VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Města by měla při plánování pamatovat na jiné potřeby žen a mužů

Praha - Při budování či opravách veřejných prostranství a budov, parků i bytových domů by města měla pamatovat na rozdílné potřeby žen a mužů i na jejich věk. Týká se to třeba městské dopravy, šířky chodníků, rozmístění laviček, orientačního značení či pouličního osvětlení. Hledisko rovnosti by se mělo promítnout do plánování, přípravy i realizace projektů. Shodli se na tom odborníci na mezinárodní konferenci Co je rovnost ve městě. Na dnešek připadá mezinárodní den rovnosti žen a mužů.

19.6.2017
SDÍLEJ:

Plánování. Ilustrační foto. Foto: Shutterstock

„Když se dělají vizualizace nových staveb, jsou plné mladých byznysmenů, kteří si tam sjednávají schůzky. Kdo oživuje veřejný prostor? Lidé v produktivním věku, kteří jsou zaměstnaní? Ne. Jsou to děti, senioři a nezaměstnaní, tedy zranitelné skupiny. Pokud chceme veřejný prostor využívat, musíme se soustředit na zranitelné skupiny," uvedl sociolog Pavel Pospěch z vídeňské univerzity.

Muži jezdí autem víc než ženy

Podle něj mezi zranitelné osoby patří i ženy. Mají mnohem vyšší obavy o bezpečí než muži. Jeden z výzkumů se zaměřil na náměstí, která natáčel skrytými kamerami. Ženy si místo k sezení vybíraly pečlivěji než muži. Přicházelo jich také víc. „Jestli je na náměstí víc žen, tak je to dobré místo, proto si ho vybraly," dodal Pospěch.

Na městské plánování s ohledem na ženy a muže v různém věku se už léta zaměřuje Vídeň. Připravila i příručku v němčině a angličtině. Město v průzkumech zjistilo, že ženy chodí víc pěšky a víc využívají hromadnou dopravu, muži naopak víc jezdí autem.

Muži větší část svého pohybu než ženy věnovali práci a pracovním pochůzkám. U žen větší díl pohybu než u mužů připadl na vodění dětí do školek a škol, doprovázení starších členů rodiny, nakupování a vyřizování soukromých věcí na úřadech či poště. Stejně obě pohlaví chodila či jezdila za vzděláváním a volným časem.

Podle příručky se ohled bere i na to, že senioři a seniorky zvládnou za deset minut 300 metrů, lidé s malými dětmi 420 metrů, děti od šesti do deseti let kolem 660 metrů, dospělí 780 až 1.020 metrů a mladí asi 1.080 metrů. Roli to hraje třeba u vzdálenosti zastávek od různých budov a prostranství. Člověk s nákupními taškami či vozíčkář pak potřebuje na chodníku do šířky 90 centimetrů, s kočárkem a dítětem za ruku 140 centimetrů a dva dospělí vedle sebe a s kočárkem pak dva metry.

Z pohledu genderu se k plánování zatím příliš nepřistupuje

Podle Moniky McGarrell Klimentové z Institutu plánování a rozvoje hlavního města Prahy ženy projdou denně obvykle víc kratších tras než muži, a to s dětmi do školek a škol, do práce a do obchodů či na úřady. „U muže je to velmi často trasa do práce, někdy cestou zpátky nakoupí. Ženy mají mnohem méně přístup k automobilu. Pokud je v domácnosti jedno auto, využívá ho muž," řekla McGarrell Klimentová.

Plánování z hlediska rovnosti má podle ní pro města výhody - znevýhodnění se neprohlubují a daří se je odstraňovat, zabrání se konfliktům, překonají se stereotypy, čerpání peněz se zakládá na zjištěních a statistikách. „Trend tu určitě je, ví se, že je to důležité, myslím, že je našlápnuto správným směrem," ohodnotila plánování v Praze McGarrell Klimentová.

Podle Petra Švece z Národní sítě Zdravých měst mnohá města a obce své projekty dělají s ohledem na starší lidi či rodiny. Z pohledu genderu k nim ale zatím příliš nepřistupují.
Při rekonstrukci jednoho z vídeňských náměstí se posuzovala přístupnost pro lidi s horší pohyblivostí. Myslelo se i na děti.

Místa k sezení se rozmístila tak, aby si na nich lidé mohli mezi sebou povídat. K dispozici je bezbariérové WC a zdroj pitné vody. Kolem hlavních pěších tras je pouliční osvětlení. Genderové plánování se týká i vídeňských parků. Sítě cest se v nich rozšířily a propojily jednotlivá místa.

Pro starší lidi vznikla zastíněná posezení s lavičkami s opěrkami. Jednotlivé části parku se dají využívat k setkávání, sportu, kulturním akcím či relaxaci. Nechybí dětská hřiště. Před veřejnými stavbami je možné odstavit kočárky a parkovat kola. Veřejné garáže bývají dobře osvětlené s přímým přístupem bez dlouhých chodeb. Kritéria hrají roli už při zadávání zakázek.

Autor: ČTK

19.6.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Volba vedení Konfederace politických vězňů je dle soudu neplatná

Winternitzova vila - dílo architekta Adolfa Loose.
10

Zlé i dobré časy pražských vil

AUTOMIX.CZ

Policie v nesnázích: kuriózní nehody strážců zákona

/FOTOGALERIE/ Na vozech mají heslo Pomáhat a chránit, nicméně i oni potřebují občas pomoc. Vidět policejní auto - ať státní či obecní policie - v nesnázích je sice trochu nezvyklé, ale občas k tomu dojde.

Festival Metronome má Stinga i vlastní tramvaj

Prvním tuzemským festivalovým koncertem Stinga vyvrcholí dnes večer první den Metronome Festivalu Prague. Hudební přehlídka láká do pražského festivalového areálu na Výstavišti tisíce návštěvníků. Aby se pohodlně dopravili na festival i domů, nechal dopravní podnik posílit MHD v Praze. Metro i tramvaje budou jezdit častěji a dokonce přibyde speciální festivalová tramvajová linka č. 40.

Nedostatek tekutin může způsobit malátnost i selhání oběhu

Nedostatek tekutin může v současném horkém počasí způsobit malátnost, bolest hlavy a sníženou výkonnost. Při ztrátě vody na úrovni pěti procent lidské váhy hrozí oběhové selhání. V tiskové zprávě to dnes uvedla Hygienická stanice Hlavního města Prahy. Podle předpovědi meteorologů dnes teploty vystoupí k 35 stupňům Celsia.

Bradáčová: V Rathově kauze soud nemusí znovu provádět důkazy

V korupční kauze bývalého středočeského hejtmana Davida Ratha nebude středočeský krajský soud muset opakovat žádné důkazy, a to ani odposlechy. Pražská vrchní státní zástupkyně Lenka Bradáčová to dnes uvedla v pořadu Českého rozhlasu 20 minut Radiožurnálu. O přípustnosti odposlechů jako důkazů rozhodl počátkem června Nejvyšší soud.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies