VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Metropole potmě. Jak se tu nevidomí orientují?

Praha - Hlavní město je součástí unikátního celostátního systému navigace. Ten se neustále zdokonaluje. Jaké jsou jeho mouchy? Tři sta metrů dlouhá trasa jako nepřekonatelná překážka. Tak působila na nevidomé až donedávna cesta z úřadu městské části Prahy 6 na metro. Nově je ale úsekem provede akustický naváděcí systém. Tedy sekvence nahrávek, které nevidomého kousek po kousku provedou tam i zpátky.

19.4.2017
SDÍLEJ:
Zvětšit fotografii

Ukázka navigačnío systému pro nevidomé, Praha, 18.4.2017Foto: Deník / Cvrčková Klára

Systém začíná tzv. digitálním hlasovým majáčkem, který je nad vchodem do budovy. „Jedná se o zařízení s radiovým přijímačem, téměř každá osoba se zrakovým postižením totiž u sebe má malou vysílačku,“ popsal nevidomý Lukáš Treml ze společnost Dinasys, která trasu vytvořila.

Trasa je dost složitá 

Z vysílačky nevidomý vyšle signál a majáček se ozve. „Má to dvě fráze, v první je na začátku tzv. trylek, podle něj poznám, jestli je vchod v rovině, nebo jsou tam schody, následuje název budovy, případně i adresa,“ vysvětlil Treml. Když zrakově postižený zmáčkne vysílačku podruhé, vyslechne návod, jak se dostane do budovy a k prvnímu styčnému místu uvnitř, v případě radnice tedy na recepci.

Pomocí dalších nahrávek se poté postupně po jednotlivých kouscích může dostat z úřadu na stanici metra Hradčanská a zpátky. „Trasa je dost složitá, je na ní několik nebezpečných míst, navíc akustická navigace je pro velice samostatné nevidomé,“ dodal Treml.


Podobných akustických systémů je po Praze vytvořených několik. Zřídily si je kromě šesté městské části například úřady Praha 1, 2, 8 či 10. „Vytváříme je ale i pro jednotlivé úřady či soukromníky. Například jsme dělali informační systém v domově pro zrakově postižené Palata,“ vysvětlila Ivana Kapková ze společnosti Dinasys.

Bezpečné město 

Podle odborníků si metropole v oblasti orientace nevidomých vede velmi dobře. Celorepublikový systém, jehož je součástí, je totiž v rámci Evropy naprosto unikátní, protože je ve všech městech unifikovaný. „Frekvence vysílačky je stejná, můžu se dokonce orientovat i na Slovensku,“ dodal Treml.

Stavební úpravy v podobně naváděcích pruhů, signálních pásů u přechodů a dalších opatřeních jsou dány zákonem. „Jedná se o opatření, která vedou k bezpečnosti a samostatnosti nevidomých, podařil se vytvořit účinný a uživatelsky vstřícný systém,“ okomentoval nevidomý Viktor Dudr z Metodického centra pro odstraňování bariér. 

Orientace v metru 

Samostatnou kapitolou v oblasti orientace zrakově postižených je veřejná doprava a v metropoli zejména metro. Dopravní podnik na jednotlivých zastávkách instaluje akustické značení. „V loňském roce podnik upravil 7 stanic metra, jako je Vltavská, Nádraží Holešovice či Háje. Další budou následovat. Letos se úpravy týkají například stanice Hlavní nádraží,“ vysvětlil ředitel metodického centra František Brašna.

V nejbližší době úprava projde stanice metra Palmovka. „Ve stanici nainstalujeme pět nových orientačních hlasových majáčků,“ popsala mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková. Majáčky signalizují například provozní chod eskalátorů, polohy výtahů či výstupy z vestibulů ve vazbě na povrchovou dopravu.

Na nevidomé cestující je připravena i povrchová doprava. „Na tramvajích a autobusech pak hlasové majáčky hlásí číslo a cílovou zastávku linky. Zvláštním typem je pak akustické zařízení signalizující požadavek na otevírání všech dveří souprav,“ dodala Řehková.

Problémy a nebezpečná místa 

Nedostatky má metropole podle nevidomých spíše individuální. Při stavebních úpravách totiž často dochází ke vzniku nebezpečných míst. „Například signální pásy přechodů někdy navádí nevidomého přímo do křižovatky, což je velmi nebezpečné,“ vysvětlil Dudr. Projektanti se totiž nedokážou vžít do role zrakově postiženého a neví tak, jak přesně úpravu provést.

I městská hromadná doprava má své potíže. „Problémem je, že v autobusech a tramvajích mají řidiči na starosti hlášení stanic, stává se tak, že hlášení je posunuté a člověk vystoupí jinde. To je pro nás velká komplikace,“ dodal Lukáš Treml.

Autor: Jana Kašparová

19.4.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Premiér Bohuslav Sobotka vystoupil 26. května v Praze na tiskové konferenci.
17

Sobotka bude mít dostavení s ministry, zhodnotí práci vlády

Tipy Deníku

Kam za zážitky nejen o víkendu? Inspirujte se na novém webu Tipy Deníku

AUTOMIX.CZ

GALERIE: Nejvtipněji naložené vozy na silnicích. Nákladem je vše, co si zamanete

Kromě přepravy cestujících je auto od nepaměti využíváno k převozu nákladu. A jak dnes uvidíte, je tím myšleno doslova jakéhokoliv nákladu. Připravte se na bizarní přehlídku převážených věcí všeho druhu, kdy vás už nepřekvapí ani auto naložené v dalším autě.

O šikovné české ručičky je opět zájem. Opravny jsou zpět

Praha - Opravny a opravárny zažívají velký návrat. Recyklace odpadů se stala pro lidi přirozeností, nyní začínají přemýšlet, jak množství odpadu minimalizovat. Vyhledáním opraváře šetří nejen přírodu, ale někdy i peníze. 

Nad Havlem chtěli lidé budku u zastávky, jejich úsilí mělo úspěch

Praha – Neúnavná občanská iniciativa může slavit úspěchy. Ve Staré Krči se právě díky úsilí místních podařilo prosadit zřízení nového přístřešku u autobusové zastávky Nad Havlem. Radní Prahy 4 pro oblast územního rozvoje Alžběta Rejchrtová (Trojkoalice/Zelení) v té souvislosti ocenila roli aktivních občanů v čele s Vladimírem Hroudou.

Dle očekávání: Karel Srp v radě ÚSTR nezasedne. Kvůli členství v KSČ

Dlouholetý předseda Jazzové sekce Karel Srp se podle očekávání nestal členem Rady Ústavu pro studium totalitních režimů (ÚSTR). Senát dnes vzal na vědomí stanovisko své volební komise, že Srp jako bývalý člen předlistopadové komunistické strany nesplňuje zákonnou podmínku spolehlivosti. O Srpově nominaci do rady tak horní komora ani nerozhodovala. Srp se jednání Senátu nezúčastnil.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení