Prezident Miloš Zeman se na rozdíl od slovenského prezidenta Andreje Kisky s dalajlamou neplánoval setkat. "Ministr kultury D. Herman a spol. dali přednost mediální slávě před zájmy České republiky a jejích občanů," napsal dnes na twitteru Zemanův mluvčí Jiří Ovčáček. Kiska, který je stejně jako dalajlama hostem konference Forum 2000, přijal duchovního představitele Tibetu o víkendu v Bratislavě. Čína se proti tomu ohradila.
Ministerstvo zahraničí v pondělí sdělilo, že se k soukromému programu členů vlády nevyjadřuje. Herman uvedl, že dalajlamu přijal jako představitele významného světového duchovního směru, což mu náleží, neboť do jeho resortu spadá agenda církví, a tedy i duchovních věcí.
V Kulečníkovém sále Nostického paláce zasedli také místopředseda lidovců a místopředseda Sněmovny Jan Bartošek, místopředsedkyně Senátu Miluše Horská (KDU-ČSL), předsedkyně Státního úřadu pro jadernou bezpečnost Dana Drábová, bývalá europoslankyně Zuzana Roithová a senátor Petr Šilar (oba KDU-ČSL).
Cestou do sálu prošli Herman s dalajlamou Nostickou obrazárnou a spočinuli v kapli Nanebevzetí Panny Marie, kde se společně pomodlili.
Násilí ve světě
"V dnešním světě nacházíme spoustu násilí. Úkolem všech náboženských systémů by mělo být toto násilí zmenšovat. Důležité je začít zevnitř, najít nejprve vnitřní klid. Žádná válka nemůže vzejít ze soucítění. Soucit je nejúčinnější protijed na emoce, jako je zloba či strach, z nichž násilí pochází," uvedl dalajlama. Bohužel příslušníci některých náboženství svou víru nepraktikují upřímně, ale jen o ní hovoří, doplnil.
Takoví lidé jsou ale prý i v Tibetu - když se jim daří dobře, tváří se velmi duchovně, ale jakmile se setkají s nějakým problémem, víra se ztrácí, uvedl se svým typickým, lehce potměšilým smíchem. "Říkají mi smějící se dalajlama. To ale není diplomatický úsměv, já to myslím upřímně, diplomatický úsměv vypadá jinak," řekl dalajlama.
Jeho popularita rostla od 80. let, kdy žil již dvě desítky let v exilu po čínské anexi Tibetu; s rostoucí ekonomickou silou Číny však mnozí státníci kvůli obchodu s komunistickou zemí setkání s ním zvažují.
Dnešní debata se po probírání spirituálních témat stočila k jeho vyznávání marxismu. Opakovaně říká, že marxistickou teorii vnímá jako soucitnou, neboť uvažuje o rovnosti všech lidí. Odmítá ale, kam se tento původně ekonomický směr vyvinul po bolševické revoluci v Rusku.
V kapitalistických zemích podle něj narůstají rozdíly mezi bohatými a chudými a samotnou Čínu dnes na dotaz z pléna označil za kapitalistickou. S dalajlamovou obhajobou marxismu nesouhlasila zejména Zuzana Roithová a připomínala historickou zkušenost Evropy - v praxi podle ní teorie naprosto selhala.