Dlouho očekávaná událost je tady, další stanice metra je bez bariér. V pátek byl slavnostně spuštěn provoz výtahu ve stanici Háje na konečné trasy C.

Se zpožděním tak dostal dárek k narozeninám také Jan Z., absolvent praktické školy Jedličkova ústavu, který pracuje od roku 2000 v ZŠ Mendelova nedaleko stanice metra.

Najít si zaměstnavatele v bezbariérovém prostředí, kde by mohl uplatnit vše, co se ve škole naučil, trvalo více než jeden rok. Za 11 let se mnohé změnilo, jenom stanice metra Háje stále zůstávala bariérová, až do pátku.

Složitá cesta

„Aby se Jan Z. dostal do metra, musel čekat na nízkopodlažní autobus a jezdit na Chodov. Každý den tak trávil cestováním přibližně o 30 minut více, než kdyby mohl využívat stanici Háje. Za jeden měsíc to vzalo 10 hodin. Za jeden rok…,“ upozornil Erik Čipera, zástupce ředitelky sdružení Asistence, která mimo jiné usiluje o MHD bez bariér.

Jinak si Čipera i vozíčkáři nebo maminky s kočárky nový výtah velmi pochvalují. „Je to samozřejmě skvělá událost a jsme moc rádi. Cestování městem je pak mnohem snazší. Věříme, že další výtahy na sebe nenechají dlouho čekat. Víme, že brzy bude hotov také ve stanici Národní třída, tak snad to nebude na dlouhou dobu konec,“ řekl Tomáš Lanc z Pražské organizace vozíčkářů.

Ve stanici Háje není jen nový výtah. Při pracích, které byly zahájeny koncem srpna loňského roku, byly vyměněny také pohyblivé schody, které spojily úroveň nástupiště s východním vestibulem stanice.

„Bezbariérová MHD patří mezi základní priority. Háje jsou již 18. stanicí postavenou před revolucí, ve které byl plnohodnotný bezbariérový vstup dodatečně vybudován,“ uvedl Martin Dvořák, generální ředitel pražského opravního podniku.

Bezbariérový přístup do stanice Háje byl již od 90. let umožněn vozíčkářům při použití nákladního výtahu s doprovodem proškoleného průvodce (obdobně ještě ve stanicích Opatov a Roztyly), s moderním výtahem už je to ale bez potíží.

Rekonstrukce za 56 milionů

Celkové rozpočtové náklady stavby ve stanici Háje dosáhly výše 56 milionů korun, z toho šikmý výtah stál cca 13 milionů.

Pražské metro má v současnosti celkem 57 stanic, z nichž bezbariérově přístupných je 35. Na lince A je bezbariérový přístup v 5 stanicích, na lince B ve 13 a na lince C v 17 stanicích.

Město by dále chtělo, aby byl bezbariérový výtah postaven po Národní třídě na Můstku a I. P. Pavlova. „Je nutné dodat, že u těchto dvou stanic je to paradoxně možná nejvíce komplikované, a u obou se roky nedařilo vyřešit různá povolení a odstranit technické zábrany. Věřím, že se ale ledy prolomí a výtahy tu budou,“ doplnil první náměstek pražského primátora Karel Březina (ČSSD).

Vozíčkáři se příliš nemohou těšit ani na výtah na Národní třídě. Po jeho dokončení bude totiž přerušen provoz této stanice metra z důvodu výstavby obchodně-administrativního centra, a to na dobu zhruba osmi měsíců. Na druhou stranu by do té doby mohl být postaven nástupní ostrůvek v tramvajové zastávce Lazarská, na kterou se z metra přestupuje.

Čtěte také: Zmizí z MHD bariéry? Politici na sliby často zapomenou