VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Návrat divokých koní: Převaláci jako na Sněžce

Praha /DÍL 4./ - Mongolský deník aneb O dlouhé cestě čtyř divokých koní Převalského Matyáše, Limy, Korduly a Cassovii.

13.6.2011
SDÍLEJ:

Taktický transportní letoun CASA C-295M.Foto: DENÍK/Vít Šimánek

Přeprava divokých koní na vzdálenost přes čtvrt zeměkoule, letadlem a dále ještě nákladními auty, je mimořádně riskantní podnik. Děláme sice všechno proto, aby dopadl dobře, ale zcela jisti si být nemůžeme.

Ostatně, máme-li pružně čelit neočekávanému, jisti se cítit ani nesmíme…

K transportu jsme vybrali koně v optimálním věku i zdravotním stavu. Na dobu vlastní přepravy budou pochopitelně utlumeni a absolvují ji v bednách, vyrobených na základě mnohaletých zkušeností. Přítomni budou veterinář i kurátor kopytníků, který dlouhá léta pracoval jako řadový chovatel.

Děsíme se především otřesů během pozemní přepravy z Khovdu do Khomiin Talu. Ta obnáší téměř tři sta kilometrů po nezpevněných komunikacích, z toho posledních padesát kilometrů mezi dunami.

Máme ovšem respekt také z nakládání převaláků do beden a z překládek, které se staly osudnými některým z koní během dřívějších mezinárodních transportů.

A přes všechny ty plány a zkoušky visí otazník i nad tím, jak budou divocí koně snášet let strojem CASA.

Hlučnost vojenského dopravního letadla bude vyšší, než je tomu u civilních letounů. Zvažovali jsme, zda převaláky z aklimatizační a chovné stanice v Dobřejově na České Sibiři nezvykat na vysokou hladinu zvuku – třeba neustálým projížděním traktoru nebo prostě jen zapnutým rádiem, ale upustili jsme od toho. Podle všech poznatků koním nevadí hluk jako takový, nesmějí se však leknout náhlého zvýšení jeho intenzity. Proto se také organizátoři letu snaží zajistit, aby naše CASA z leteckého parku české armády tankovala v Rusku pokud možno
v klidnějších částech tamních letišť. A konečně je tu problém s náhlými změnami tlaku.

Celkem tři starty a tři přistání by koním mohly způsobit pořádnou bolest v uších. Já bych tedy pěkně zatínal zuby…

Naštěstí v letadlech CASA se při jejich letové hladině kolem pěti tisíc metrů udržuje tlak na úrovni vrcholu Sněžky.

To je sice ještě stále mnohem méně, než třeba v airbusech, které ve své letové hladině mají kabinový tlak na úrovni 3500 metrů nad mořem. Ovšem koně Převalského si běžně nedělají výlety ani na tu Sněžku a mohli by to dost těžko snášet.

Ano, přeprava divokých koní Převalského přes čtvrt zeměkoule do jejich domoviny je riskantní, ale současně mimořádně potřebný a prospěšný podnik. Držte, prosím, nám a hlavně jim palce!

Letový plán
Úterý 14. června v 15.00 LSEČ odlet Praha Kbely.
Úterý 14. června ve 21.10 LSEČ přistání v Kazani, odlet ve 22.30 LSEČ.
Středa 15. června ve 3.45 LSEČ přistání v Novosibirsku, odlet 5.05 LSEČ.
Středa 15. června v 8.00 LSEČ (14.00 místního času) přistání v Khovdu.
Neděle 19. června ve 4.00 LSEČ (10.00 místního času) odlet z Khovdu,
přistání v Praha Kbely 22.20.
Exkluzivní deník v Deníku

Expedici, jejímž cílem je návrat čtyř koní Převalského do oblasti Komintal v západní části Mongolska, Deník sleduje. Každý den nabídneme informace, postřehy a zážitky z této cesty. Ty budou čtenářům exkluzivně zprostředkovávat ředitel Zoologické zahrady v Praze Miroslav Bobek a její tisková mluvčí Jana Ptačínská. První část expedice odlétá do Mongolska dnes, 9. června a návrat je naplánovaný na noc z 19. na 20. června. Do té doby bude Deník exkluzivním pozorovatelem tohoto výjimečného projektu.

MIROSLAV BOBEK

13.6.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Podzim. Ilustrační foto.
5

Dnes končí astronomické léto, nastává podzimní rovnodennost

Gabriela Blažková (vlevo) z Archeologického ústavu AV ČR převzala v Praze od Alice Valkárové Cenu předsedkyně Grantové agentury ČR

Jak se žilo v renesanci na Pražském hradě, ukázal oceněný výzkum

Výzkumu se v Česku daří, ocenění dnes získá devět projektů

Nejlepší projekty v základním i aplikovaném výzkumu ocení dnes dvě státní organizace, které poskytují peníze pro tuto oblast. Ceny jdou napříč obory, převezme je například archeoložka věnující se průzkumům v okolí Pražského hradu, hydrobiolog zaměřující se na stav Šumavy či firma, která vyvinula "rostoucí" endoprotézy pro děti. 

Koridor má další zpoždění, SŽDC musí znovu posoudit nabídku firem

Správa železniční dopravní cesty musí znovu přezkoumat nabídku sdružení firem vedených společností Metrostav, které hodnotící komise navrhla jako vítěze soutěže na modernizaci koridoru mezi vinohradskými tunely a stanicí Praha Hostivař.

V 95 letech zemřela Věra Ždichyncová, tanečnice a někdejší sólistka baletu ND

Ve věku 95 let zemřela v pondělí 18. září Věra Ždichyncová, tanečnice, pedagožka a někdejší sólistka baletu Národního divadla (ND). Ve středu to uvedl mluvčí ND Tomáš Staněk. Věra Ždichyncová získala v roce 2014 cenu Thálie za celoživotní taneční mistrovství.  

Na transplantaci dítě čekalo s mechanickým srdcem mimo tělo

Čtyři měsíce s mimotělním mechanickým srdcem strávilo ve Fakultní nemocnici v Motole dítě, které čekalo na transplantaci srdce. Lékaři museli zvolit toto náročné řešení, protože malému pacientovi selhávalo vlastní srdce a problém se už nedal zvládnout pomocí léků. Unikátní předtransplantační péče i transplantace se zdařily a dítě je už v domácí péči. Uvedla to nemocnice v dnešní tiskové zprávě.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení