Martin Dvořák, je generálním ředitelem dopravního podniku od dubna roku 2007. Za tu dobu musel řešit stovky větších či menších problémů, nejednou se už také spekulovalo o jeho odchodu, ale on vydržel a zatím se k odchodu nechystá.

Vás respektive pražského dopravního podniku (DP) se hodně týkají komunální volby. Přece jen město je stoprocentním akcionářem společnosti a má na ní tedy značný vliv. Co očekáváte od nového vedení Prahy?
To je samozřejmě nevyzpytatelné, protože ještě neznáme výsledky. Nicméně dobrou zprávou je, že všechny politické strany, které mají reálnou šanci na vstup do zastupitelstva, mají jako prioritu podporu městské hromadné dopravy, a to jak v oblasti investic, tak v oblasti provozu. To je oproti minulosti velká změna. Věřím, že k tomu přispěl právě i dopravní podnik svou kampaní, kterou zvýšil celkový zájem o mobilitu a udělal z ní důležité společenské téma.

Myslíte, že by město mělo mít ještě větší vliv na fungování společnosti, nebo byste měl raději více volné ruce?
To je dobrá otázka, ale pro mě je to trochu schizofrenie. Samozřejmě bych jako manažer chtěl volnější ruce, na druhou stranu to asi není reálné, a spíše lze očekávat, že vliv politiků bude v budoucnu ještě větší. Samozřejmě pokud budou jejich zásahy a vměšování do fungování podniku kvalifikované, bude to jen ku prospěchu věci. Nebudu ale lhát, za dobu mého bezmála čtyřletého působení v DP jsem se setkal i s méně kvalifikovanými názory a pak je třeba se jim v mezích možností bránit.

Co potom říkáte na to, když v rámci předvolebního boje vyhlásí ODS, že zajistí MHD pro děti do 15 let zdarma, a postaví vás tak v podstatě před hotovou věc? Jak se k tomu stavíte?
V současné době se k tomu stavím paradoxně pozitivně, protože tím, že máme s městem uzavřenou desetiletou smlouvu, máme zajištěno financování a v tu chvíli nám nevadí, jestli bude MHD zdarma pro všechny, nebo bude více skupin se slevou a podobně. Máme garanci peněz za najeté vozokilometry, které nám město uhradí. Samozřejmě při různých zvýhodněních a slevách pak čeká politiky rozhodování o tom, zdali je to pro město rozpočtově únosné.

Těch výhod a zlepšení letos nebylo málo, jak se osvědčilo prodloužení provozu metra o víkendu? Máte už konkrétní čísla?
Na to je ještě krátká doba, ale cestující si na to zvykají, vyhodnocení bude na místě řekněme za rok. Podle mého názoru ale není otázkou, zdali je to masově využíváno, ale měl by to být běžný standard a jsem přesvědčen, že je to velký přínos.

Ve Vídni jezdí metro o víkendu a svátcích dokonce přes celou noc, to asi v Praze zatím nehrozí?
To už, myslím, je extrém a pro tak drahou trakci, jako je metro, je to příliš velký a nákladný luxus. Metro je velkokapacitní prostředek a v noci přece jen tolik lidí nejezdí.

A bylo by to vůbec technicky možné?
Bylo by to extrémně komplikované a naši technici říkají, že je to nemožné. Nicméně já na to reaguji s tím, že nic není nemožné, ale znamenalo by to velké investice navíc.

Jaké pro vás bylo na postu generálního ředitele nejhorší období? Byl to loňský rok, kdy hrozila stávka, nebo poté spory s vedením města na jaře letošního roku? Vzpomínám na to, jak jste mi na půdě magistrátu říkal, že už to asi dál nepůjde a zřejmě ve funkci skončíte.
Je pravda, že jsem byl hodně vyčerpán, ale na druhou stranu se ve finále všechny spory a problematická témata podařilo ukončit nějakou dohodou.

Mohlo to skončit tak, že dopravní podnik nebude odporovat a složí zbraně, nebo bude diskutovat a předloží věcné argumenty, a my jsme zvolili tu druhou variantu. Sporných témat bylo hodně a jednání byla hodně emocionální, v některých situacích jsem možná ani nebyl největší diplomat.

Pointa je taková, že v posledních měsících jsme se dokázali shodnout a posunuli jsme se rychle dál.

Jakou funkci bylo obtížnější zastávat, ředitele televize nebo dopravního podniku?
Je to nesrovnatelné, na Primě jsem zažil krásné, úspěšné časy. Proti tomu, co jsem zažíval a zažívám nyní, to byla taková pohodová odpolední káva.

Jste šotouš? (Člověk, který má silnou zálibu v železniční respektive veřejné dopravě a zajímá se v podstatě o všechny podrobnosti – pozn. autora.)
Více a více mě zajímají futuristické představy ohledně hromadné dopravy. Rád se scházím s techniky a s lidmi, kteří mají nějaké vize, co by se mohlo stát s dopravou a s dopravní infrastrukturou v budoucnosti v metropolích, jakou je Praha a větších.

Jak je na tom v současné době DP z hlediska financí? Před rokem jste před sebou tlačili bezmála miliardovou kouli pohledávek.
To šlo primárně za investicemi a podařilo se to vyřešit. Dostali jsme od města peníze na rekonstrukce vozů metra a obnovu vozového parku tramvají a autobusů a dalších, také oblast provozní je stabilizovaná.

Stihnete ještě v letošním roce zahájit nějakou stavební akci a podobně?
Určitě bychom měli zahájit stavební práce prodloužení tramvajové trati v Podbabě do konce roku, do třech týdnů by mohl být znám dodavatel.

Jinak bych chtěl podotknout, že letos se v oblasti rekonstrukce tratí podařilo udělat obrovský kus práce, troufnu si říci, že největší za posledních dvacet let. Jinak už pracujeme na přípravách rekonstrukcí na příští rok, mělo by se dostat například na úseky v Podolí u Výtoně, pak by se mělo dostat i na Komořanskou.