VYBERTE SI REGION

Motorové čluny budou možná muset v Praze přibrzdit

Praha - Na hladině Vltavy už řadu let probíhá spor, o kterém zřejmě většina Pražanů nemá ani tušení. Týká se hlavně těch, kteří na řece tráví velkou část svého života kapitánů lodí, majitelů menších rekreačních plavidel a sportovců, kteří na řeku chodí trénovat na veslicích nebo kánoích.

2.2.2016
SDÍLEJ:

Pro některé čluny plánované omezení znamená, že budou muset jezdit skoro krokem. Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Vít Šimánek

Linie sporu vede zejména mezi provozovateli motorových člunů a sportovci, kterým se nelíbí rychlost, kterou se motorem poháněná plavidla po Vltavě prohánějí.

V roce 2013 vznikl ve snaze tyto spory vyřešit dokument s názvem Desatero pro plavbu na Vltavě v Praze. Ten měl zajistit, aby se jednotlivé skupiny na řece chovaly vzájemně ohleduplně. Bezmotorová plavidla tak například nemají plout vedle sebe, a bránit tím provozu na řece, motorové čluny se zase musí držet uprostřed toku, aby vlnami zbytečně neohrožovaly veslaře a kanoisty.

Nekonečné spory na Vltavě

Dokument se však podle všeho minul účinkem a konflikty z řeky nezmizely. Státní plavební správa (SPS) tak na základě několika podnětů připravila omezení pro motorové čluny. Zatím není jasná jeho konečná podoba, protože jednání jsou s ohledem na množství zainteresovaných stran poměrně složitá. Jasné však je, že minimálně v oblasti historického centra bude zavedeno dopravní opatření, omezující takzvanou plavbu ve skluzu.

Pro srozumitelnost bude nutné zabrousit do plavební teorie. Nejběžnějším typem plavby je takzvaná plavba výtlačná, při které se čára ponoru plující lodi neliší od čáry ponoru stojícího plavidla, lodi se tak nezvedá příď a nehrne před sebou vodu. Naopak v režimu klouzání loď může vyvinout větší rychlost se zvednutou přídí tímto způsobem plují klasické motorové čluny.

„Problémy jsou v Praze dlouhodobé, zhruba od roku 2012 eskalovaly neshody na tomto úseku Vltavy. Byly řešeny na bázi jednání a přijetím Desatera pro plavbu na Vltavě v Praze, což se jeví jako nedostatečné. Problémy vnímáme my, dostali jsme podnět od policie, od Sdružení pražských plavidel i od Českého olympijského výboru (ČOV)," uvedla k plánovanému omezení ředitelka SPS Klára Němcová.

„V rámci jednání vydala pražská policie doporučení, aby skluzové plavby v exponovaných úsecích Vltavy byly omezeny, a to z důvodu bezpečnosti všech účastníků provozu na vodním toku řeky Vltavy. Jedná se však pouze o preventivní doporučení," sdělila mluvčí pražského ředitelství republikové policie Iveta Martínková. Doplnila, že v loňském roce policisté řešili tři plavební dopravní nehody. Jednalo se o lehké nehody a žádná z nich nebyla zapříčiněna vysokou rychlostí.

Proplouvání neadekvátní rychlostí

Pro omezení jsou i provozovatelé větších lodí, které zastupuje Sdružení pražských plavidel. „Cílem je předejít poškození plavidel zakotvených u břehu těmi, které proplouvají neadekvátní rychlostí. Na řadě míst v centru Prahy se nacházejí přístaviště osobní lodní dopravy s nástupními moly, zakotvenými parníky a motorovými loděmi a také řada plovoucích zařízení, jako jsou botely, servisní plavidla a plovoucí restaurace," uvedl ředitel Pražské paroplavební společnosti Štěpán Rusňák.

Dalším z obhájců omezení rychlosti je sportovní ředitel ČOV a kanoista Martin Doktor. Bezohlednost řidičů motorových člunů se podle něj výrazně zvýšila od loňského dubna, kdy vešla v platnost vyhláška, která kromě jiného také výrazně rozšířila možnost jízdy na tuzemských řekách bez rychlostního omezení. „Podnět na omezení rychlosti ze Smíchova k modřanskému jezu, který ČOV předal plavební správě, vycházel ze stížností svazů kanoistů a veslařů a dračích lodí," vysvětlil Doktor.

Konečné rozhodnutí ohledně omezení je nyní na plavební správě. Zatím není jasné, v jakém úseku by mělo platit a zda bude zavedeno pro celý rok, či jen pro období letní sezóny. „Je asi pravděpodobnější, že omezení bude spíše v době letní sezóny. Pokud jde o úsek, určitě to bude od Štvanice po železniční most Inteligence. Zřejmě bude platit i dále, ale o tom, v jakém úseku, se ještě jedná," vysvětlila Němcová a zdůraznila, že se nemá jednat o restriktivní opatření či zákaz určitého typu lodí, ale pouze o dopravní opatření v podobě značení.

Ohrožení pro firmy a majitele lodí

Záměr omezení možnosti plavby ve skluzu kritizuje řada organizací. Ředitel Asociace lodního průmyslu (APL) Petr Novotný se obává hlavně toho, že by se opatření týkalo i Modřan a Podolí.

„Toto omezení je pro firmy APL i pro uživatele motorových člunů naprosto zásadní, velmi významné a výrazně je může poškodit. Zejména v oblasti Podolí a Modřan je tradiční místo dlouhé zhruba osm kilometrů, kde se historicky vždy plulo s motorovými čluny. Je zde dlouhý široký úsek Vltavy, sídlí zde mnoho firem prodávajících lodě a příslušenství, k tomu je zde mnoho přístavišť, marín a klubů vodního motorismu. Zakázat zde plavbu ve skluzu by bylo obrovským zásahem do života těchto firem a majitelů lodí," vysvětlil.

Problém Novotný spatřuje v plošném zákazu. Pro mnoho lodí by znamenalo, že by musely jet prakticky krokem. „Moderní rekreační lodě jsou konstruovány pro plavbu ve skluzu, mají širokou plochou záď, zejména lehčí lodě jdou do skluzu již při rychlostech okolo deseti až patnácti kilometrů v hodině," uvedl s tím, že plout ve výtlaku pro tyto lodě znamená rychlost maximálně osm kilometrů v hodině. „Zákaz plavby ve skluzu téměř pro celou Prahu je pro tyto lodě skoro totéž, jako kdyby zde měly zakázánu plavbu úplně," zakončil.

Vlny představují problém

Podle předsedy Českého svazu vodního motorismu Jiřího Pěknici je naprosto logické omezit rychlost motorových člunů v centru města mezi Smíchovem a Štvanicí. Na tom se ostatně shodnou všechny strany.

„Tam vlny představují problém. Mezi zděnými nábřežími se vlny mlátí dlouho po tom, co loď odpluje. Představa ČOV v podstatě byla, že si z Vltavy veslaři udělají tréninkový rybník a motorové lodě se budou muset přesídlit. My teď tlačíme na kompromisní řešení, ale veslaři ani kanoisté o tom nechtějí slyšet," uvedl Pěknice s tím, že problém nespočívá pouze na straně motorových člunů, ale i na straně sportovců, kteří se podle něj leckdy sami chovají nebezpečně a nedodržují pravidla.

Řešením podle něj není omezení pro plavbu skluzem, ale zvýšení kontrol. „Za třenice si můžou policie a plavební správa z velké části samy, protože jejich dozorová činnost je podle nás v současné době podstatě nulová," zakončil.

Čtěte také: Plavební správa plánuje v Praze omezit plavbu rychlých člunů

Autor: Petr Schreib

2.2.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Volby v Praze stejně jako v krajích? Zbytečné, tvrdí politolog

Praha -  Hlavní město je v českém správním systémem jakýmsi „kočkopsem" má pravomoci zároveň kraje i obce. Do pražského zastupitelstva se volí nikoliv v termínu krajských voleb, ale spolu s komunálními. V minulosti se proto opakovaně objevily návrhy sjednotit termín pražských voleb s těmi krajskými. Naposledy to poslanci navrhli v roce 2014. Podle politologa Petra Jüptnera je to však zbytečné.

Donald Trump a jeho oblíbené konspirační teorie

Deník Washington Post vybral oblíbená témata, kterými republikánský kandidát na prezidenta Spojených států Donald Trump šokuje s oblibou okolí. Většinou jsou založeny na spekulacích, nebo byly dávno vyvráceny.

Víno se v Praze pěstuje na 12,4 ha, o víkendu budou vinobraní

Praha - V hlavním městě se pěstuje vinná réva na 12,4 hektarech. Podle údajů Ústředního kontrolního a zkušebního ústavu zemědělského (ÚKZÚZ) jde o 12 míst, v posledních třech letech se výměra zvedla o pět procent. Letos se však plochy pražských vinic nerozšiřovaly. V pátek začínají na některých místech v Praze vinobraní, přes jarní mrazy a s nimi související ztráty by měla být úroda dobrá.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies