Koupit si v centru Prahy na lukrativním místě pozemek, jehož cena je osm tisíc korun za metr čtvereční. Úžasná zpráva, které lze jen těžko uvěřit, protože obvykle jsou částky až šestinásobně vyšší.

Přesto je to podle tvrzení sdružení Oživení možné, takto levně mají údajně v budoucnu prodávat pozemky České dráhy na Masarykově nádraží a v jeho okolí.

„V katastru nemovitostí je zanesena smlouva o zřízení předkupního práva na některé nemovitosti,“ upozorňuje Martin Kameník z Oživení.
To zjistilo velmi překvapivé rozdíly v cenách a obává se zvýhodnění netransparentně vybraných developerů, což nemá žádné opodstatnění a podle sdružení tak České dráhy (ČD) narušily pravidla pro hospodářskou soutěž.

„Návrh smlouvy o zřízení předkupního práva i samotná, již uzavřená smlouva o zřízení předkupního práva, stanoví maximální prodejní cenu pozemků ve výši 900 milionů korun. Jenže v původním návrhu se jedná o prodej plochy velké přibližně 15 tisíc metrů čtverečních, zatímco schválený návrh za tutéž maximální cenu počítá s plochou 115 tisíc metrů čtverečních. Jak je možné, že tehdejší generální ředitel ČD Josef Bazala podepsal smlouvu v jiném znění, než které bylo schváleno dozorčí radou?“ ptá se dále Kameník, podle něhož se jedná o trik, kterým má být před veřejností vytvořena iluze adekvátní ceny za prodej.

Původní smlouva je totiž veřejně přístupná v katastru, zatímco ostatní už nejsou. Případem se bude s největší pravděpodobností zabývat také ministerstvo dopravy. Oživení už odeslalo dopis přímo do rukou ministra zmíněného resortu Gustáva Slamečky.

Sdružení ho žádá, aby nechal prověřit zákonnost postupu a zajistil bezodkladné zveřejnění všech smluvních vztahů, aby měla veřejnost všechny informace o osudu tak zásadního dopravního uzlu v Praze.

Pokud by k odprodeji pozemků Masarykova nádraží podle stávajících smluv skutečně došlo, znamenalo by to, že České dráhy, jejichž jediným akcionářem je stát, prodají lukrativní pozemky za maximální cenu, která v průměru činí pouhých 8 tisíc korun za metr čtvereční. Ceny se ale v centru Prahy pohybují v rozmezí 22 až 48 tisíc za jeden metr.

Nic neprodají?

České dráhy ale podobné informace o prodeji zásadně odmítají.

„Masarykovo nádraží slouží a ještě velmi dlouho bude sloužit cestující veřejnosti. O jeho zrušení, zastavení dopravy a prodeji se neuvažuje a ani ho není možné prodat,“ reagoval na dopis Oživení mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.

Ten vysvětlil, že je nádraží jednou z centrálních stanic, kam směřuje velké množství regionálních vlaků, které není možné odklonit na jiné vlakové nádraží v Praze. Jedná se o linky S1 z Kolína, S2 z Kolína přes Lysou nad Labem, S20 z Milovic, S4 od Kralup nad Vltavou a S5 a R5 od Kladna.

Zahájí opravy

„České dráhy v současné době jednají s partnery ve společnosti Masaryk Station Development, kteří byli vybráni ve veřejné soutěži, o celkové rekonstrukci smluvních vztahů daného projektu „Živého nádraží“. To představuje mimo jiné zpět vzetí a provozování výpravní budovy Masarykova nádraží Českými drahami, které také plánují rekonstrukci těchto prostor ve vlastní režii. Tedy přesný opak údajného prodeje,“ pokračoval Šťáhlavský.
Cílem ČD je podle jeho slov zahájit rekonstrukci dvorany stanice již v letošním roce.

„V dané lokalitě tak může dojít k prodeji pouze části pozemků, které neslouží železniční dopravě. O prodeji areálu Masarykova nádraží, jak ho znají cestující, se neuvažuje a s ohledem na využití nádraží není ani možný,“ doplnil mluvčí. Prodej se aktuálně může týkat jen malé části pozemků, například souběžně s ulicí Na Florenci.

V případě prodeje těchto pozemků pak prý rozhodně není stanovena prodejní cena, ale bude teprve stanovena odborníkem. „Výnos z prodeje nevyužitých pozemků, které nejsou v souvislosti s provozem nádraží nijak využívané, bude sloužit k rekonstrukci současné historické budovy nádraží,“ slíbil na závěr mluvčí ČD.

Oživení má přesto podezření ze zastírání informací. „České dráhy ignorují své povinnosti podle zákona o svobodném přístupu k informacím, což svědčí o snaze něco před veřejností utajit. Na ČD jsme proto podali žalobu,“ dodal Martin Kameník.

Sdružení Oživení také zaslalo podnět evropské komisi, ve kterém upozorňuje na riziko nedovolené státní podpory pro případ, že bude realizováno předkupní právo.