VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Libeňský most se dočká opravy, ale jen částečné

Praha 8 - Sliby vzaly za své, na celkovou rekonstrukci nemá magistrát peníze. Životnost mostu se má prodloužit asi o dvacet let.

16.12.2009
SDÍLEJ:

ZÁCHRANA NEJISTÁ. Libeňský most už slouží přes 80 let a potřebuje opravu. Možná na ni ale nedojde.Foto: DENÍK/Vít Šimánek

Zapomeňte na kompletní rekonstrukci Libeňského mostu. Mnoho let slibovaná oprava sice bude, ale jen s velmi omezeným rozpočtem. Město nemá peníze.

Původně se mělo s pracemi začít už v roce 2007, nakonec to bude až o tři roky později a ještě jen částečně. „Máme připravené tři varianty. Od té nejmasivnější až po střízlivou, ke které se nyní přikláníme. Současná ekonomická krize nám nedovolí více,“ potvrdil primátor Pavel Bém (ODS).

V současné době mohou po mostě jezdit jen vozidla, která mají váhu do šesti tun. Také tramvaje zde nemohou jet v plné rychlosti, ale jen maximálně 30 kilometrů v hodině. Navíc těžké tramvaje T14 známé jako Porsche se nemohou na mostu míjet s další tramvají. To vše jednoznačně dokládá, v jak špatném stavu se most nachází, značně byl poničen zejména při povodních v roce 2002.

Přitom se jedná o velmi důležitou spojnici mezi Prahou 8 a 7, kde jezdí hned několik linek tramvají, přesně 1, 3, 12, 15, 25 a noční linka. „V současné době je most ohodnocen pětkou ze škály 1 až 7. Jedničku mají pouze zcela nově postavené mosty, sedmička označuje havarijní stav,“ informoval před několika dny Tomáš Mrázek, mluvčí technické správy komunikací.

Letní oprava moc nepomohla

Most bylo nutné částečně opravit už letos v létě, když město zjistilo, že je statika vážně narušena. Na prodloužení životnosti to však veliký vliv nemělo. „Museli jsme vybetonovat tři pilíře. Díky této opravě se na most mohly vrátit nízkopodlažní tramvaje,“ vysvětlil Mrázek.

Do oprav na mostě se v létě pustil také dopravní podnik, který zrekonstruoval část tramvajové trati.

Prodlouží život o 20 let

Původní odhady hovořily o tom, že oprava by stála zhruba půl miliardy korun. V návrhu bylo ale také zbourání mostu a postavení nového, což by vyšlo až na jeden a půl miliardy. Město nyní počítá s rekonstrukcí, která má životnost prodloužit asi o dvacet let. Kdyby se investovalo více, most by stál dalších sto let.

Zajímavé je také to, že magistrát původně tvrdil, že částečné opravy nemají cenu, protože z ekonomického hlediska jsou nevýhodné a pouze přesunou problém na další vedení města.

„Můžeme opravit most podle původních plánů, ale jeho životnost prodloužíme zhruba o deset až patnáct let a pak bude muset někdo přijít po nás a opravovat ho znovu. Proto je nutné vše přehodnotit. Výhodnější by bylo učinit takové zásahy, aby byla životnost mostu prodloužena například o sto let,“ řekl dříve radní pro dopravu Radovan Šteiner (ODS). Nedostatek financí ale situaci změnil a město problém s největší pravděpodobností pouze odsune.

Libeňský most

Betonový most navržený v kubistickém slohu je nejdelším silničním mostem v hlavním městě. Pro veřejnost byl otevřen 29. října 1928, a to u příležitosti 10. výročí vzniku Československé republiky. Libeňský most poničily i srpnové povodně v roce 2002. Jeho rekonstrukce se původně plánovala už na rok 2007, ale ze záměru sešlo.

16.12.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Nový přístřešek v tramvajové zastávce Nad Havlem
2

Nad Havlem chtěli lidé budku u zastávky, jejich úsilí mělo úspěch

Miloš Zeman a Karel Srp starší. Ilustrační foto.
5

Dle očekávání: Karel Srp v radě ÚSTR nezasedne. Kvůli členství v KSČ

Pěstujeme olivy

I u nás se dají vypěstovat olivovníky. Můžete je mít i doma, vždyť naprosto nejlepší pro naše podmínky je jejich pěstování v květináčích. A tak se jich nebojte a pojďme společně na to.

Co je pro někoho stará veteš, jinému poslouží. Zaklínadlo zní: Re-Use

Praha – Pomoci vdechnout nový život starým věcem mají takzvaná Re-Use centra, která umožní nacházet uplatnění pro starší, avšak stále funkční či využitelné předměty. Ty by jinak kvůli své nemodernosti skončily v odpadu. Po vzoru Vídně nebo třeba Budapešti začíná magistrát hledat vhodné prostory pro spuštění pilotního projektu – dobře dostupnou krytou halu. Či více hal: buď pro otevření hlavního Re-Use centra, nebo několika center menších.

Na ozdravné pobyty pro děti ze smogových oblastí půjde 40 milionů

Praha - Na ozdravné pobyty dětí, žijících ve smogových oblastech, půjde 40 milionů korun z Národního programu Životní prostředí. Žádat o ně mohou školy, školky a nově i dětské skupiny, a to od 4. září. Oproti dřívějším dotacím je nyní podmínkou, aby byl pobyt spojený s ekologickou výchovou. V dnešní tiskové zprávě to sdělilo ministerstvo životního prostředí.

Ztraceným lidem v lesích pomohou záchranné tabulky

Praha - Body záchrany. Tak se jmenují destičky se speciálním kódem, s jehož pomocí hasiči či záchranáři lehce lokalizují člověka v nouzi. V pražských lesích jich nově přibylo 29.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení