Kritizované podzemní garáže přitom součástí projektu vůbec nejsou. Podle architekta Jakuba Ciglera jsou „nutné zlo", ale zároveň „jediná možnost" a projekt počítá pouze se stavební přípravou pro vybudování příjezdových ramp. „Jsou součástí následujícího projektu. Dnes se povoluje jen jejich umístění, ne výstavba," řekl.

Návrh musí počítat s garážemi 

V současné době je ve spodní části místo pro parkování 70 aut, v podzemních garážích by měla Praha 1 k dispozici 170 míst, další by měl soukromník. Kritiky navrhovaná obsluha garáží z Panské ulice, kde už jeden vjezd do garáží je, by podle Ciglera vyvolala nadměrnou zátěž úzkých uliček a delší cestu aut na magistrálu.

Podle primátorky musí návrh s garážemi počítat, navíc ji přijdou jako vhodné řešení, jak auta z Václavského náměstí dostat. „V budoucnu, když budou garáže potřebné, na to budeme muset reflektovat. Počítá s tím usnesení zastupitelstva Prahy 1. Musíme respektovat i to, že existují smlouvy se soukromým majitelem, kterým musíme dostát," dodala.

Platany jsou prý lepší na údržbu 

Nový návrh počítá s rozšířením chodníků a celkem čtyřmi stromořadími. Marie Jelínková z Prahy 4 na projednání upozorňovala, že z náměstí zmizí lípy coby český národní strom a budou nahrazeny platany, které jsou národním stromem Uzbekistánu. „Údržba platanů je mnohem levnější než lip," vysvětlila Krnáčová.

O opravě Václavského náměstí mluví představitelé Prahy několik let. Společnost Cigler Marani Architects vypracovala v roce 2005 projekt pro celé náměstí. Kdy bude následovat oprava druhé části náměstí, není jasné.

Úpravy neumožňují návrat tramvají 

Vedení Prahy například zvažovalo, zda na náměstí opět přivede tramvaje, to nakonec pro spodní část náměstí odmítlo. Navrhované úpravy to ale stále umožňují. Řešily se také potíže kolem podoby a počtu prodejních stánků, konkrétní podobu ale návrh neřeší.

Ve spodní části náměstí zavedla radnice v minulosti pěší zónu, na kterou vjíždí vozidla s povolením, kterých úřad vydal zhruba stovku. Vznikl tam i nový výtah do stanice metra A a B Můstek.

Zbývá dohodnout dopravu 

„Druhá část Václavského náměstí je předmětem diskuse. Musíme se dohodnout, jak vést dopravu," uvedla Krnáčová. Řeší se vedení tramvaje od hlavního nádraží a budoucnost magistrály.

Václavské náměstí je dlouhé 682 metrů a přibližně 60 metrů široké. Původně se jmenovalo Koňský trh a bylo zřízeno dekretem Karla IV. V 19. století bylo nejprve přejmenováno na Svatováclavské náměstí, posléze na Václavské.

Čtěte také: Úpravy spodní části Václavského náměstí začnou v roce 2018