VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Návrat vymazaných přechodů: Stále jen sliby

Praha - Deník má k dispozici písemné vyjádření ministerstva dopravy, které ale návrat některých přechodů umožňuje. Sliby a prohlášení mnoho neznamenaly, hlavní město nevrátilo ještě ani jeden přechod pro chodce.

5.7.2009
SDÍLEJ:

PROČ TU NENÍ PŘECHOD? Ministerstvo už se vyjádřilo, město ale stále nic nedělá.Foto: DENÍK/Jan Handrejch

Velké sliby a jasné dohody. Velká část ze 79 odstraněných přechodů pro chodce se vrátí na své místo. Nyní jsme si stanovili jasná pravidla, jak situaci řešit.

Dvě předchozí věty jsou výsledkem jednání z 27. května na ministerstvu dopravy.

Hlavní město tehdy chtělo měsíc na to, aby přistoupilo ke konkrétním krokům. Měsíc už dávno uplynul, ale ani jeden vymazaný přechod se nevrátil na své místo.

„Považuji to za výsměch obyčejným lidem, kteří denně po Praze chodí. Všichni se akorát vymlouvají, že je to složité. Hlavně, že odstranění bylo tak jednoduché. Je to selhání,“ zlobil se Antonín Max z Prahy 7.

Řešení bylo, ale nic se nestalo

Přechody začala technická správa komunikací odstraňovat letos na jaře na příkaz magistrátu. Ty, které se totiž kříží s tramvajovými kolejemi, respektive pásem a jsou bez semaforů, nesplňují vyhlášku ministerstva dopravy. Jsou v podstatě označeny za nebezpečné. V ohrožení byly hned 3 stovky těchto přechodů. Po tom, co se ale proti vybrušování a vymazávání zvedl velký odpor, zastavil se počet odstraněných přechodů na čísle 79 a začalo se jednat.

Právě velké jednání, jež se konalo 27. května na ministerstvu, přineslo jasné a věcné řešení. Schůzky se tehdy zúčastnili zástupci ministerstva dopravy, magistrátu hlavního města, dopravní policie a občanských sdružení.

„Na místech, která nevyhovují, bude přechod ponechán z obou stran chodníků, jen na úzkém pruhu mezi kolejemi bude přechod odstraněn a na vozovce se objeví nápis POZOR TRAM společně s vykřičníkem v trojúhelníku. Lidé tak budou moci přechody dále používat a vyhláška porušena nebude,“ vysvětlil tehdy Ivo Vykydal, náměstek ministra dopravy.

Proč se tedy stále nic neděje?

Magistrátní úředníci totiž chtěli ještě písemné vyjádření od ministerstva. Přitom po květnovém jednání se hovořilo jako o hotové věci a krátkodobé řešení bylo přesně určeno.

Čeho se tedy úředníci bojí, když bylo jasně deklarováno, že s řešením už nebude problém?

Vyjádření už dorazilo

Zmíněné písemné vyjádření od MD už tento týden na magistrát dorazilo. Přesto se záležitost dále neposunula.

„Nikdo nás zatím o ničem neinformoval. My potřebujeme mít v ruce platné rozhodnutí s razítkem a pak jsme připraveni vrátit přechody tam, kde byly,“ řekl Tomáš Mrázek, mluvčí technické správy komunikací.

O tom, že se na mnoha místech mohou přechody vracet na svá místa, je přesvědčeno i sdružení Pražské matky, které se ve věci angažuje a má k dispozici vyjádření ministerstva dopravy. „Je to jasné stanovisko, za jakých okolností lze umístit přechody zpět na místo,“ sdělila Deníku Jarmila Johnová ze zmíněného sdružení.

Podobný názor má i Josef Gál, vedoucí odboru dopravy Prahy 2. „Dokument se mi také dostal do rukou. Osobně mu rozumím tak, že je možné přechody vrátit tam, kde není vyvýšený tramvajový pás. V takovém případě totiž komunikaci využívají i automobily a další dopravní prostředky, takže by se jednalo o klasický přechod pro chodce,“ vysvětlil Gál.

To by znamenalo například bezproblémový návrat přechodů v Bělěhradské či Blanické ulici právě v Praze 2. „Pokud se hlavní město tím vyjádřením řídit, většina přechodů se může vrátit na místo,“ doplnil Gál.

Město ale zatím žádné konkrétní termíny nepředstavilo. „Bude to někdy v průběhu letních měsíců,“ informoval odbor dopravy hlavního města.

Dokument měl k dispozici také Deník, který musel dát za pravdu vyjádření Josefa Gála. Vyjádření podle všeho umožňuje existenci přechodu pro chodce bez světelné signalizace v místě, kde není vyvýšený tramvajový pás, ale koleje jsou vedeny ve výši vozovky.

Dalším řešením pak mohou být již zmíněné varovné nápisy POZOR TRAM.

Kam se poděl selský rozum?

Úřední šiml se zase jednou vyřádil. To když z řešitelného problému udělal věc tak složitou, aby se v tom nakonec ani čert nevyznal. Řeč je o 79 odstraněných přechodech v Praze.

Asi jen málokterý z Pražanů chápe, co je na vrácení většiny přechodů tak problematického. Nejsmutnější je, že už před více než měsícem ministerstvo dopravy a magistrát po společné schůzce shodně tvrdily, že se vše vyjasnilo a návratu přechodů by nemělo nic bránit.

Jenže za celou dobu se vlastně nic nestalo. Magistrát jen několik týdnů čekal na písemné vyjádření ministerstva, které ale původně nemělo být vůbec nutné.

Člověk s obyčejným selským rozumem si tak musí klepat na čelo. Natření několika pruhů a jejich případné doplnění nápisem Pozor tram přece není objevením Ameriky. S tramvajemi žijí Pražané desítky let a každý by měl vědět, že chodec nemá absolutní přednost.

Tak proč magistrát stále otálí?

Autor: Lukáš Marek

5.7.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Indický film vznikal v Praze
DOTYK.CZ

Praha různýma očima - jako dějiště bollywoodského snímku i v díle ruského poety

Premiér Bohuslav Sobotka vystoupil 26. května v Praze na tiskové konferenci.
17

Sobotka bude mít dostavení s ministry, zhodnotí práci vlády

Kam za zážitky nejen o víkendu? Inspirujte se na novém webu Tipy Deníku

Chcete mít přehled o kulturních, sportovních a dalších akcích ve všech regionech? Pak navštivte naši stránku www.tipydeniku.cz, kde najdete fůru inspirace co podniknout nejen o víkendu.

AUTOMIX.CZ

GALERIE: Nejvtipněji naložené vozy na silnicích. Nákladem je vše, co si zamanete

Kromě přepravy cestujících je auto od nepaměti využíváno k převozu nákladu. A jak dnes uvidíte, je tím myšleno doslova jakéhokoliv nákladu. Připravte se na bizarní přehlídku převážených věcí všeho druhu, kdy vás už nepřekvapí ani auto naložené v dalším autě.

O šikovné české ručičky je opět zájem. Opravny jsou zpět

Praha - Opravny a opravárny zažívají velký návrat. Recyklace odpadů se stala pro lidi přirozeností, nyní začínají přemýšlet, jak množství odpadu minimalizovat. Vyhledáním opraváře šetří nejen přírodu, ale někdy i peníze. 

Nad Havlem chtěli lidé budku u zastávky, jejich úsilí mělo úspěch

Praha – Neúnavná občanská iniciativa může slavit úspěchy. Ve Staré Krči se právě díky úsilí místních podařilo prosadit zřízení nového přístřešku u autobusové zastávky Nad Havlem. Radní Prahy 4 pro oblast územního rozvoje Alžběta Rejchrtová (Trojkoalice/Zelení) v té souvislosti ocenila roli aktivních občanů v čele s Vladimírem Hroudou.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení