VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Linka A pražského metra slaví 30 let

Praha - Přesně před 30. lety 12. srpna 1978byl spuštěn provozv pražském metru linky A, tehdy mezi Dejvicemi a Vinohrady.

12.8.2008
SDÍLEJ:

Zatím poslední vybudovaná stanice na lince A je Depo Hostivař, otevřena byla 26. května v roce 2006.Foto: Pavel Hornych

Již třicet let se mohou Pražané a návštěvníci metropole svézt na trase metra A. I když označení linky svádí k dojmu, že byla první zprovozněnou v rámci systému výstavby metra, není tomu tak. Trasa metra A byla totiž slavnostně uvedena do provozu jako druhá v pořadí 12. srpna 1978, tedy v době, kdy již více než čtyři roky jezdily vlaky metra na dnešní lince C.

První úsek linky A mezi stanicemi Leninova (dnes Dejvická) a Náměstí Míru měřil necelých pět kilometrů a zahrnoval celkem sedm stanic. Výstavba trasy byla specifická tím, že její podstatná část byla realizována pod historickým centrem města.

Stavaři tak při budování druhé linky metra nemohli využít předchozích zkušeností a stavební práci byly prováděny zcela nový způsobem. S výjimkou stanice Dejvická již tunely metra nebyly stavěny na dně stavebních jam, ale raženy přímo v podzemí. Místy se dělníci při ražbě tunelů pohybovali až v padesátimetrové hloubce. Pražané tak v době výstavby sice viděli hluboké stavební jámy, ale to byla „jen“ stavba vestibulů stanic a podchodů.

Cestují se tak setkali se zcela novým typem stanic – s raženými trojlodními stanicemi. Jedná se o stanice, které tvoří tři tunely vedle sebe, s vyraženými prostupy mezi nimi. V krajních vedou koleje a nachází se zde hrana nástupiště, v prostředním tunelu je prostor pro průchod cestujících. V případě přestupních stanic je v této „lodi“ umístěn i vstup na přestupní eskalátory.

Dělníci se navíc museli vyrovnat s překonáním Vltavy. Tento problematický úsek trati byl postaven díky speciálním razícím štítům, které byly v rámci výstavby nasazeny.

Nejnáročnější práce ovšem probíhaly na křižovatce Můstek, kde tramvaje jezdily po mostním provizoriu, pod kterým tepal stavební ruch. Proto byla trať pod dolní částí Václavského náměstí proražena až v samém závěru výstavby. Další podzemní překážku představovaly například i vinohradské železniční tunely za Národním muzeem, respektovat se musela v neposlední řadě i existující trať C.

Při stavbě metra byly učiněny četné archeologické nálezy. Jistě nejzajímavějším se stal objev středověkého mostu přes hradební příkop staroměstského opevnění, který dal už v dávných dobách celé lokalitě jméno (Můstek, Na Můstku). Tento unikátní nález zůstal na místě a byl zakomponován do vestibulu stanice Můstek.

Původní stanice linky A jsou charakteristické jednotným vzhledem s typickými kombinacemi různě barevných hliníkových desek na stěnách kolejiště. Nová trasa přinesla Pražanům a dalším cestujícím především výrazné zrychlení dopravy v metropoli, i prostřednictvím první přestupní stanice metra Muzeum, a tím i lepší dopravní obslužnost ve městě.

Spolu se zvyšujícím se počtem obyvatel hlavního města se linka metra A postupně prodlužovala. Před koncem roku 1980 byla dostavěny tři nové stanice a „áčko“ tak mohlo dopravit cestující z Dejvic až do zastávky Želivského. O sedm let později přibyla stanice Strašnická a v roce 1990 začaly vozy zajíždět až na Skalku. Posledním přírůstkem trasy je stanice Depo Hostivař.

Celkově trasa metra A měří mírně přes 11 kilometrů a na jejím úseku se nachází nejhlubší stanice na všech trasách metra. Její nástupiště je 52 m pod povrchem. V současnosti má před sebou linka A další rozšíření. Na stole leží projekt jejího prodloužení až na letiště v Ruzyni.

Ve své době představovala výstavba linky metra A pro obyvatele Prahy mimořádnou událost. Lze ji například přirovnat k současné probíhající změně cestovních dokladů a zavádění elektronického jízdného v Praze. Od Nového roku již budou prodávány pouze roční elektronické kupóny, které si cestující budou moci zakoupit prostřednictvím multifunkční karty opencard. Ta bude vedle tramvajenky sloužit jako elektronická peněženka pro úhradu parkování nebo umožní vstup do aplikace Vím, jak řídím – pomocí ní řidiči zjistí, jakých dopravních přestupků se na území hlavního města dopustili. Do budoucna univerzální karta opencard umožní využívat řadu dalších aplikací zaměřených především na sport nebo kulturu.

LinkaA v číslech

TrasaA je dlouhá 10 km a skládá se ze 13 stanic.

Jízdní doba celé trasy je zhruba23 min.

Konečná stanice Dejvická (původně Leninova) vznikala podle projektu architrekla J. Kaleše do roku 1979.

Zatím poslednívybudovaná stanice na lince A je Depo Hostivař, otevřena byla 26. května v roce2006.

Vestibul Můstek obsahuje pozůstatky středověkého můstku ze 14. století, odkryté při budování emtra v roce 1976.

Přestupní stanice Muzeum se nachází 34 metrů pod povrchem země.

Provozní doba je od 5:00 do 24:00 hodin.

Změny názvůstanic metraod r. 1990 (starý - nový název):

Trasa A

Leninova - Dejvická

Trasa B

Sokolovská - Florenc
Moskevská - Anděl
Švermova - Jinonice
Dukelská - Nové Butovice

Trasa C

Fučíkova - Nádraží Holešovice
Sokolovská - Florenc
Gottwaldova - Vyšehrad
Mládežnická - Pankrác
Primátora Vacka - Roztyly
Budovatelů - Chodov
Družby - Opatov
Kosmonautů - Háje

Zdroj: Pražské informační služby, Archiv Dopravního podniku hl. m. Prahy.

12.8.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Supervýhodná nabídka? Pět tipů, jak nenaletět při zhodnocování peněz

Ilustrační foto.
10

Kde rodit? Dilema i pro Pražanky

Pražská zoo se loučila s lachtanem Mamutem. Návštěvníkům představila jeho brášku

Praha /VIDEO/ - V pondělí měli návštěvníci Zoo Praha jednu z posledních příležitostí spatřit lachtana Mamuta, který v nejbližších dnech poputuje do nového domova v Německu. Jeho místo v expozici zaujme mládě, které se narodilo 26. května a lidé jej od tohoto pondělí mohou pravidelně vídat v bazénu v určený čas.

Jak reklamovat koupený dům či byt

Koupili jste si vysněný byt nebo dům a máte pocit, že je dokonalý? Prvotní nadšení z dobré koupě mohou však zanedlouho vystřídat starosti s vadami, které se projeví až po čase. Víte, jaká práva v takovém případě máte? A jak nejlépe postupovat, abyste o ně nepřišli?

Showman Robbie Williams zaměstnal manželku, tatínka i snoubence

/RECENZE, VIDEA, FOTOGALERIE/ Pro více než 50 tisíc fanoušků zpíval v nablýskané show zpěvák, bavič a tanečník. Pomyslnou tečku za letošními mega open airy udělal současný popový král Robbie Williams. Příjemným překvapením byla tentokrát i disco legenda Erasure, která rozhodně nebyla nutným zlem jako většina předkapel. Diváky příjemně "předvařila".

Pař jako Rus, zpívá Robbie Williams v novince, kterou přiveze i do Prahy

Praha - Kolem dvaceti kousků naservíruje v sobotu publiku na letišti v Letňanech britský zpěvák a tanečník. Nebudou chybět nové věci z desky The Heavy Entertainment Show, jež vyšla loni. Areál se otevře již v 15 hodin.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení