VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Milionové studie jsou veřejnosti nepřístupné. Tudíž i Blanka 2

Praha - Z Pelc - Tyrolky na Balabenku a dále, až na Štěrboholskou radiálu. K tomu výstavba takzvané Libeňské spojky. Soubor tří vzájemně propojených silničních staveb, řádově v hodnotě čtyř desítek miliard korun má tvořit poslední chybějící třetinu Městského silničního okruhu pod pracovním názvem Blanka 2.

1.3.2016
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Miroslava Huláková

Předchozí vedení pražského magistrátu toto dopravní řešení po jisté době přešlapování na místě shodilo pod stůl, aby ho to současné odtud zase vytáhlo a začalo na něm pracovat. „Udělám vše pro to, abychom se co nejrychleji přiblížili dobudování Městského okruhu a tunel Blanka přestal být sirotkem," vzkázal vloni na podzim náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD).

To je ovšem zhruba vše, co se doposud laická veřejnost dozvěděla. A s velkou pravděpodobností to tak ještě určitý čas zůstane. Podrobnosti obsažené ve studii zpracovávané samozřejmě za veřejné peníze schází. Podobně, jako například u další chystané, vysoce významné dopravní stavby, Radlické radiály.

Do dokumentů není možno nahlížet a případně je kriticky zhodnotit. Magistrát je bez povolení autorů nesmí dále šířit. Systém nastavený minulými politickými reprezentacemi pražského magistrátu doposud znemožňuje zveřejňovat některé konkrétní studie. Například ty, které se týkají chystaných veledůležitých dopravních staveb Blanky 2 a Radlické radiály.

Ani samotní zastupitelé hlavního města, natož někdo „z venku" se k nim nedostane. Přestože zpracování dokumentů štědře zaplatili daňoví poplatníci. Jsou totiž chráněny autorským zákonem a magistrát je bez souhlasu zpracovatele nemůže zveřejňovat.

Takový stav je neudržitelný

Zmíněnou praxi momentálně kritizuje zastupitelský klub pirátů a také občanská iniciativa Auto*Mat zabývající se dlouhodobě pražskou dopravou. Vzkaz je jednoznačný takový stav je neudržitelný.

Praha podle pirátů i dopravních expertů z iniciativy musí pro příště přehodnotit přístup a zajistit si dostatečný rozsah výkonu majetkových autorských práv. Jinak se prý bude nadále zbytečně utajovat, či dokonce zadávat zakázky za miliony korun na zpracování studií bez otevřené soutěže.

Kritici připomněli případ z počátku „Bémovské éry", tedy z roku 2003, který doléhá na práci dnešního vedení metropole dodnes. V onom roce 2003 si magistrát u jistého soukromého sdružení projektantů objednal dokumentaci k územnímu rozhodnutí pro Radlickou radiálu.

„Nyní je však potřeba do této dokumentace zapracovat připomínky občanských spolků. Jenže to má háček. Ona dokumentace k územnímu rozhodnutí je autorským dílem a v původní smlouvě si město nevyjednalo dostatečný výkon majetkových autorských práv. Sdružení architektů oznámilo, že nechce, aby do jejího díla zasahoval někdo jiný," nastínili piráti.

Co bylo dál? Stávajícímu vedení města tak nezbylo nic jiného, než přidělit tomuto sdružení další zakázku za více než sedm milionů korun v jednacím řízení bez uveřejnění. To znamená bez soutěže.

Studie jsou autorským dílem

Lidé z Auto*Matu se pro změnu delší dobu snaží získat studie připravované Blanky 2. I zde jim v úspěchu brání totožný problém.

„Projekční firmy si mohou díky nevýhodným smlouvám určovat, komu smí město studie ukázat a šířit. Je tak nemožné zkontrolovat, jakou práci tyto firmy za peníze daňových poplatníků pro město udělaly. Praha za několik desítek let plánování za Blanku 2 utratila již desítky milionů korun, nemluvě o zmařeném času a energii městských úředníků a plánovačů. Ti se mohli místo nekonečných interních jednání a vypracovávání dalších a dalších studií věnovat třeba přípravě skutečně důležitých staveb pro MHD," sdělili k problematice členové dopravní iniciativy.

Když oficiálně požádali o přístup k dokumentaci příslušný magistrátní odbor strategických investic, úředníci byli nuceni sdělit pouze: „Studie jsou autorským dílem, a proto podle autorského zákona šíření jejich obsahu podléhá souhlasu zpracovatele, a ten ho dosud neudělil." Podobně se dotazovali také piráti. Po zhruba měsíci neúspěšného čekání na zaslání dokumentace k Blance 2 pak podali oficiální stížnost

Auto*Mat šel ještě o něco dál. „Odvolali jsme se k ministerstvu vnitra, které vrátilo věc k novému projednání, protože na magistrátu udělali při vyřizování naší žádosti řadu formálních i věcných chyb. Teď na magistrátu běží zákonná lhůta na nové posouzení," dodali lidé z iniciativy. Ona lhůta má vypršet už na konci tohoto týdne.

Hrubé pochybení úředníků

„Neexistuje jediný rozumný důvod, proč by město nemělo u studií k vlastním stavbám vykonávat majetková autorská práva v takovém rozsahu, aby je mohlo dál libovolně šířit. Přece jen byly vytvořeny z veřejných prostředků, tak by k nim veřejnost měla mít přístup. Jestliže si to pražští úředníci a politici ve smlouvách nevyjednali, je to hrubé pochybení. Pevně doufám, že takové chyby se již nebudou opakovat," komentoval situaci pirátský zastupitel Adam Zábranský.

Náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD) rovněž praxi několikrát kritizoval na jednání dopravního výboru městského zastupitelstva. Jemu samotnému prý stěžuje práci. Jistý zřetelnější nástin k právě zamýšlené variantě dokončení Městského okruhu, čili Blanky 2 včetně některých podrobností z dokumentace pak poskytl už vloni v listopadu.

Blanka 2 má pokračovat v ose Vltavy, podél ulice Povltavská. Zde se počítá s prvním tunelem. Dále bude nová komunikace pokračovat přes Balabenku. Další zahloubení do země přijde za ulicí Českomoravskou, poté tunelem pod Jarovem až do Malešic. Zde zřejmě opět vystoupí na povrch. Odtud má pokračovat až na Jižní spojku, respektive ke spojení s Štěrboholskou radiálou.

Konečná podoba však bude výsostně politickým rozhodnutím. Podle zastupitele hlavního města za Trojkoalici Ondřeje Mirovského (SZ) je třeba věc neuspěchat a počkat, až se politická situace na magistrátu zkonsoliduje. „Až bude jasné, kdo Prahu vlastně vede," vzkázal.

Čtěte také: Kdy vjedou auta do Blanky II? Nejdříve tak asi v roce 2030

Autor: Jakub Krupka

1.3.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Předseda ODS Petr Fiala poskytl 21. září v Praze rozhovor Deníku.
15

Petr Fiala: Vyčistíme právní džungli, ve které se už nikdo nevyzná

Ilustrační foto
AKTUALIZOVÁNO
4

Ultimátum taxikářů vypršelo. Na příští týden chystají protestní jízdu

AUTOMIX.CZ

Filtry pevných částic pro nafťáky zlevňují. Alespoň u některých značek

Filtr pevných částic je jedním z největších strašáků u moderních dieselových ojetin. Mnoho řidičů má pocit, že když se jedná „pouze o věc ekologie“ mohou filtr bez obav vyndat, nicméně faktem je, že jeho přítomnost v autě má dost velké opodstatnění. Je tedy velmi dobrou zprávou, že se cena nových filtrů vyvíjí příznivým trendem.

Dnes končí astronomické léto, nastává podzimní rovnodennost

Dnes přesně ve 22:02 středoevropského letního času začne astronomický podzim. Slunce vstoupí do znamení Vah a nastane podzimní rovnodennost. To je okamžik, kdy se střed Slunce nachází právě nad zemským rovníkem, takže rovnoměrně osvětluje obě polokoule. Díky tomu mají den a noc téměř stejnou délku.

Jak se žilo v renesanci na Pražském hradě, ukázal oceněný výzkum

Kdo na Pražském hradě pěstoval alchymii nebo kdo si mohl dovolit tehdy módní malovanou keramiku, naznačuje výzkum archeoložky Gabriely Blažkové. Podrobně popsala a zařadila do širších souvislostí cenné nálezy z odpadních jímek, o kterých se sice vědělo již od 20. a 30. let minulého století, dosud se však jimi nikdo soustavně nezabýval. Blažková za svou práci dnes převzala cenu předsedkyně Grantové agentury ČR.

Výzkumu se v Česku daří, ocenění dnes získá devět projektů

Nejlepší projekty v základním i aplikovaném výzkumu ocení dnes dvě státní organizace, které poskytují peníze pro tuto oblast. Ceny jdou napříč obory, převezme je například archeoložka věnující se průzkumům v okolí Pražského hradu, hydrobiolog zaměřující se na stav Šumavy či firma, která vyvinula "rostoucí" endoprotézy pro děti. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení