VYBERTE SI REGION

Mezi semifinalisty se dostala organizace pomáhající lidem 50 plus

Praha 7 - Jaké je to bojovat o titul prestižní soutěže Neziskovka roku? Co musí nezisková organizace splňovat? A jak vypadá taková „inspekce" v sídle neziskovky?

26.9.2014
SDÍLEJ:

V holešovické kanceláři neziskové organizace Alternativa 50+ představila svou dosavadní práci ředitelka neziskovky Linda Sokačová (vlevo) za asistence čtrnáctidenního Damiána.Foto: DENÍK/Veronika Cézová

Pražský deník se vypravil spolu s hodnotitelkami Věrou Bohuslávkovou z Nadace rozvoje občanské společnosti a Ivanou Ježkovou ze společnosti KPMG do jedné 
z nich. Do holešovické Alternativy 50+. Malé neziskovky, která si klade za cíl rozvíjet rovné příležitosti 
– a to především v oblasti postavení různých věkových skupin.

Útulná místnost, vůně kávy, sušenky na stole, spousta šanonů na policích. Tak to vypadá v kanceláři Alternativy 50+. Její zaměstnanci Tomáš Křemen, Nikola Šimandlová, Světlana Sokačová a ředitelka Linda Sokačová nás vítají s plachými úsměvy.

Patnáct nejlepších

Probojovali se mezi nejlepších patnáct neziskových organizací v České republice, potažmo mezi pět nejlepších v kategorii malá neziskovka.

Na základě hodnotících formulářů si vystavili jakési vysvědčení. Ale teď je čeká „inspekce". A je to poslední šance, jak ukázat, že mají na to postoupit do dalšího kola 
– a dostat se v rámci své skupiny mezi tři finalisty.

Představení se ujímá fundraiser Tomáš, který hodnotitelkám přibližuje činnost neziskovky. Do obecného hodnocení hned vstupuje Ivana Ježková z KPMG Česká republika, která chce vědět, s jakými konkrétními dotazy se na ně jejich klienti obracejí.

„Jsou to dotazy na sociální dávky, jak na exekuce, jak jednat s úřady…" odpovídá ředitelka Linda, která přiznává, že komunikace se zaměstnavateli je v současné době hodně náročná. „K zaměstnancům 50 plus se přistupuje mnohdy velmi necitlivě. Řešili jsme i případy, kdy zaměstnavatel propustí dotyčného pro nadbytečnost a jeho místo třeba k prosinci zruší, aby ho pak další měsíc opět obnovil a dosadil tam někoho mladšího."

Demografická panika

Projektová manažerka Nikola doplňuje, že se v rámci své diplomové práce dlouhodobě zabývala tzv. „demografickou panikou". „Starší lidé jsou zobrazováni v reklamách na pleny proti úniku moči, na krém na vrásky… Tito lidé jsou mnohdy vnímáni jako hrozba, která bere peníze ze systému. A proti tomu chceme 
v Alternativě 50+ bojovat."

Další dotaz od Ivany Ježkové směřuje na propagaci. Jak o sobě dává vědět neziskovka? Jak se dostává ke svým potenciálním klientům? Na to Světlana vytahuje letáčky, rozpovídá se o jarní kampani nebo představuje semináře, které vznikají ve spolupráci s úřady práce 
a kde mu odborníci radí zájemců, jak například sestavit životopis.

„Kolikrát totiž dotyční ani nevědí, že to, co umí, je jejich velké plus, které je dobré do životopisu zařadit. Zkrátka to berou jako samozřejmost, že to umí. A proto by je ani nenapadlo tyto schopnosti možnému zaměstnavateli prodat…"

Věra Bohuslávková se naopak zaměřuje na finanční stránku neziskovky. A dozvídá se, že granty jsou pro Alternativu 50+ alfou omegou jejího fungování. „Do konce roku 2014 máme peníze z grantů, v současné době pak připravujeme žádosti o další," říká Tomáš.

Dobrovolnická báze

„A kdyby žádná z nich nevyšla?" „Tak najedeme na dobrovolnickou bázi," přiznává otevřeně Linda, která otevírá i téma veřejné sbírky. „Na tu ale bohužel nemáme kapacity." Jisté mezery pak neziskovka vidí i v propagaci svých aktivit.

Peníze, peníze, peníze. Je to začarovaný kruh mnoha neziskovek, které jsou závislé na grantech. A když nemají dostatek finančních prostředků, omezují svoji propagaci. Šetří, kde se dá. Na hodnotících komisařkách je ale na první pohled vidět, že oceňují, že se Alternativa 50+ dokáže střízlivě, 
s nadhledem ohodnotit.

Jak by organizace fungovala, kdybyste tady jako ředitelka nebyla? Dokázal by vás některý z vašich zaměstnanců plně zastoupit? Jak často se schází správní a dozorčí rada? Jak spolupracujete s firmami? Jakou máte zpětnou vazbu od klientů? Kam se chcete do budoucna posunout?

To je jen pár příkladů otázek, se kterými se Alternativa 50+ musela vypořádat. Povedlo se to jejím zaměstnancům na jedničku? Hodnotící komisařky mlčí. 
V těchto dnech totiž posuzují zbylé semifinalisty.

Cena veřejnosti

Jedno je ale jisté už nyní. Ať už to dopadne jakkoli, neziskovka pomáhající lidem padesát plus je zařazená do hlasování Ceny veřejnosti, 
o které od 13. října můžete na stránkách hlasovat i vy: www.neziskovkaroku.cz.

Autor: Veronika Cézová

26.9.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Letiště Václava Havla
4

Pražské letiště loni odbavilo přes 13 milionů cestujících

Wolfgang Amadeus Mozart.

Před 230 lety dirigoval Mozart v Praze Figarovu svatbu

Nový objev vědců z ÚOCHB je další nadějí pro výzkum léků

Praha - Novou naději pro výzkum léků by v budoucnosti mohl přinést výzkum českých vědců z Ústavu organické chemie a biochemie (ÚOCHB) Akademie věd ČR. Vyvinuli novou metodu, která umožňuje jednodušeji pozorovat léčiva přímo ve chvíli, kdy působí na živé buňky. Je zatím otázkou, kdy a zda se vůbec metoda dostane z laboratoří do praxe. Pokud by se to ale podle vedoucího týmu Milana Vrábela povedlo, mohla by pomoci při vývoji léků s mírnějšími vedlejšími účinky, řekl ve středu.

Pokračuje soud proti hidžábu, soudkyně vykázala veřejnost

Praha - Žaloba somálské studentky na Střední zdravotnickou školu v Praze 10 kvůli zákazu nošení hidžábu se ve středu bude projednávat neveřejně. Jeden z přítomných si v síni nasadil motorkářskou přilbu s tím, že vyjadřuje svou víru. Soudkyně ho z jednání vykázala a odpůrci islámu začali pak v soudní síni zpívat státní hymnu. Soudkyně Daniela Čejková proto veřejnost po hodině jednání vykázala.

Stát pátrá po majitelích čtyř tisíc domů. Když se nepřihlásí, přijdou o ně

O vydání nemovitostí po sedlácích, emigrantech či obětech války žádají tisíce Čechů ročně. Uspějí jen stovky z nich.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies