VYBERTE SI REGION

Místo torza protihlukové stěny chtějí Řepy vzrostlé stromy

Praha - Výrazně žluté protihlukové stěny ve Slánské ulici v Řepích oddělují už dvacet let rušnou komunikaci od okolního sídliště. Poslední roky byl už ale tubus v havarijním stavu a hrozil pád uvolněných tabulí skla na projíždějící auta a na chodce. Na špatný stav upozorňovala zdejší radnice Prahy 17 magistrát, který je majitelem komunikace.

9.3.2016
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: ČTK/Libor Zavoral

Ten pak loni na podzim demontovat skleněné výplně, nevzhledná rezavějící konstrukce však na místě zůstala. „Skla už byla nebezpečná, proto byla odstraněna. Tubus se však zatím neodstranil celý, protože je na něm umístěno veřejné osvětlení a dopravní signalizace. Čeká se na nové řešení," vysvětlil místostarosta Prahy 17 Martin Marek (ODS).

Na současný stav tak nejvíce doplácí obyvatelé panelových domů, které se Slánskou ulicí sousedí. „Od listopadu se hluk projíždějících aut výrazně zvýšil. Otvírat okna v době dopravní špičky je dnes téměř neúnosné. Obáváme se, že budeme roky čekat, než se situace zlepší," stěžovala si Jana Nejedlá, která bydlí s rodinou v jednom z domů, které nejvíce trpí nadměrným hlukem.

Mluvčí pražského magistrátu Vít Hofman se ale brání. „Stav zasklení stěn byl rizikovým faktorem, který ohrožoval bezpečnost chodců a vozidel a odstranění veškerého zbývajícího zasklení nesneslo odkladu. Minimálně spodní partie úchytů skel byly již zkorodované a například při lomu ulice Zrzavého hrozily celé spodní pásy skel vypadnutím na vozovku nebo chodník," tvrdí. Podle něj navíc často docházelo k poškozování skel vandaly a jejich torza potom také hrozila uvolněním.

Velmi zásadní projekt

Nyní je otázkou, kdy a jak budou řešena nová protihluková opatření, protože podobná konstrukce se sem už nevrátí. „Jednalo se vlastně o jakýsi polotunel, takže protihluková opatření zde příliš nefungovala. Navíc dnes už je trend trochu jiný, než stavět obrovská monstra. Jde o velmi zásadní projekt, který ovlivní mnoho občanů naší městské části," vykládá Martin Marek.

Proto se uskutečnilo už několik schůzek mezi zástupci Prahy 17, magistrátu a Institutu plánování a rozvoje Prahy. Radnice během setkání přišla i s některými návrhy řešení. Především prosazuje, aby se protihlukové stěny už znovu neinstalovaly. Místo nich by si přála vzrostlou zeleň ve středovém pruhu i na krajích.

Zároveň má představu, že se na silnici položí takzvaný tichý asfalt, v některých úsecích se svede doprava do jednoho pruhu a sníží se maximální povolená rychlost až na 30 kilometrů za hodinu a vybudují se čtyři nové přechody. Podle místostarosty Marka se na připomínkách všechny strany shodly.

Rozhodnou měření

Přes navrhovaná opatření ale není zdaleka jisté, jestli bude realizace bez ochranného tubusu vůbec možná. Proto nyní probíhá simulace měření, podle kterého se zjistí, zda by byly splněny hlukové limity. Pokud ne, v místě by nová clona vzniknout musela.

„Kdyby byly splněny všechny limity, raději bychom stěnu vyměnili za stromy a další zeleň. Naší snahou je, aby trasa nebyla pro řidiče atraktivní. Chceme místní obslužnou komunikaci, nikoliv tranzitní. Dnes tudy projede v každém směru přes dvacet tisíc aut denně," říká zástupce starostky Prahy 17 Martin Marek.

V každém případě proslulé žluté stěny v místě nezůstanou. „Realizace nových účinných protihlukových opatření je ve fázi přípravy. Účelem uvažovaných opatření není udržet původní hlukovou úroveň, ale dosáhnout podstatně většího útlumu hluku než původní zasklený tubus. Snahou je vytvořit vzhledově a funkčně podstatně hodnotnější dílo než stávající tubus, při splnění požadavků životnosti, trvanlivosti a hospodárnosti při výstavbě a provozu," sdělil mluvčí Hofman.

Dvě varianty řešení

V současnosti už existují dvě vypracované varianty řešení: s novými protihlukovými stěnami i bez jakýchkoli umělých zástěn. Ještě v březnu by pak měly být známy výsledky měření hluku. Podle nich bude rozhodnuto, která ze studií bude vybrána, a zda se ještě dočká dílčích změn.

„IPR se snaží prosadit městotvorné řešení, které je vstřícné k veřejným prostranstvím. Praha 17 ho s námi neformálně konzultovala, ale k oficiálnímu vyjádření jsme projekt protihlukových stěn nedostali," vysvětluje mluvčí Institutu plánování a rozvoje Prahy Adam Švejda.

Pravděpodobně během dubna pak plánuje radnice diskuzi s občany Řep o připravovaných změnách. „V tuto chvíli setkání ještě nemá smysl, protože zatím nevíme, jestli je reálná varianta bez protihlukové stěny. Až to budeme vědět, představíme budoucí podobu lidem," dodává Marek.

Přestavba problematického místa mezi panelovými domy by měla hlavní město vyjít na částku kolem 80 milionů korun. Práce by měly být skončeny během příštího roku. Slánská ulice je páteřní komunikací Prahy 17 a spojuje Rozvadovskou spojku s frekventovanou Karlovarskou ulicí.

Čtěte také: Město zvýšilo maximální povolenou rychlost na magistrále

Autor: Matěj Ludvík

9.3.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Rekonstrukce státu ocenila politiky za boj proti korupci

Praha – Protikorupční platforma Rekonstrukce státu ve čtvrtek ocenila poslance a senátory za plnění předvolebního závazku podporovat protikorupční zákony. Krátce před volbami do krajů a třetiny senátu chce Rekonstrukce státu ukázat občanům, jak o jednotliví zákonodárci hlasovali o protikorupční legislativě. Mnozí z nich totiž ve volbách kandidují.

Divadelník Jiří Suchý oslaví své pětaosmdesátiny na jevišti

Praha – Mládí odchází a přichází střední věk, komentuje s humorem oblíbený herec, režisér, básník, textař, skladatel, spisovatel, zpěvák, hudebník, grafik a principál divadla Semafor Jiří Suchý své pětaosmdesátiny, které oslaví 1. října. Už to, kolika profesemi se zabývá, nasvědčuje, že na nudu nemá čas.

Česko se stalo montovnou Evropy. Pět dopadů, které to na nás má

Na makroekonomických číslech něco nesedí. Česko vykazuje slušný růst ekonomiky, tažený hlavně průmyslovou výrobou a exportem. Navzdory tomu dál působíme v rámci Evropské unie jako chudí příbuzní s průměrným hrubým příjmem 27 tisíc korun, tedy v přepočtu 1000 eur. Od roku 2008 se nám nedaří dotahovat Německo ani Rakousko. Za slušnými makroekonomickými čísly se totiž skrývá problém na mikroúrovni. Příliš mnoho podniků v Česku plní roli pouhé montovny, zatímco lukrativní výzkum a vývoj i marketing a dodávku zákazníkovi zajišťují zahraniční mateřské koncerny.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies