Nyní mají lidé vážnou obavu o osud jednoho z posledních míst v okolí oné křižovatky, kde by mohla zůstat zeleň. Doufali, že alespoň částečně pomůže pohltit smog a hluk z extrémně frekventované komunikace.
Bylo jim to dokonce přislíbeno bývalým vedením Prahy v rámci veřejné diskuze u příležitosti budování Strahovského tunelu (Deník disponuje zvukovým záznamem ze setkání – pozn. red.).
Jenže nyní se ukazuje, že město chystá slíbený „park“ u Malovanky zastavět. Chybí jediné – změna platného územního plánu. Teprve pak může volnou plochu nad portálem Strahovského tunelu nahradit plánované Multifunkční operační středisko (MOS) Malovanka.
Podle stanoviska zveřejněného radou městské části Praha 6 se má jednat o velín, řídící dopravu v běžném provozu i při mimořádných událostech. V první etapě by se odtud údajně mělo dohlížet na provoz v tunelových komplexech. Oznámení o zahájení územního řízení o stavbě MOS bylo příslušným odborem radnice Prahy 6 zveřejněno 24 června.
Lidé z okolí ale s katastrální mapou v ruce svorně upozorňují, že místo je dosud vedeno jako „zeleň městská a krajinná.“
Josef Filip ze Sdružení pro podporu zeleně a ovzduší v Praze 6 zdůraznil, že stávající stav – tedy jeho slovy „plechem obehnaná nepřístupná plocha“ je v rozporu s platným územním plánem, který zde skutečně počítá s parkem.
Změna územního plánu
Jak tedy z této šlamastiky? Jednoduše. Odbor městského investora podal návrh na změnu územního plánu (Z2500/00). Deníku to potvrdil jistý nejmenovaný pracovník pražského magistrátu. Cílem je převod území pod označení „plocha smíšená.“ A na té už by se administrativní budova postavit mohla. Lidé ovšem bijí na poplach. Takový krok považují přinejmenším za porušení slibu. I proto už na začátku června sepsal Filip petici směřující proti změně územního plánu a tudíž i proti stavbě Multifunkčního operačního střediska (MOS).
„Jedním z dopadů této stavby by bylo dodatečné zhoršení stavu životního prostředí v okolí mimoúrovňové křižovatky – místa, kde bude po zprovoznění tunelového komplexu Blanka projíždět 125 tisíc aut denně,“ stojí mimo jiné v záhlaví petice.
Filip je přesvědčen, že zachování zelené plochy nad portálem Strahovského tunelu je nezbytné. „Jde o volné proudění vzduchu a přirozené odvětrávání celého prostoru křižovatky Malovanka,“ apeluje Filip na pražské zastupitele, kteří mají případnou změnu územního plánu schvalovat.
Lidé z Břevnova mají podle včerejšího zjištění Deníku i jiné důvody, proč se vymezují proti stavbě MOS.
„Břevnovu hrozí, že přijde o poslední výhled na Střešovice a Norbertov,“ zaznívá z úst místních nejčastěji.
Vedení Prahy 6 souhlasí se stavbou MOS. Ovšem pouze za předpokladu, že objekt nebude realizován po částech a výškově bude odpovídat přilehlé tradiční zástavbě. Navíc si vymínilo, s ohledem na charakter Bělohorské ulice, umístění obchodů a služeb do parteru objektu.
Čtěte také: Křižovatka městského okruhu Malovanka se o 56 milionů prodraží