Přes hlasité protesty památkářů, radnice Prahy 7, občanských iniciativ i jednotlivců je analýza expertů z Kloknerova ústavu ČVUT, kterou si vyžádal magistrát, k mostu neúprosná. Je prý totiž v tak žalostném havarijním stavu, že pro Prahu má být výhodnější nepouštět se do jeho rekonstrukce a raději postavit na jeho místě most nový.

Jedním ze zásadních argumentů je prý trvanlivost prací. Rekonstruovaná stávající stavba má bez zásahů vydržet dvacet let. Stavba nová pak údajně až sto let.

Fakt, že analýza zřejmě nemá jen tak padnout pod stůl dokládá i žádost Technické správy komunikací o prodloužení stavebního povolení do konce roku 2017, na níž včera upozornila Česká tisková kancelář.

Havarijní stav Libeňského mostu byl výchozím předpokladem pro pracování analýzy odborníky z Kloknerova ústavu ČVUT. Ta doporučila na stávajících pilířích vystavět most nový.

Pro stavbu nového mostu podle nich hovoří například doba trvanlivosti prací. Zatímco po opravě bude moci most bez zásahů fungovat dvacet let, při stavbě nového je to sto let, říká analýza.

Stejně tak náklady na údržbu budou v případě nové stavby nižší a také rizika, že se stavba protáhne nebo se neočekávaně zvýší náklady jsou podle nich v případě stavby nové mostu nižší.

Zvětralý betonový pilíř Libeňského mostu nebudí zrovna důvěru. Zčásti už zub času obnažil i ocelovou výztuž.Naopak pro zachování mostu a jeho rekonstrukci prý hovoří záchrana současného vzhledu, který je cenný, a rovněž dopravní omezení v průběhu prací má být nižší. Z architektonického a historického hlediska také dojde k zachování autentického materiálu, ze kterého byl most ve 20. letech postaven. Odborníci ve své zprávě rovněž zamítli možnost stavby repliky mostu v rozšířené verzi, tedy v šířce šestadvacet metrů s jakou počítá varianta navrhující stavbu nového mostu.

Plánovaná přestavba už dříve vzbudila vlnu nevole nejen mezi památkáři, ale třeba i na radnici Prahy 7. Oživena byla dokonce snaha zapsat most na seznam architektonických památek. „Je nutné tuto otázku znovu otevřít. Jinak hrozí nevratné zásahy do konstrukce a celkového vzhledu mostu," sdělila k tématu Jana Tichá z Národního památkového ústavu.

„Praha 7 neshledává důvod k plánovanému rozšíření a zkapacitnění Libeňského mostu. Jeho dnešní profil zcela odpovídá současnému i budoucímu městskému i místnímu významu a šířkám uličních profilů navazující uliční sítě. Rozšíření, které by z mostu vytvořilo tranzitní kapacitní komunikaci, považujeme za zcela nežádoucí," zní oficiální stanovisko Prahy 7.

Čtěte také: Praha do konce roku rozhodne o budoucnosti Libeňského mostu