VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Z promenády bude brzy opět staveniště

PRAHA - Ve staveniště se za několik týdnů změní včera veřejnosti předaná promenáda na vltavské náplavce. Důvodem je nová dlažba, při jejíž pokládce se nepamatovalo na cyklostezku. A tak se kameny, které ještě nestačili chodci ani ošoupat, budou opět vytrhávat a vdvoumetrovém pruhu je nahradí speciální povrch.

27.7.2007
SDÍLEJ:

26.7. 2007 se konalo slavnostní otevření Vltavské promenády v centru Prahy podél pravého břehu VltavyFoto: Deník/Milan Jaroš

„Vyvinul jsem sice snahu dláždění zastavit, ale nebyl jsem úspěšný,“ poznamenal primátorův poradce pro cyklistiku Pavel Polák ke zjištění, že velké dlažební kostky jsou pro jízdu turistických kol stenkými pneumatikami naprosto nevhodné. Přerušení prací by podle Poláka bylo nestandardní, takže se dláždění náplavek dokončilo stím, že cyklotrasa se vybuduje později. Pouze na Dvořákově nábřeží je třistametrový vzorek, jak by terén pro kola měl vypadat. Podle Poláka jezdí po náplavkách stále více cyklistů na tenkých pneumatikách, pro něž je tamní dlažba utrpením. „Nemůžeme být takoví barbaři a nechat to tak,“ uvedl Polák.

Kdo to bude platit? Náplavky má sice vpronájmu od Technické správy komunikací firma Parking Praha za 1,2 milionů korun ročně, ale předláždění cyklostezky platit nebude. „To není naše akce, ale akce TSK,“ řekl Deníku zástupce Parkingu Praha Pavel Uher. Mluvčí TSK Tomáš Mrázek potvrdil, že už probíhá příslušné výběrové řízení na firmu, která povrch předělá a zajistí správný kámen. Náklady na celou trasu budou záviset na ceně dlaždic, půjdou ale do milionů. Město přitom už do náplavek investovalo za posledních několik let přes 400 milionů korun. Návratnost této investice je však vnedohlednu, neboť z dalších podnájmů na promenádě vsrdci metropole neuvidí pražská radnice ani korunu. Zisky budou příjmem Parkingu Praha, který za to má investovat do mobiliáře a oprav za tři roky asi 17 milionů.

„Nechápu, proč má na náplavkách vydělávat soukromý subjekt a ne město, které do toho prostřednictvím TSK investovalo tolik peněz. Není to úplně vhodný způsob řešení situace. Osobně jsem ale přesvědčen, že náplavky by měly fungovat jako zóny oddechu a rekreace,“ tvrdí zastupitel Karel Březina, který pronájem už interpeloval na květnové schůzi zastupitelstva.

Opozičním zastupitelům města se především nelíbípojetí promenády, kterou budou lemovat stánky provozovatele vánočních a velikonočních trhů Taiko. „Měla by tam být zóna klidu. Je otázkou, zda tam rozšiřovat další cirkus,“ míní zastupitelka Eva Tylová (SZ). Navíc bude na pobřeží dost velký frmol. Stánky, chodci, restaurace a do toho cyklisté. „Všichni se musejí vzájemně respektovat a najít rozumnou míru soužití,“ řekl Uher.

Radní města Radovan Šteiner vodpovědi na Březinovu interpelaci ohledně náplavek mimo jiné uvedl, že pro město spočívá přínos vrevitalizaci a humanizaci nábřeží, aby vzniklo důstojné prostředí pro pobyt turistů i místních obyvatel, jak je vidět vPaříži i dalších městech. Ktomu má však současný stav, kdy promenádu tvoří čtyři stánky, na míle daleko. „Beru to jako start celého projektu. Tady to bude časem žít, jako na Staroměstském náměstí,“ tvrdí starosta Prahy 1 Petr Hejma.

Dříve vyšlo . . .

 

Náplavky u Vltavy změní tvář

Praha – Náplavky na pravém břehu Vltavy mezi Štvanicí a Vyšehradským tunelem výrazně změní svou podobu. Soukromý investor na nich plánuje vystavit mobilní stánky, hřiště, lavičky a uvažuje se také například o vzniku pláže sbazénem.

Pražské náplavky má na starosti Technická správa komunikací (TSK). Loni se rozhodla, že dlouhý úsek nechá upravit na oddychovou zónu. Vypsala proto výběrové řízení. „Staráme se hlavně o silnice, proto je lepší, když náplavky bude provozovat někdo sjasnou vizí, kdo této činnosti více rozumí,“ vysvětlil Tomáš Mrázek zTSK. Dosavadní model, kdy nábřeží bylo pronajímáno po částech, se totiž neosvědčil, průběžně se objevovaly problémy sjednotlivými nájemci.

Nájemné bude každoročně stoupat

Veřejnou soutěž vyhrála na konci loňského roku společnost Parking Praha, která vmetropoli na mnoha místech provozuje parkoviště a garáže. „Náš vítězný návrh vychází ze znalosti nábřeží vPražské památkové rezervaci, ale i obdobné problematiky vPaříži,“ sdělil Vladislav Košer zParkingu Praha. Ještě letos začne nový nájemce osazovat plochu u řeky lavičkami, vymezí koridor pro cyklistickou stezku, zřídí mobilní WC. Na náplavkách se též objeví nové stánky, půjčovny loděk a šlapadel, atrakce pro děti a také zázemí pro trhy, výstavy a koncerty. Společnost přislíbila zajistit pravidelný úklid a o pořádek se postará najatá bezpečnostní agentura. Letos dostane TSK za pronájem náplavek 1,2 milionů, příští rok 1,8, vroce 2009 2,4 milionu. Vnásledujících letech se bude nájemné zvyšovat minimálně o roční růst inflace.

Kvůli povodním vše mobilní

Podle TSK je smlouva výhodná. „Máme zajištěn trvalý příjem zpronájmu, přičemž do náplavek nemusíme nic investovat a platit za údržbu,“ řekl Mrázek, podle kterého nehrozí, že by místo sloužilo jinému účelu, než bylo ve vítězném projektu. Nedojde tedy k tomu, že by se na místě časem objevila např. všudypřítomná kasina či herny? „Nevěřím, že by dotčené městské části něco takového dovolily,“ míní Mrázek. Projekt se líbí i opozici. „Je dobré, že místo ožije. Je však důležité, aby úpravy pobřeží nezpůsobily problémy při povodních,“ sdělil opoziční zastupitel Jiří Witzany (SNK-ED). Podle Parkingu Praha budou všechny novinky mobilní, tudíž lehce odstranitelné. Vrámci úprav vznikne na celém úseku také 115 míst placeného parkování.

Jan Puci

 

Čtěte dále související články . . .

 

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Premiér Bohuslav Sobotka vystoupil 26. května v Praze na tiskové konferenci.
17

Sobotka bude mít dostavení s ministry, zhodnotí práci vlády

Tipy Deníku

Kam za zážitky nejen o víkendu? Inspirujte se na novém webu Tipy Deníku

AUTOMIX.CZ

GALERIE: Nejvtipněji naložené vozy na silnicích. Nákladem je vše, co si zamanete

Kromě přepravy cestujících je auto od nepaměti využíváno k převozu nákladu. A jak dnes uvidíte, je tím myšleno doslova jakéhokoliv nákladu. Připravte se na bizarní přehlídku převážených věcí všeho druhu, kdy vás už nepřekvapí ani auto naložené v dalším autě.

O šikovné české ručičky je opět zájem. Opravny jsou zpět

Praha - Opravny a opravárny zažívají velký návrat. Recyklace odpadů se stala pro lidi přirozeností, nyní začínají přemýšlet, jak množství odpadu minimalizovat. Vyhledáním opraváře šetří nejen přírodu, ale někdy i peníze. 

Nad Havlem chtěli lidé budku u zastávky, jejich úsilí mělo úspěch

Praha – Neúnavná občanská iniciativa může slavit úspěchy. Ve Staré Krči se právě díky úsilí místních podařilo prosadit zřízení nového přístřešku u autobusové zastávky Nad Havlem. Radní Prahy 4 pro oblast územního rozvoje Alžběta Rejchrtová (Trojkoalice/Zelení) v té souvislosti ocenila roli aktivních občanů v čele s Vladimírem Hroudou.

Dle očekávání: Karel Srp v radě ÚSTR nezasedne. Kvůli členství v KSČ

Dlouholetý předseda Jazzové sekce Karel Srp se podle očekávání nestal členem Rady Ústavu pro studium totalitních režimů (ÚSTR). Senát dnes vzal na vědomí stanovisko své volební komise, že Srp jako bývalý člen předlistopadové komunistické strany nesplňuje zákonnou podmínku spolehlivosti. O Srpově nominaci do rady tak horní komora ani nerozhodovala. Srp se jednání Senátu nezúčastnil.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení