„Je nutno přiznat, že v rozpočtu města se nikdy peníze na opravu Libeňského mostu nenašly. Což považuji za průšvih, i když už na magistrátu v odboru dopravy nepůsobím. Jestli vůbec k opravě někdy dojde, bude to v horizontu dlouhé řady let," sdělil Josef Nosek, bývalý náměstek bývalého primátora Bohuslava Svobody. Podle Noska v současné době na pražské radnici není nikdo, kdo by na tuto otázku odpověděl, protože kompetence pod novým vedením zatím nejsou ustanoveny.

Nicméně chátrající stavba z roku 1928 kdy byl tento 780 metrový nejdelší silniční most v Praze uveden do provozu má jeden dosud nepříliš diskutovaný, přitom nejdůležitější problém. Tím jsou inženýrské sítě, které na sanační investici budou vůbec nejvyšší finanční položkou. „Bude nutno vybudovat nové kolektory, přeložky stávajících sítí, což je technicky vysoce náročné," poznamenal Josef Nosek. Současný stav mostu je v podobě lokálních havárií, kdy už si svou daň například vyžádala koroze kovových částí, nebo vážná poškození dilatačních spár. Prostupuje jimi dešťová voda, v zimě mráz a spolu s výkyvy počasí jsou nahlodávány další metry už tak oprýskaného betonu.

„Obávám se jedné věci aby do doby oprav ještě vůbec platilo stavební povolení. Neškodilo by uvažovat o jeho případném prodloužení, protože je to mnohem méně náročnější proces, než opět složitě žádat o nové," glosoval Josef Nosek. Jako bývalý magistrátní politik a starosta Prahy 8 zřejmě velmi dobře ví, že opravu Libeňského mostu pražští politici plánovali již několik volebních období. Před sedmi lety se dokonce hovořilo o generální opravě mostu, ale bylo to těsně před volbami. Po nich hlasité sliby politiků většinou utichnou a čas si z Libeňského mostu opět kus ukrojil.

Nouzový příbytek bezdomovců

„Stejně z něho moc nezůstane, protože při rekonstrukci zbudou pouze mostní oblouky," doplnil Josef Nosek. Do té doby aspoň slouží jako nouzový příbytek mnoha bezdomovcům, i když je současná velká voda z obvyklých míst vyhnala. Přístup k Vltavě je nyní hlídán městskou policií a protipovodňové hráze v lokalitě blízkého administrativního centra rovněž. Svého času se někdejší vedení pražského magistrátu neobávalo, že most by byl veřejnost nebezpečný.

Přesto k určitým omezením pro provoz MHD došlo rychlost tramvají je na mostě snížena na 30 km/h a další omezení se týká provozu vozidel nad 6 tun.

Libeňský most v běhu času nese svůj název již potřetí. V době svého zrodu byl pojmenován po prvním československém prezidentu, tedy Most T.G.Masaryka. Od roku 1939 do roku 1940 na Baxův most, od téhož roku do roku 1945 zpět na Libeňský most.

Opravy čekají Hlávkův a Nuselský most

Znovupojmenování na Baxův most se datuje od stejného roku do roku 1952. Poté na deset let nesl jméno Stalingradský most a od roku 1962 opět Libeňský most. Podle bývalého náměstka pro dopravu Josefa Noska se oprav v dohledné době dočkají aspoň dva jiné mosty Hlávkův a Nuselský. Zatím je vše podle dostupných informací ve fázi přípravy. Bude se jednat o investici v řádu minimálně stovek miliónů korun. „Termín bude záležet na finančních možnostech města," uzavřel Josef Nosek. Oprava je ale údajně podmíněna možností objízdných tras. Proto je nezbytně nutné nejdříve dokončit rozestavěnou část Městského okruhu.

Zda se letos zahájí i celková sanace „Nuseláku," se ještě uvidí. Je to magistrátem dlouhodobě připravovanou akce, která potrvá tři a až čtyři roky. V první fázi se začne opravou středového pásu včetně izolací a odvodnění, firma Eltodo bude zároveň opravovat veřejné osvětlení. V plánu rovněž je, že práce se uskuteční o prázdninách, ale vždy budou zachovány dva jízdní pruhy v obou směrech.