VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Na místě Libeňského mostu v Praze nebude čtyřproudá silnice

Praha - Na místě současného Libeňského mostu by neměl stát nový most se čtyřmi jízdními pruhy. Novinářům to v pondělí řekl náměstek primátorky Petr Dolínek. Zda bude most opraven, nebo zbourán, jak předpokládá projekt Technické správy komunikací, Dolínek neřekl.

11.1.2016
SDÍLEJ:

Zvětralý betonový pilíř Libeňského mostu nebudí zrovna důvěru. Zčásti už zub času obnažil i ocelovou výztuž.Foto: archiv VLP

Praha si nechala zpracovat studii od ČVUT, která ukázala, že stavba nového mostu ve stávající šířce bude pro město levnější než rekonstrukce, nový most navíc prý vydrží déle. Iniciativa Libeňský most nebourat, nerozšiřovat chce nechat most prohlásit za kulturní památku.

Libeňský most je v havarijním stavu a je na něm omezen provoz tramvají. Plánovanou přestavbu ovšem provází protesty. Podle odpůrců bude most při opravě zbořen, přitom je architektonicky vzácný.

„Takhle široký most bych tam nechtěl, je k ničemu. Máme dvě špatná řešení. Jedno je, aby Praha zainvestovala do rekonstrukce, kdy nevíme, jak dlouho bude opravený most stát a nevíme, za jaké finanční prostředky. Druhé je to, že postavíme nový most navzdory tomu, že zbouráme most, který mají lidé rádi a jsou na něj zvyklí," řekl Dolínek.

Podle Dolínka jsou klady opravy pouze to, že most si zachová svou současnou podobu, z pohledu technologických aspektů prý je lepší stavět nový most.

Hrozí uzávěra pro MHD

Analýza ČVUT podle Dolínka ukázala, že most je v havarijním stavu a hrozí uzávěra pro MHD, a to v souběžném stavu – to znamená, že most by nemusel naráz unést tramvaje i provoz automobilů. O dalším osudu Libeňského mostu by mohlo rozhodnout lednové zasedání pražských radních.

V porovnávaných parametrech odborníci z Kloknerova ústavu ČVUT upřednostnili stavbu nového mostu na stávajících pilířích v deseti parametrech, ve čtyřech podpořili rekonstrukci současného mostu a v jednom případě dopadly obě varianty stejně.

Odborníci ve své zprávě zamítli možnost stavby repliky mostu v rozšířené verzi, tedy v šířce 26 metrů s jakou počítá varianta navrhující stavbu nového mostu. Ten současný je široký 21 metrů. Podle zprávy by takové rozhodnutí bylo neekonomické a „z hlediska zachování autenticity materiálů postrádá smysl".

Doba trvanlivosti prací

Pro stavbu nového mostu podle odborníků z ČVUT hovoří například doba trvanlivosti prací – zatímco po opravě bude moci most bez zásahů fungovat 20 let, při stavbě nového je to 100 let. Stejně tak náklady na údržbu budou v případě nové stavby nižší a také rizika, že se stavba protáhne nebo se neočekávaně zvýší náklady jsou podle nich v případě stavby nové mostu nižší.

Naopak pro zachování mostu a jeho rekonstrukci hovoří podle odborníků zachování současného vzhledu, který je cenný, a rovněž dopravní omezení v průběhu prací bude nižší. Z architektonického a historického hlediska také dojde k zachování autentického materiálu, ze kterého byl most ve 20. letech postaven.

Postup města kritizuje zastupitel a bývalý náměstek primátorky Matěj Stropnický (SZ). „Náměstek Dolínek pouze pokračuje v předimenzovaných projektech z Bémovy éry. TSK fatálně zanedbala průběžné opravy," uvedl Stropnický. Ten si nechal zpracovat jinou analýzu, která prý ukazuje, že oprava mostu je možná a navíc prý i levnější. Zatím ji ale nezveřejnil.

Aktivisté podporují jen opravu

Případné bourání mostu kritizuje také Iniciativa Libeňský most nebourat, nerozšiřovat. „Je nesmyslné nahradit tak cenný most obyčejnou dopravní stavbou typu dálničního mostu. Podporujeme opravu současného mostu. Intenzita dopravy na mostě je dvakrát nižší než se předpokládalo v době vzniku projektu," uvedl Adam Scheinherr z iniciativy. Iniciativa bude chtít rovněž nechat prohlásit most za kulturní památku.

Opravu chystá město řadu let. V roce 2009 vydaly úřady stavební povolení, o čtyři roky později jeho platnost prodloužily do konce letošního roku. Stavět se ale stále nezačalo. Podle předloňské zprávy Technické správy komunikací je Libeňský most v nejhorším stavu ze všech pražských mostů.

Od roku 1928, kdy byl most uveden do provozu, nebyla ani jednou opravena jeho nosná konstrukce. Kvůli velmi špatnému stavu byl v roce 2009 zakázán vjezd vozům těžším než 7,5 tuny. Navíc byla snížena rychlost tramvají na 20 kilometrů za hodinu a přímo na mostě se nesmějí potkat protijedoucí tramvaje.

Autory Libeňského mostu, který spojuje Holešovice a Libeň, jsou architekt a kubista Pavel Janák a konstruktér František Mencl.

Čtěte také: Architekt: Místo repliky Libeňského mostu je lepší postavit novou stavbu

Autor: ČTK

11.1.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Robbie Williams.

Pař jako Rus, zpívá Robbie Williams v novince, kterou přiveze i do Prahy

Vybíráme ojeté SUV do 300 tisíc.
AUTOMIX.CZ
20

Vybíráme ojeté SUV do 300 tisíc. Jaké koupit? A jakým se radši vyhnout?

DOTYK.CZ

Praha různýma očima - jako dějiště bollywoodského snímku i v díle ruského poety

/ VIDEO / Většina videí Prahy se zaměřuje na známá místa a pamětihodností, jako je Pražský hrad, Karlův most a Staroměstské náměstí. Ale na Prahu se dá dívat i jinak. Shodou okolností to teď ukazuje hned několik snímků.

Sobotka bude mít dostavení s ministry, zhodnotí práci vlády

Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) příští týden absolvuje další dvě bilanční schůzky s ministry, při kterých v závěru volebního období rekapituluje splněné a nesplněné části vládního programového prohlášení. V pondělí bude jednat s ministrem pro lidská práva a legislativu Janem Chvojkou (ČSSD), v úterý s ministryní pro místní rozvoj Karlou Šlechtovou (za ANO). Sdělil to dnes tiskový odbor Úřadu vlády.

Kam za zážitky nejen o víkendu? Inspirujte se na novém webu Tipy Deníku

Chcete mít přehled o kulturních, sportovních a dalších akcích ve všech regionech? Pak navštivte naši stránku www.tipydeniku.cz, kde najdete fůru inspirace co podniknout nejen o víkendu.

AUTOMIX.CZ

GALERIE: Nejvtipněji naložené vozy na silnicích. Nákladem je vše, co si zamanete

Kromě přepravy cestujících je auto od nepaměti využíváno k převozu nákladu. A jak dnes uvidíte, je tím myšleno doslova jakéhokoliv nákladu. Připravte se na bizarní přehlídku převážených věcí všeho druhu, kdy vás už nepřekvapí ani auto naložené v dalším autě.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení