VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Městské části se hádají o magistrálu

Praha - Radnici Prahy 4 popudilo zúžení o jeden pruh v Legerově ulici. Sama nyní připravuje podobné opatření v ulici 5. května. Praha 6 si od stavbařů neoddechne: tunel Blanka vystřídá radiála a prodloužení metra

15.11.2010 2
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Jan Handrejch

V podstatě na všech radnicích od Prahy 1 až po Prahu 11, i přesto, že někde se ještě nekonalo ustavující zastupitelstvo, je jasno, kdo bude vládnout. A jaký to bude mít vliv na vývoj v jednotlivých městských částech na oblast dopravy? Určitě bude tlak na větší zklidnění severojižní magistrály, i přes velké zpoždění bude dokončena Vysočanská radiála a měla by být zahájena stavba radiály břevnovské. Ale popořadě.

Problém magistrála

Právě zmíněná magistrála je velkým tématem pro celou Prahu, ale v tomto ohledu budou o její zklidnění s jistotou nejvíce usilovat v Praze 2 a pravděpodobně i v Praze 4. Radnice těchto dvou městských částí ale velmi znesvářilo omezení provozu na magistrále v Legerově ulici.

Naposledy přišla s projektem humanizace této kapacitní komunikace čtvrtá městská část, která chce omezovat provoz v ulici 5. května. Otázkou je, zda nezůstane jen u předvolebních slibů, na druhou stranu si Praha 4 nechala za čtvrt milionu vypracovat odbornou studii nové podoby magistrály. Jde o úsek dlouhý asi dva kilometry, od Nuselského mostu až k Hvězdově ulici na úrovni obchodního centra na Pankráci.

Pro auta, ne pro lidi

„Je to jedna z nejzásadnějších dopravních tepen hlavního města, která s sebou přinášíkolony, hluk, otřesy, šeď a beton. Ulice je určená výhradně pro auta, ne pro lidi, kterých přitom jen v této ulici žijí asi dva tisíce,“ popsal současnou situaci starosta Prahy 4 Pavel Horálek (ODS).

Radnice má k dispozici tři varianty řešení na proměnu magistrály. Tou první je, že by mezi jízdními pruhy (v každém směru jsou tři) vznikl zelený pás se stromy, přičemž počet jízdních pruhů i parkování po stranách by bylo zachováno. „Už jen toto opatření by bylo přínosem,“ řekl Pavel Horálek.

Jako mnohem vhodnější se ale jeví druhá varianta, na níž by pak v budoucnu mohla navázat třetí.

Magistrálu by tvořily dva jízdní pruhy, které by doplňoval jeden střídavý. Ten by byl situován ve středu ulice a z obou stran by byl lemován zelenými pásy, které vytvářejí alej stromů.

Změn by se lidé mohli dočkat nejdříve asi v roce 2012, bude ale záležet na politické vůli a také financích. Obdobně uvažuje i Praha 2. Ta o humanizaci magistrály usiluje mnoho let a snažit se o ni bude i nový starosta Jiří Paluska (ODS). „Bude to samozřejmě jedna z největších priorit. Zúžení Legerovy ulice byl jen první krok a my ve zklidnění určitě musíme pokračovat,“ potvrdil.

Na řadě jsou další komunikace

U magistrály plánuje změny i hlavní město, které chtělo silnici u Národního muzea dostat pod zem. Je to od začátku kontroverzní projekt, který hodně lidí kritizuje, protože se domnívají, že taková stavba naopak do centra přitáhne ještě více aut. Otázkou nyní je, zda na tento projekt budou finance, jde totiž o několikamiliardovou akci.

Další změny v dopravě jsou Pražanům dobře známy. Netrpělivě očekávají dokončení tunelového komplexu Blanka, jenž je součástí Městského okruhu a výrazně by měl ulehčit dopravě v metropoli.

Na tuto stavbu by pak plynule měla navázat další. „Logickým pokračováním je Břevnovská radiála a my budeme intenzivně pracovat na tom, aby byla její stavba zahájena co nejdříve,“ sdělil staronový starosta Prahy 6 Tomáš Chalupa. Mělo by jít o bezmála sedm kilometrů dlouhou komunikaci, která propojí Pražský a Městský okruh na západě Prahy mezi Břevnovem a Řepy.

Dokončena by pak měla být také Vysočanská radiála na severu města. Ta měla být v provozu už před třemi a půl lety, ale její dokončení se opět zpozdí pro problémy s výkupem pozemků. V podstatě hotová stavba tak stojí kvůli stovce nedokončených metrů.

Až bude hotova Blanka, měla by brzy být zahájena stavba další části Městského okruhu, tentokrát od Pelc-Tyrolky přes Balabenku do Štěrbohol. I tato stavba ale může uvíznout na nedostatku finančních prostředků. Kromě zmíněných radiál by pak měly být zahájeny i práce na dokončení Radlické radiály.

Přibudou nové tratě pro tramvaje

Pokud jde o městskou hromadnou dopravu, je reálné, že by mohla být do čtyř let zahájena stavba metra D, po níž už se mnoho let volá a pro obyvatele by znamenala výrazné zlepšení dopravní obslužnosti. Do čtyř let se ale na déčku určitě nikdo nesveze, naopak bychom v roce 2014 měli mít možnost poprvé metrem vyrazit z Dejvické až do Motola.

Posun by pak měl nastat také v tramvajové dopravě, kde bude brzy zahájena výstavba prodloužení tratě v Podbabě, odkud by mohla pokračovat až do Suchdola, cožby bylo velkým přínosem. Ze Suchdola jezdí velké množství studentů, kteří bydlí namístních kolejích. Tramvaj by tak velmi ulehčila autobusové dopravě.

Autor: Lukáš Marek

15.11.2010 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Vítězné náměstí.
7

Praha 6 musí mít pro obchvat Vítězného náměstí další posudky

Matějská pouť. Ilustrační foto.
10

Matějskou pouť zahájí 25. února ohňostroj na Výstavišti v Holešovicích

Zmatení řezníci či pekaři. Nevědí, zda mají povinně dávat účtenky

Za týden touto dobou už to nebude možné – odejít z prodejny bez toho, aniž by prodavač vytiskl účtenku s unikátním kódem.

Soud projedná odvolání v kauze nehody bývalého policisty Kadlece

Praha - Pražský městský soud ve středu projedná kauzu bývalého policejního důstojníka a pedagoga Karla Kadlece, který se odvolal proti osmiměsíčnímu podmíněnému trestu uloženému za dopravní nehodu. Podle nepravomocného verdiktu Kadlec kvůli incidentu způsobenému v opilosti také nesmí dva roky řídit.

Metropole připravuje regulační řád dopravy při výskytu smogu

Praha - Hlavní město připravuje regulační řád pro omezení dopravy v době výskytu smogu. Zatím může regulovat jen průmyslové podniky, nejvíc znečištění je ale z aut. V tiskové zprávě o tom v úterý informoval pražský magistrát. Návrh chce mít do konce září.

Praha schválila záměr získat od Veolie 100 procent akcii PVK

Praha - Pražští radní schválili záměr získat od firmy Veolia 100 procent akcií společnosti Pražské vodovody a kanalizace (PVK). Akcie by získala Praha, nebo některá její akciová společnost. Novinářům to dnes řekl radní Karel Grabein Procházka (ANO). Kdy, za jakých podmínek a jakou cenu by případně Praha akcie získala, není jasné. Veolia je stoprocentním vlastníkem PVK, které mají pronajatu vodohospodářskou síť do roku 2028 od městské společnosti Pražská vodohospodářská společnost (PVS). PVK nechce jednání komentovat.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies