jak množství odpadu minimalizovat. Vyhledáním opraváře šetří nejen přírodu, ale někdy i peníze. 

Nad Havlem chtěli lidé budku u zastávky, jejich úsilí mělo úspěch

Praha – Neúnavná občanská iniciativa může slavit úspěchy. Ve Staré Krči se právě díky úsilí místních podařilo prosadit zřízení nového přístřešku u autobusové zastávky Nad Havlem. Radní Prahy 4 pro oblast územního rozvoje Alžběta Rejchrtová (Trojkoalice/Zelení) v té souvislosti ocenila roli aktivních občanů v čele s Vladimírem Hroudou.

Dle očekávání: Karel Srp v radě ÚSTR nezasedne. Kvůli členství v KSČ

Dlouholetý předseda Jazzové sekce Karel Srp se podle očekávání nestal členem Rady Ústavu pro studium totalitních režimů (ÚSTR). Senát dnes vzal na vědomí stanovisko své volební komise, že Srp jako bývalý člen předlistopadové komunistické strany nesplňuje zákonnou podmínku spolehlivosti. O Srpově nominaci do rady tak horní komora ani nerozhodovala. Srp se jednání Senátu nezúčastnil.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení