VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Libeňský most je v horším stavu, než se čekalo

Praha – V dobrém stavu zkoumané části Libeňského mostu nejsou a s hledáním řešení by se nemělo otálet – k obavám ale není důvod. Není tam třeba mít strach jako chodec ani jako řidič nebo cestující v tramvaji. Deníku to ve středu řekl Jiří Kolísko, ředitel Kloknerova ústavu Českého vysokého učení technického v Praze. Jeho specialisté ověřují jak kondici podzákladí a základu třetího pilíře, tak i dalších prvků konstrukce, a budou navrhovat možnosti nápravy.

10.5.2017
SDÍLEJ:
Zvětšit fotografii

Libeňský most.Foto: Archiv VLP / Šťastný Vladimír

„Čeho bych se bál, jsou další povodně,“ poznamenal Kolísko. Ne že by mostu hrozilo podemletí – rozhodně by mu ale neprospěla dopravní zátěž, která je za velké vody na této klíčové cestě přes Vltavu enormní. Testy budou pokračovat až do konce roku – už zhodnocení zkoumaných částí ale ukazují, že části skryté pod vodou nejsou v dobré kondici.

Beton je nehomogenní

Náměstek primátorky a radní pro oblast dopravy Petr Dolínek to ve středu řekl jasně. „Stav je horší, než se předpokládalo,“ konstatoval. Beton mimo jiné poškodila síranová koroze – procesy spojené s tvorbou krystalků, které narušují jeho hmotu. Beton je nehomogenní, pórovitý a drolí se.

Zjištění Kloknerova ústavu budou jedním z klíčových pramenů pro rozhodování, jak dál postupovat s přípravou rekonstrukce soumostí. V úvahu přicházejí náročné opravy, částečná náhrada některých částí novými i zbourání mostu a vybudování nového. Zásadní bude stanovisko ministerstva kultury, které zvažuje, zda Libeňský most získá památkovou ochranu. Kdy budou k dispozici závěry i to, jaké budou, je zatím otázkou.

Konečný verditk je věcí politiků 

Všechna uvažovaná řešení jsou záležitostí stamilionů až miliard korun – podle toho, co vše by se mělo udělat – a z čistě technického pohledu lze konstatovat, že opravy by zřejmě byly nejméně stejně nákladné jako novostavba, avšak s poněkud nejistým výsledkem.

Konečný verdikt ovšem není věcí techniků, nýbrž politiků, připomněl Kolísko. Těší ho prý, že on není tím, kdo má v této věci odpovědnost člověka rozhodujícího o tom, jak naložit s penězi daňových poplatníků. „My jsme připraveni pomoci, ať bude rozhodnutí jakékoli,“ poznamenal.

Do budoucna Praha počítá se zásadnějšími rekonstrukcemi ještě dalších čtyř mostů přes Vltavu: soumostí Hlávkova mostu, mostů Legií, Palackého – a také pomýšlí na technicky vcelku jasné, ale z dopravního hlediska velmi zatěžující práce na Barrandovském mostě.

Beton není příliš pevný a drolí seTechnická správa komunikací hl. m. Prahy zadala v období prosince 2016 až února 2017 provedení diagnostiky podzákladí a základu třetího pilíře Libeňského mostu. Cílem bylo ověřit aktuální stav a výsledky porovnat s dostupnými archivními materiály a podklady z již provedených diagnostických průzkumů na hlavním mostě přes řeku (V009) a na inundačním mostě (X656) Libeňského soumostí.
Na základě získaných informací lze konstatovat, že most je založen na únosném podkladu tvořeném břidlicemi. Samotný pilíř je členěn na část základového betonového bloku položeného přímo na terén, který není obložen kamenným žulovým obkladem a část pilíře tvořeného betonem obloženým kamenným obkladem. Vzorky betonu z pilířů a podzákladí se odebíraly za pomoci jímky na návodní straně pilíře č. 3. Pro účely mechanických zkoušek betonu a dalších analýz bylo z diagnostikovaných částí pilíře odebráno 6 jádrových vývrtů celkové délky cca 15 m.
Z rozboru betonu základu vyplývá, že beton má nehomogenní makrostrukturu, je vysoce pórovitý a mezerovitý a velmi snadno jím prostupuje voda z řeky a podzemní voda z podzákladí. Mechanické vlastnosti betonu jsou také velmi nestálé, pevnost je relativně nízká, pohybující se v intervalu od 0 až cca 25 MPa. Dále byly v betonu analýzami zjištěny probíhající degradační procesy tzv. síranová koroze. Tyto korozní procesy jsou dlouhodobé a mají nepříznivý dopad na životnost základového prvku. Na základě těchto zjištění bude stav betonu na dalších dvou pilířích v řece podroben detailnímu šetření v rámci probíhající komplexní diagnostiky hlavního mostu V009 Libeňského soumostí. Závěrečná zpráva, shrnující informace o stavu podzákladí, základů pilířů a i nosných konstrukcí, bude zveřejněna na konci letošního roku.

Ověřování stavu Libeňského mostu.

Autor: Milan Holakovský

10.5.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Robbie Williams.

Pař jako Rus, zpívá Robbie Williams v novince, kterou přiveze i do Prahy

Vybíráme ojeté SUV do 300 tisíc.
AUTOMIX.CZ
20

Vybíráme ojeté SUV do 300 tisíc. Jaké koupit? A jakým se radši vyhnout?

DOTYK.CZ

Praha různýma očima - jako dějiště bollywoodského snímku i v díle ruského poety

/ VIDEO / Většina videí Prahy se zaměřuje na známá místa a pamětihodností, jako je Pražský hrad, Karlův most a Staroměstské náměstí. Ale na Prahu se dá dívat i jinak. Shodou okolností to teď ukazuje hned několik snímků.

Sobotka bude mít dostavení s ministry, zhodnotí práci vlády

Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) příští týden absolvuje další dvě bilanční schůzky s ministry, při kterých v závěru volebního období rekapituluje splněné a nesplněné části vládního programového prohlášení. V pondělí bude jednat s ministrem pro lidská práva a legislativu Janem Chvojkou (ČSSD), v úterý s ministryní pro místní rozvoj Karlou Šlechtovou (za ANO). Sdělil to dnes tiskový odbor Úřadu vlády.

Kam za zážitky nejen o víkendu? Inspirujte se na novém webu Tipy Deníku

Chcete mít přehled o kulturních, sportovních a dalších akcích ve všech regionech? Pak navštivte naši stránku www.tipydeniku.cz, kde najdete fůru inspirace co podniknout nejen o víkendu.

AUTOMIX.CZ

GALERIE: Nejvtipněji naložené vozy na silnicích. Nákladem je vše, co si zamanete

Kromě přepravy cestujících je auto od nepaměti využíváno k převozu nákladu. A jak dnes uvidíte, je tím myšleno doslova jakéhokoliv nákladu. Připravte se na bizarní přehlídku převážených věcí všeho druhu, kdy vás už nepřekvapí ani auto naložené v dalším autě.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení