Blanka, to jméno už v metropoli v souvislosti se stavbou tunelového komplexu zlidovělo. Nyní by se lidé měli učit jméno dalšího tunelu, jímž je Markéta. Na Vypichu včera oficiálně odstartovala ražba štoly, jež nese toto jméno a bude součástí nové trasy metra A z Dejvické do Motola.

Staveniště, kde začaly první práce, se nachází zhruba 300 metrů pod tramvajovou zastávkou Vypich a je velmi zásadní. Razit se odtud bude hned dvěma směry, a to na Petřiny a do Motola.

„Jsou zde připraveny dvě přístupové štoly, jinak bude většina tunelů ražených, takže na povrchu mnoho zásahů nebude. Poprvé po čtyřiceti letech v České republice použijeme při stavbě tunelů razící štíty,“ sdělil na úvod Pavel Pilát, generální ředitel společnosti Metrostav, jež se společností Hochtief metro staví.

Prodloužená trasa metra A by měla být zprovozněna na podzim roku 2014, cestující budou mít k dispozici čtyři nové stanice Červený Vrch, Veleslavín, Petřiny a Motol. Nový úsek by měl výrazně ulevit dopravě na Vítězném náměstí a zlepšit dostupnost Prahy 6. „Ale také Prahy 5, zejména nemocnice Motol, která dnes není ideálně dopravně obsloužena a právě zde bude ústit zatím poslední stanice. Celkově nový úsek pomůže oblasti, kde žije 180 tisíc lidí,“ upozornil primátora Pavel Bém (ODS).

Náklady na stavbu úseku dlouhého přes 6,1 kilometru by se měly vyšplhat na přibližně 18,7 miliardy korun, když zhruba 8 miliard by mělo být z evropských fondů a zbytek zaplatí hlavní město.

Přesto, že se bude razit hlavně pod zemí, musejí lidé počítat s omezeními.

Slavnostní zahájení ražby se konalo včera ve 14 hodin na Vypichu, nechybělo tradiční vysvěcení svaté Barbory, což je patronka horníků a tunelářů. Byla umístěna do niky, aby dohlížela na celou čtyřletou stavbu.

Z drtivé většiny vše udělají razicí štíty pod zemí, takže na povrchu se bude pracovat například ve stanici Motol. Petřiny a Červený Vrch zajistí právě štíty. Zmíněné Petřiny mají být téměř čtyřicet metrů po terénem.

Omezení na Evropské

„Na Veleslavíně budeme stanici dělat svisle z povrchu. Většinou tedey nebudeme narušovat okolí povrchovými pracemi. Přesto budou muset do budoucna lidé počítat s některými dopravními omezeními. Například na důležité komunikaci na Evropské. Nikdy však nebude uzavřena zcela, bude se jednat o dílčí omezení MHD a také automobilové dopravy,“ potvrdil Pavel Šrámek, ředitel Divize 8 společnosti Metrostav.

Napojení na Dejvické by cestující také nemělo žádným zásadním způsobem omezit.

Největší očekávání nového úseku je samozřejmě u obyvatel Prahy 6. Jak řekl její starosta Tomáš Chalupa, někteří obyvatelé Vítězného náměstí, ale i Červeného Vrchu či Vokovic už dvacet pomyslně stříhají metr do doby, kdy bude zahájena ražba. „Po zprovoznění nás čekají zásadní změny ve vedení MHD, které by měly vést k velkému zlepšení a autobusy přetížené oblasti si výrazně uleví,“ slibuje starosta.

Zásadní Veleslavín

Jako jeden z nejdůležitějších bodů nového úseku vidí stanici Veleslavín, kde by měl vyrůst autobusový terminál. „Tato stanice bude do doby, než se postaví Dlouhá Míle, nejdůležitější z hlediska autobusové dopravy. Je to velmi složité, ale když se na věc podíváme zjednodušeně, tak dnes všechny autobusy končí na Vítězném náměstí. Po dokončení úseku by měli na „Kulaťáku“ končit lokální autobusy například z oblasti Hanspaulky. Ve stanici Veleslavín by pak měli končit autobusy z oblasti Nebušic či části Suchdola,“ vysvětlil Tomáš Chalupa. Středočeské autobusy budou končit na Veleslavíně (stanice bude na hranicích Veleslavína a Vokovic u Evropské) jen dočasně, než bude v provozu Dlouhá Míle, kde má být kapacitní terminál.

Projektanti očekávají, že po otevření bude po trati Dejvice – Motol ve špičce jezdit přes šest tisíc cestujících za hodinu. Ražba sice teprve začala, ale už se také spekuluje o tom, zdali nebude po zprovoznění zaveden pásmový provoz, tak jako tomu je například do Letňan či Depa Hostivař. „Myslím, že to u tohoto úseku není na pořadu dne, jelikož jeho vytíženost bude jistě dost velká. Reálné by to bylo spíše až u dalšího úseku na Dlouhou Míly respektive Letiště Ruzyně,“ sdělil primátora Pavel Bém.

U výše zmíněných stanic se předpokládá rok zprovoznění v roce 2017 na Dlouhé Míli potažmo 2018 na letiště. V konečné fázi by tak z Dejvické měl být nový úsek dlouhý přes třináct kilometrů s osmi či devíti novými stanicemi, záležet bude na tom, jestli vznikne i stanice Staré letiště.

V budoucnu by měla na letiště vést také vlaková rychlodráha, zatím na ni ale nejsou peníze.