Pokud pasažéři zavolali na informační linku zveřejněnou na jízdních řádech, mohli navíc zjistit, že není plně funkční. A když se podívali na webové stránky Pražské integrované dopravy, zjistili, že nejede celá řada spojů: dopravce ČSAD MHD Kladno autobusy nevypravil. Důvod? Personální výpadek.
Po víkendu musí vše fungovat
Jestliže někdo zprvu mávl rukou s tím, že zavádění novinek může mít své mouchy a situace se postupně „usadí“, byl zklamán. Zlepšení se nedostavilo; v pátek naopak situace vygradovala.
Nevyjelo 81 spojů. Jen na trase Praha–Kladno a zpět to bylo 25 spojů na linkách 324 a 350, tedy ze Zličína i z Dejvické; dalších 27 na linkách číslo 316 a 356 spojujících Prahu s obcemi Velké Přílepy, Holubice, Statenice a Horoměřice, nevypravený autobus znamenal výpadek i u 14 spojů na linkách číslo 306 a 626 spojujících Prahu s různými lokalitami: Hostivice, Jeneč, Kladno a Hostouň.
Další výpadek deseti spojů hlásila linka číslo 620 mezi Kladnem a Kralupy nad Vltavou a náhlé onemocnění řidiče nechalo ve štychu cestující linky číslo 606 v Kladně.
Kolaps, shoduje se s míněním cestujících středočeské hejtmanství, které je objednavatelem veřejné dopravy. Vedení kraje hovoří o hrubém porušení smlouvy, což přinese sankce – především ale volá po nápravě.
Kladenského dopravce i celou skupinu Arriva, k níž tamější ČSAD patří, hejtmanka Jaroslava Pokorná Jermanová (ANO) vyzvala k okamžitému řešení. Trvá na tom, že po víkendu už jízdní řády nesmí zůstat cárem papíru. V pondělí, kdy začíná nový školní rok, musí vyjet všechny nasmlouvané spoje. Aby se žáci i učitelé dostali do škol a lidé do zaměstnání.
Nastoupili noví řidiči
Podaří se to? „Uděláme pro to všechno,“ řekl Deníku v pátek po jednání na krajském úřadu šéf kladenského ČSAD Ludomír Landa. Nepopírá, že firmě chybějí řidiči. A vzkaz pro cestující? Řešení se – snad – našlo. „Jednu linku v září odjede jiný dopravce jako subdodávku,“ řekl Deníku Landa. Minulostí se mají stát i trable s nedostatkem řidičů: v pátek nastoupilo pět nových, dalších pět má firma zapůjčených – a rovněž pětice má do půlky září přijít z rekvalifikace.
Začlenění Kladenska do Pražské integrované dopravy provázelo navýšení počtu spojů, přičemž firma podle Landových slov předpokládala, že musí přijmout deset nových šoférů. Skutečná potřeba je však 17. Právě s tím jsou spojeny výpadky spojů na několika linkách včetně páteřního spojení s Prahou: denně nevyjíždí šest až osm autobusů, protože k jejich volantu není koho posadit.
Mluvčí společnosti Arriva Roman Herden Deníku sdělil, že vyznanou roli také sehrála zvýšená nemocnost, která stoupla z pěti na deset procent. „V absolutních číslech to znamená 24 nemocných řidičů z celkem 217,“ uvedl Herden.