Alespoň otrochu pohodlněji by se jim mělo jezdit metrem. To je totiž hlavně vráno a odpoledne doslova přeplněné a někdy se lidé ani nedostanou do soupravy.

„Od 1.února rušíme pásmo na trase B,“ popsal radní odpovědný za dopravu Radovan Šteiner. Všechny vlaky tak pojedou mezi oběma konečnými ve Zličíně a na Černém Mostě, nyní jezdí některé jen mezi Smíchovským nádražím a Českomoravskou.

Změnu přivítají hlavně obyvatelé okrajových sídlišť, ale také lidé, kteří dojíždějí do metropole za prací a studiem. Na metro totiž budou lépe navazovat příměstské autobusovélinky.

Metrem až do Letňan

V polovině května začne metro na trase C zajíždět na konečnou do Letňan. Tam bude nové velkokapacitní parkoviště a také autobusový terminál, který bude konečnou pro autobusy vozící pracující i studenty z oblastí severovýchodně od Prahy.

Díky prodloužení metra začne jezdit na „céčku“ pět nových souprav M1. Možná budou průchozí. V roce 2008 se dočká dalších devět sovětských souprav rekonstrukce.

„V květnu také dojde na trase A a C ke zkrácení intervalů, uvažuje se o odstupech kratších o pět až deset sekund. Moc možností nemáme, protože už nyní je četnost spojů velmi vysoká,“ sdělil Deníku Ondřej Pečený z dopravního podniku.

Nové trasy tramvají

Změny čekají i tramvajovou a autobusovou dopravu. Na podzim se svezou cestující po kolejích mezi Laurovou a Radlickou. „Do devíti let chceme postavit přes 14 kilometrů nových tratí,“ řekl Deníku generální ředitel podniku Martin Dvořák. To je víc, než bylo postaveno od roku 1990. V Praze přibude dalších patnáct nízkopodlažních vozů z plzeňské Škodovky s designem Porsche. Dopravce hodlá pokračovat s modernizací starých kloubových tramvají i nejrozšířenějších „té trojek“ s laminátovými sedačkami. Město chce do osmi let nakoupit 250 nových nízkopodlažních tramvají od společnosti Škoda, jejichž design je zatím neznámý.

Bezbariérové cestování

Plzeňský výrobce má do konce roku 2009 dodat částečně bezbariérové tramvaje 14 T, ale kvůli dodávkám do zahraničních měst je v asi měsíčním skluzu. Dopravní podnik bude též pokračovat v obnově vozového parku autobusů, počítá se s nákupy dalších nízkopodlažních autobusů. „Zatím není vypsáno výběrové řízení a nevíme, kolik vlastně budeme mít na nákup peněz. Proto zatím nelze říct, na jaké trasy budou nasazeny. Ale předpokládáme, že budou doplňovány na trasy, na kterých jezdí už nyní,“ dodal Ondřej Pečený z dopravního podniku.

Možná se vrátí turnikety

Asi v polovině příštího roku čeká cestující zjednodušení nákupu jízdného. Díky čipové kartě Pražana Opencard bude možné platit přes internet, bude sloužit jako tramvajenka. Od9. prosince, kdy začne platit nový jízdní řád na železnici, začnou lépe navazovat vlakové spoje na tramvaje a autobusy. Lidé také budou informováni letáky i hlášeními ve vozech o těchto přestupních zastávkách.

Cestující se také setkají s přívětivějšími zaměstnanci dopravního podniku. Dostanou nové uniformy a budou chodit na různé psychologické kurzy. Například řidiči se naučí, jak se chovat při setkání s vandaly. „Modernější podoby se v příštím roce dočkají také informační centra,“ řekl Ondřej Pečený z DP. Příští rok by se měl dopravce rozhodnout, zda se do podzemky vrátí v roce 2009 turnikety.