Rozhlédnout vlevo, vpravo a pak znovu vlevo, a když nic nejede, pak je možné vykročit. Toto základní pravidlo pro přechod silnice zřejmě nic neříká velkému množství lidí v Praze. Důkazem jsou mimo jiné i dlouhodobé vysoké počty nehod chodců s tramvajemi, od začátku roku do konce května jich bylo už 31, když jeden člověk dokonce po srážce zemřel.
I proto nyní Policie ČR společně s dopravním podnikem a Zdravotní pojišťovnou ministerstva vnitra odstartovala kampaň Není cesty zpět! Projekt má upozornit chodce na rizikové chování v silničním provozu. „I přes dlouhodobou prevenci a mnoho upozornění je stále velký problém v tom, že si mnoho lidí neuvědomuje, že před tramvají nemají přednost. I proto musím znovu zopakovat přednost má tramvaj,“ sdělil generální ředitel pražského dopravního podniku (DP) Martin Dvořák.
Podle jeho slov se situace z hlediska statistik přece jen trochu zlepšila, když mezi rokem 2008 a 2009 počet nehod chodců s tramvajemi klesl o pět procent, letos ale pravděpodobně dojde naopak k nárůstu. Za prvních pět měsíců totiž došlo ke zmíněným 31 nehodám, když vloni to bylo za celý rok 40 incidentů.
Více znaků na silnici
V souvislosti s novou kampaní se mohou lidé setkat přímo v tramvajích s letáky, které upozorňují na to, že přednost mají tramvaje a jako odstrašující příklad nechybí ani statistiky nehod a fotografie.
„Aby se nám postupně podařilo počet nehod co nejvíce eliminovat, podnikáme samozřejmě i mnoho dalších kroků. Postupně se například snažíme na přechodech pomocí piktogramů výrazněji upozornit na provoz tramvají. Máme také vytipovaná nejrizikovější místa z hlediska počtu nehod, kde policie posílí své preventivní hlídky,“ pokračoval Martin Dvořák. Nejrizikovější lokality jsou například v okolí Nákladového nádraží Žižkov, pak také v centru města poblíž Václavského náměstí, či na Andělu.
Jak upozornil šéf pražské policie Martin Červíček, funguje také speciální skupina BESIP. „Ta reaguje i na podněty od občanů. Například pokud by někde bylo špatné značení nebo správně nefungovala signalizace, tak to stačí nahlásit policii, a ta bude věc neprodleně řešit,“ podotkl Červíček.
Již na konci loňského roku pak DP zahájil další kampaň Tramvaj má přednost. „Jedná se o vícejazyčný leták, který upozorňuje chodce, že tramvaj má vždy přednost. Letáky jsou vyvěšeny v tramvajích, aby je cestující měli denně na očích,“ dodala mluvčí DP Ilona Vysoudilová.
Důležitá je právě vícejazyčnost upozornění, někteří zahraniční turisté nemají s provozem tramvají zkušenosti a tyto letáky jim mají pomoci při bezpečném pohybu ve městě.
Za poslední dva týdny tři srážky s chodcem
Hned ke třem nehodám tramvají s chodcem pak museli vyjíždět pražští policisté v posledních dvou týdnech. V drtivé většině případů může za nehodu chodec, výjimečně pak i řidič tramvaje. Právě v jednom z posledních případů tomu tak zřejmě bude.
„V sobotu 19. června jela tramvajová souprava linky 22 po ulici Ječná ve směru na Karlovo náměstí v Praze 2. Před křižovatkou ulic Ječná, Sokolská pravděpodobně řidič tramvajové soupravy nerespektoval dopravní signalizační zařízení pro tramvaje: stůj a pokračoval v jízdě. Vzápětí došlo ke střetu soupravy s chodkyněmi, které přecházely vozovku po vyznačeném přechodu,“ informovala Iva Knolová, pražská policejní mluvčí. Jedna z chodkyň utrpěla těžká poranění a byla hospitalizována v nemocnici, další žena utrpěla lehká poranění. „Při vyšetřování nehody bylo zjištěno, že také chodkyně nerespektovaly červený světelný signál pro chodce: stůj,“ doplnila Knolová.
Další červnový případ se stal 15. června, kdy jela linka 9 po ulici Národní, ve směru od mostu Legii k ulici Spálená, kde jí náhle z tramvajového ostrůvku vstoupila do jízdní dráhy šestadvacetiletá žena. Ta utrpěla po střetu s tramvají lehká poranění.
Třetí nehoda se stala v pondělí 21. června. Tramvaj číslo 26 jela po ulici Švehlova ve směru z centra. Při rozjíždění soupravy tramvaje ze zastávky Na Groši, byl zachycen chodec druhým vozem soupravy. Muž byl poté ještě několik metrů tažen soupravou ve směru jízdy a utrpěl těžká poranění. Také zde byl zřejmě viníkem nehody chodec.
„Absolvujeme čtyřikrát do roka školení, která se týkají bezpečnosti provozu. Zde se soustředíme právě i na rizika nehod s chodci,“ doplnil jeden z řidičů tramvají Marek Dráb.