Jak na čtvrteční schůzi pražských zastupitelů připustil Martin Viac z městské společnosti Operátor ICT, Lítačka zřejmě poběží pod programem Dopravní odbavovací systém (DOS), na nějž však až do roku 2055 drží licenci právě EMS. V praxi to může znamenat velký problém.

Mluvčí EMS Martin Opatrný upozornil, že pokud Praha bude chtít Lítačku napojit na DOS, pak půjde o úpravu softwaru. „Ta ovšem není možná bez souhlasu EMS," konstatoval mluvčí. Jinými slovy pokud EMS bude mít zájem projekt Lítačka blokovat, může tak učinit. „Navíc je podle dosud zveřejněných informací zřejmé, že takzvaná Lítačka je pouhý plagiát Opencard natřený na zeleno," domnívá se Opatrný.

Primátorka Adriana Krnáčová (ANO) nařčení jasně odmítla a trvá na tom, že Praha díky Lítačce už s EMS nebude mít nic společného.

„Ano, je zde problém. Na dopravním podniku je takzvaný Dopravně odbavovací systém (DOS). Byl vyvinut firmou eMoneyServices (EMS). Ta ovšem momentálně nemá žádnou platnou uzavřenou smlouvu. Půjde maximálně o licence. Pokud bude na Lítačku nahrán nový kupón v rámci starého DOSu, za to bude Praha platit další peníze," sdělil na schůzi pražských zastupitelů Martin Viac z městské firmy Operátor ICT, která projekt Lítačka vyvinula.

Svým způsobem připustil, že Praha se ani po zavedení Lítačky zcela neosvobodí ze závazků s firmou EMS - majitelem autorských práv k Opencard.

Finální řešení určí Praha

„Chceme stav konsolidovat. Vše je zatím pouhé náhradní, dočasné řešení. Finální řešení určí Praha. Ta musí říct budeme používat jenom plastové čipové kartičky, nebo mobilní aplikaci, nebo bankovní karty, nebo všechno dohromady," doplnil Viac s tím, že je právě jen na hlavním městě, jak případně onen software s názvem DOS do budoucna obejít, a skutečně se tak nadobro zbavit jakýchkoliv vztahů s firmou EMS.

Prozatím se jeví jako problematické samotné zavedení Lítačky do oběhu. Mluvčí EMS Martin Opatrný upozornil, že licence k DOSu platí až do roku 2055. A co je prý důležitější? Praha přes DOS, který používá dopravní podnik, Lítačku nezavede bez souhlasu EMS.

„Praha a dopravní podnik má na základě licencí pouze právo náš software užívat, nikoliv do něj nahlížet nebo jej přizpůsobovat. Pokud by do něj Praha chtěla napojit Lítačku, znamená to úpravu softwaru," vzkázal Opatrný.

„Navíc je ze zveřejněných informací zřejmé, že Lítačka je plagiát Opencard natřený na zeleno. Operátor ICT okopíroval součásti Opencard, a tím pádem i know-how společnosti EMS a nebo toto okopírování umožnil třetí straně," řekl dále Opatrný. Dodal, že Praha se případným zavedením Lítačky „rozhodně nezbaví dluhů ve výši 650 milionů korun, které na ní EMS nárokuje".

Tvrzení Opatrného o plagiátorství Viac na schůzi zastupitelstva důrazně odmítl. „Nejsme blázni, abychom něco kradli. Nic jsme nekopírovali, nic jsme nedělali ilegálně. Ten systém jsme komplet připravili i za pomoci expertů z dopravní fakulty ČVUT. Písemně to zastupitelstvu doložíme. Systém je teď v poloviční fázi testování. A do oběhu bude nasazen nejpozději do 30. června letošního roku," ubezpečil Viac.

Špatná úroveň vztahů s EMS

„Projekt Lítačka skutečně existuje, je funkční a zbaví nás závislosti na společnosti EMS, která nás stále dokola vydírá," uvedla svou řeč na čtvrteční schůzi zastupitelstva primátorka Adriana Krnáčová (ANO). Pak zpochybnila tvrzení, že zastupitelé nebyli vůbec informováni o vzniku náhradního řešení za Opencard. „Tuto informaci jsem předkládala celkem třikrát," sdělila.

„Vše vznikalo zcela standardně, je ovšem pochopitelné, že jsme naši snahu nevytrubovali do světa. Museli jsme přitom brát v potaz současnou špatnou úroveň vztahů se společností EMS a soudní řízení o stovky milionů korun, která proti Praze vede," vysvětlila dále na plénu. Připomněla také, že EMS se již několikrát snažila u soudu získat předběžné opatření, namířené proti Praze a Operátorovi ICT.

„K tomu všemu se snaží Prahu soustavně vydírat tím, že prodlužuje bezpečnostní certifikáty k Opencard vždy jen o týden a nikdy není jisté, že se k prodloužení certifikátu dostaví. Praha tak byla vydána na milost této společnosti. Opravdu by bylo strategické oznamovat naše záměry, když EMS soudně napadá každý náš krok? Opravdu jsem měla veřejně komunikovat detailní informace o projektu, když všichni víme, že tento barák je zcela propustný směrem ven?" zeptala se Krnáčová.

„Ne, jsem přesvědčena, že EMS by se pokusila ztížit, nebo znemožnit vývoj nového systému, což by mohlo v konečném důsledku ohrozit i samotné vydávání karet," pronesla primátorka k zastupitelům na vysvětlenou, proč Lítačka vznikala více méně tajně a informace o ní byly maximálně rámcové. Ubezpečila pak, že Lítačku vytvářel tým lidí z Operátora ICT, za konzultací určitého okruhu zainteresovaných pracovníků dopravního podniku a několika externích odborníků, například právě z ČVUT.

Svou řečí ale většinu opozičních zastupitelů příliš nepřesvědčila a setkala se s tři hodiny trvající kritikou. Kvůli údajně špatné prezentaci Lítačky ale odvolána z funkce nebyla, přestože například zastupitelé za TOP 09 o vyvolání takového hlasování uvažovali. „Opět jsme se nedozvěděli nic konkrétního. Jen samé obecné proklamace," zaznívalo vesměs z lavic TOP 09 a ODS.

„Zastupitelstvo nakonec po tříhodinové debatě podpořilo můj návrh, který ukládá primátorce, aby nejpozději do příští schůze zastupitelstva, to je do 25. února, předložila podrobnou informaci, včetně přehledu předpokládaných nákladů, spolupráce s externími firmami a ujištění, že projekt neporušuje Zákon o veřejných zakázkách," řekl zastupitel a předseda pražské ODS Filip Humplík.

O Lítačce a OpencardLítačku, která bude fungovat jako tramvajenka, představila primátorka Adriana Krnáčová (ANO) v pondělí. Kartu má spravovat Praha a její vytvoření podle Krnáčové nebude stát více než deset milionů korun. Název karty, proti kterému se zvedla nevole Pražanů, prý ještě není definitivní. Přechod na novou kartu nemají údajně Pražané poznat. Lítačka má Opencard nahradit nejpozději v polovině roku.

Projekt Opencard vznikl za primátora Pavla Béma (ODS). Původně měla karta fungovat nejen jako tramvajenka, ale také měla nabízet slevy na vstupy a sloužit jako mikropeněženka. To se nestalo. Opencard drží 1,2 milionů lidí a Prahu dosud stála neuvěřitelných 1,7 miliardy korun.