Jednání s držitelem licencí k červené plastové kartičce firmou eMoney Services pokračují. V pátek ovšem prošel zásadní změnou poradní tým hlavního města. Kromě toho, celou problematiku převzal do své kompetence přímo primátor Tomáš Hudeček (TOP 09).

Původně resortně odpovědný radní Jan Vašíček (TOP 09) totiž neuspěl se svým návrhem nechat si za 120 tisíc korun vypracovat expertní posudek pro vyjednávání o opencard od firmy, která se dle obchodního rejstříku zabývá nikoliv poradenstvím, nýbrž topenářstvím a elektroinstalacemi.

Rada vytvořila poradní skupinu

Radní už ve čtvrtek zamítli Vašíčkův další návrh, uzavřít s toutéž firmou přibližně milionovou zakázku na poradenské služby při řešení problémů s opencard.

Nikoliv firma, zabývající se dle obchodního rejstříku elektroinstalacemi a topenářstvím. Podle pátečního usnesení městské rady bude při vyjednávání s držitelem licencí k opencard firmou eMoney Services (EMS) městu radit tým, složený ze dvou právníků a dvou členů představenstva městské firmy Operátor.

Co bude komise dělat

Poradní skupina, respektive komise, která se má odpovídat přímo primátorovi Tomáši Hudečkovi (TOP 09), má za úkol „věnovat se intenzivně jednání s EMS a objasnit smluvní vztahy mezi EMS a Dopravním podnikem hlavního města Prahy," usnesli se v pátek radní.

„Na pátečním mimořádném jednání rady byl schválen přenos kompetencí souvisejících s projektem opencard do mé gesce. Na základě tohoto rozhodnutí zahajuje svoji činnost pracovní skupina, jejíž členy budou zástupci Operátora Opencard a právní specialisté. Tento tým lidí bude jednat se společností EMS," potvrdil včera primátor Hudeček.

V úterý Pražskému deníku potvrdil, že projekt opencard by měl fungovat nejméně do konce tohoto roku. Je ale otázkou, do kdy bude možné na opencard dobíjet jízdné, prodlužovat její platnost, nebo do kdy bude možno žádat o vydání nové karty opencard. Právě o tom má mimo jiné nově ustavená komise s firmou EMS vyjednávat.

Pokud by se nenašla předmětná shoda, pak má prý hlavní město v záloze takzvaný krizový scénář. Podle něj by do čtrnácti dnů od rozhodnutí městské rady bylo možno namísto nových opencard vydávat papírové předplatné kupony na MHD. Rovněž uživatelé, kterým vyprší platnost opencard by podle dle tohoto scénáře na požádání obdrželi papírové průkazky s kupony.

Černí pasažéři nebudou

Obavy z toho, že by se ze dne na den zhruba z milionu uživatelů opencard stali černí pasažéři, prý nejsou na místě. K případné výměně jednoho jízdního dokladu za jiný by totiž docházelo průběžně, nikoliv jednorázově.

Dopravní podnik přesto upozornil na problémy spojené s případným náhlým a úplným přechodem na papírové jízdenky. Všichni cestující by museli navštívit výdejní místa, vyplnit potřebné dokumenty a dodat fotografie.

„Předprodejní místa by patrně tento nápor nebyla schopna zvládnout," varuje podnik pro případ, že by přeci jen mělo dojít k hromadnému přechodu na papírové kupony. Zároveň doplnil, že celou škálu papírových kuponů na MHD, včetně zlevněných kuponů pro studenty, bude schopen cestujícím nabídnout až od září.

Praze se zatím podařilo nutnost tisku papírových kuponů oddálit z původně předpokládaného termínu 18. června na konec měsíce, respektive do konce srpna.

Co bude dál?Držitel licencí k opencard firma eMoneyServices (EMS) tento týden Praze nabídla další variantu transformace projektu opencard na městskou společnosti Operátor Opencard. Město by zaplatilo asi 82 milionů korun za licence a EMS by mu pomohla sehnat soukromé investory pro vstup do projektu. Za to by se ovšem podílela na ziscích z opencard a do konečné transformace (asi po dva roky) by pak dále zajišťovala podporu opencard minimálně v tom rozsahu, jak je definovaný dnes.

Naproti tomu představitelé města hovoří o tom, že nejpozději do konce letošního roku bude vypsáno otevřené výběrové řízení na zcela nový projekt v hodnotě jednotek, maximálně desítek milionů korun. Mělo by se pravděpodobně jednat o čipovou kartu. V úvahu prý ale připadá i papírová karta, nebo levná elektronická aplikace do mobilního telefonu.