VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Libeňský most by se měl citlivě opravit, soudí Institut plánování a rozvoje

Praha - Libeňský most architekta Pavla Janáka by měl být podle Institutu plánování a rozvoje (IPR) citlivě zrekonstruován. Sdělil to ředitel IPR Petr Hlaváček. Institut také zpochybnil závěry studie ČVUT, podle níž by stavba nového mostu byla pro město levnější. Navíc by prý nová stavba vydržela déle.

15.1.2016
SDÍLEJ:

Libeňský most v Praze.Foto: archiv VLP

Vedení Prahy nyní řeší, zda most, který je v havarijním stavu, opravit, nebo zbourat a na jeho pilířích vystavět nový. Na mostě je kvůli jeho stavu omezena doprava.

„Stavíme se za variantu citlivé rekonstrukce a obnovení původního architektonického tvarosloví, i kdyby se tato varianta doopravdy ukázala jako nákladnější. Janákův most tvoří neprávem opomíjenou architektonickou hodnotu, jejíž zachování za vyšší náklady a delší čas rozhodně stojí. Důležitý je výsledek," řekl Hlaváček.

Praha zveřejnila závěry studie Kloknerova ústavu ČVUT, kdy odborníci hodnotili obě varianty, demolici i rekonstrukci. Jako výhodnější vybrali postavit na pilířích současného nový rozšířený most. Má být levnější a vydržet bez oprav déle. IPR Praha s výsledky studie nesouhlasí.

Čas pro hledání ideálního řešení

„Jsme rádi, že náměstek primátorky Petr Dolínek debatu o budoucnosti mostu otevřel. Výsledky studie však považujeme za nešťastné. Jak lze vyčíst z expertní zprávy, Kloknerův ústav se variantou rekonstrukce prakticky nezabýval," uvedl ředitel.

Podle IPR neplatí ani argument, že je nutné kvůli havarijnímu stavu rychle vybrat jednu z variant a začít stavět. „Most lze na nějaký čas uzavřít, než se najde ideální řešení. Tramvajovou dopravu by do té doby šlo vést po provizorní konstrukci. Je to lepší, než bez řádného rozmyslu most nenávratně zničit," řekl Hlaváček.

Tomuto kroku nahrává podle něho také to, že oba břehy jsou rozvojovými plochami. „Na libeňské straně časem vznikne nová městská čtvrť, kde budou kromě bytových a kancelářských domů i rozsáhlé parkové plochy. Dnes je most důležitý dopravně, ale časem se velmi pravděpodobně stane i důležitým pěším tahem. Jedinečnost jeho architektonického provedení tak znovu získá na významu," řekl.

Stejně kvalitní dílo současné architektury

Pokud by se nakonec přeci jen ukázalo, že most je neopravitelný, je podle IPR nutné vyhlásit mezinárodní architektonickou soutěž na nový most. „Stavět repliku nebo jen využít původní pilíře nám připadá nedůstojné. Pokud se Praha rozhodne dílo Pavla Janáka zbourat, musí se pokusit nahradit ho stejně kvalitním dílem současné architektury," uvedl Hlaváček.

Opravu chystá město řadu let. V roce 2009 vydaly úřady stavební povolení, o čtyři roky později jeho platnost prodloužily do konce letošního roku. Stavět se ale stále nezačalo.

Podle předloňské zprávy TSK je Libeňský most v nejhorším stavu ze všech pražských mostů. Od roku 1928, kdy byl uveden do provozu, nebyla ani jednou opravena jeho nosná konstrukce. Autory Libeňského mostu, který spojuje Holešovice a Libeň, jsou architekt a kubista Pavel Janák a konstruktér František Mencl.

Čtěte také: Zbourá se Libeňský most? Město o tom rozhodne ještě v lednu

Autor: ČTK

15.1.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ředitel neziskové organizace Člověk v tísni Šimon Pánek poskytl 13. července v Praze rozhovor Deníku
10

Šimon Pánek: Svobodu a prosperitu nemáme navždy. Bojím se o ně

Ministerstvo zahraničních věcí. Ilustrační foto.

Ministerstvo znovu vyhlásilo konkurz na ředitele Českých center

AUTOMIX.CZ

Toužíte po klasické škodovce? Na prodej jich je řada. Tyhle jsou nejzajímavější

Aut mladoboleslavské značky se na české inzerci povalují přímo hordy, v drtivé většině případů jde ale o běžné modely moderní éry. Co když ale sháníte škodováckou klasiku? I v tomhle případě je bohatý výběr.

Sobotka bude bilancovat s ministrem kultury Hermanem

Premiér Bohuslav Sobotka bude příští týden pokračovat v bilančních schůzkách, na kterých hodnotí splněné závazky z programového prohlášení vlády. Po úvodním jednání s ministrem zemědělství Marianem Jurečkou ho ve středu čeká v Národní knihovně setkání s ministrem kultury Danielem Hermanem.

Senát: kožešinové farmy zmizí do ledna 2019

Senát schválil zákaz kožešinových farem od konce ledna 2019 beze změn. Období pro jejich likvidaci neprodloužil, nezvýšil ani výši kompenzace chovatelům, jak to část senátorů požadovala. Zákaz má přinést novela zákona na ochranu zvířat proti týrání, kterou dnes Senát přijal po dvouhodinové debatě. Normu nyní dostane k podpisu prezident Miloš Zeman.

AKTUALIZOVÁNO

Dopravní podnik hledá partnera pro úpravy tváře okolí stanic metra D

Praha – Maximalizace využití potenciálu rozvoje území navazujícího na stanice prvního provozního úseku budoucí trasy metra D. Poněkud krkolomně je pojmenován cíl vymyslet a připravit co nejlepší podobu nejbližšího okolí stanic budovaných v rámci první etapy výstavby budoucí nové linky metra – a následně plány také společně uskutečnit. K naplnění ve čtvrtek udělal pražský dopravní podnik konkrétní krok. Na základě čerstvého usnesení pražských radních vyhlásil soutěž na výběr strategického partnera do budoucího společného podniku.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení