VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Letiště a centrum Prahy má spojit expresní vlakové spojení

Praha - První cestující by se mohli svést do konce roku 2013, vlak by jel až na Masarykovo nádraží.

8.12.2008
SDÍLEJ:

TŘI DRUHY CESTUJÍCÍCH, TŘI RŮZNÉ VLAKY NA JEDNÉ TRATI. Z letiště by mohli cestující využít každou čtvrthodinu expresní vlak, ve které by byl servis podobný letadlu. Pro ostatní by tu byl normální zastávkový vlak./Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Vít Šimánek

Dostat se rychle a pohodlně z centra města na letiště nebo naopak. To je ve většině případů jen pouhé přání. Cestující musejí využít městské hromadné dopravy či taxislužeb. Pak jsou nuceni vydržet veliké zácpy nebo přeplněnou městskou dopravu a přestupování. Již za pár let by ale mohlo být všechno jinak.

Ministerstvo dopravy představilo projekt AirCon, který by měl zajistit expresní vlakové spojení právě mezi letištěm, Prahou a také Kladnem.

„Tento nápad vznikl před více než 20 lety. Dnes, kdy je letiště stále více využívané a cestujících bude i nadále přibývat, je nutné nabídnout lidem komfortní a rychlou možnost přepravy do centra města. Současný stav je nevyhovující,“ řekl náměstek ministra dopravy Emanuel Šíp, který projekt podrobně představil na jednání dopravního výboru magistrátu.

První expresní vlaky by mohly na trasu Letiště – Praha Masarykovo nádraží vyrazit do konce roku 2013, samotná výstavba by měla začít o dva roky dříve. Výrazně by to mělo pomoci k uvolnění ucpaných silnic a silnému znečišťování emisemi například Evropské třídy, Korunovační či ulici Milady Horákové. „Zároveň i nadále počítáme s plánovanou výstavbou metra A na letiště,“ pokračoval Emanuel Šíp.

Tři druhy cestujících

Ministerstvo rozdělilo cestující do třech skupin. První jsou letečtí cestující. Právě pro ty by měl být přednostně určen expresní vlak. „Ti by v podstatě měli tento vlak jako prodlouženou leteckou dopravu. Ve vozech by nesměli chybět stevardi a kompletní servis právě jako v letadle. Zde by se platilo neregulované jízdné zhruba 120 korun při současných cenách. Přesunout by se sem mohli například lidé, kteří dnes jezdí s taxi a osobní automobily,“ vysvětlil náměstek ministra.

Druhou skupinou jsou ostatní letištní cestující. Většinou zaměstnanci letiště, obyvatelé Prahy 6 či lidé, kteří využívají nízkonákladovou dopravu. Pro ty by fungoval letištní zastávkový vlak plus autobusy, později také zmíněné metro. Zde by byla samozřejmě rozhodující nižší cena v běžných tarifech pražské integrované dopravy.

Poslední skupinou jsou obyvatelé Kladna a okolí, jež dojíždějí do metropole za prací, do škol nebo za zábavou. Ti preferují cenovou dostupnost a rychlost. Už tento měsíc bude na tomto úseku výrazně posílena vlaková doprava.

V budoucnu by to mohlo být ještě více. Poté by lidé méně využívali automobilovou a autobusovou dopravu.

„Pokud nezůstane jen u plánů, určitě bude takové spojení přínosem. Jen si nejsem jist, jestli to natolik pomůže automobilové dopravě,“ řekl Karel Souček z Prahy 6.

Inspirace přišla z Evropy

Letištní expresy už se velmi dobře osvědčily v některých evropských metropolích a Praha se inspirovala například v Londýně či Stockholmu. „Zavedením expresních vlaků, chceme zamezit společnému cestování leteckých a městských cestujících, kteří mají zcela odlišné požadavky na přepravu,“ vysvětlil dále Šíp.

Již nyní jsou požadavky objednatelů dopravy velmi vysoké a bude těžké je uspokojit. Kolejové trati mají omezenou kapacitu. Problémem je zejména Negrelliho viadukt, kde by se vlaky potkávaly na trati Praha – Kralupy. I přesto by mělo být možné, aby expresní vlak jezdil čtyřikrát za hodinu, zastávkové vlaky dvakrát za hodinu.

Nová trať, kterou bude nutné vybudovat, by se měla stát součástí železničního uzlu. „Určitě nepovede někam do lesa,“ ujistil Šíp na závěr. Přesná částka na realizaci projektu zatím není známá, ale s jistotou lze říci, že se bude jednat o stovky milionů korun.

Trasa expresního vlaku

Letiště – Dlouhá Míle – Ruzyně – Liboc – Veleslavín – Dlouhý Lán – Dejvice – Letná – Výstaviště – Bubny – Masarykovo nádraží

(Expresní vlak by většinou stanic pouze projel, tak aby byla doprava do centra co nejrychlejší.)

Autor: Lukáš Marek

8.12.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Dopravní zácpy na Kulaťáku.
16

Kulaťák opět stojí. Na jak dlouho tentokrát?

Miroslav Kalousek ve sněmovně.
DOTYK.CZ

Největší poslanečtí snaživci? Na špici jsou Kalousek i Okamura

Před 115 lety se narodil kapelník Jaromír Vejvoda, autor polky Škoda lásky

Praha - Na Zbraslavi se v rodině s velkou hudební tradicí narodil před 115 lety, 28. března 1902, Jaromír Vejvoda, kterého proslavila zejména polka Škoda lásky. Refrén Vejvodovy nejslavnější písně, kterou složil v roce 1927 jako Modřanskou polku a od dva roky později ji překomponoval do dnešní podoby, znají lidé po celém světě. Českého textu se dočkala až v polovině 30. let, jeho autorem byl Vašek Zeman.

Většina stran zatím neví, kdo bude v Praze jejich volebním lídrem

Praha - Většina politických stran zatím neví, kdo je v Praze povede do podzimních sněmovních voleb. Média to zjistila z ankety mezi jejich volebními štáby. Nicméně z čela kandidátek se budou snažit mandát obhájit poslankyně Jana Černochová (ODS) a Marta Semelová (KSČM), piráti do čela zvolili pražského zastupitele Jakuba Michálka. K volebním urnám by měli Češi vyrazit nejpozději 21. října, konkrétní datum stanoví president Miloš Zeman.

Zoo Praha odstartovala 86. sezonu. Slavnostní zahájení se neslo v retro stylu

Praha - V sobotu 25. března zahájila Zoo Praha 86. sezonu, která potrvá až do 28. září. Celá akce probíhala v retro stylu, odkazujícím na přivítání 25-ti miliontého návštěvníka v roce 1975. Právě 70. léta byla pro pražskou zoo, kterou tehdy vedl ředitel Zdeněk Veselovský, velmi úspěšná, a to i v celosvětovém měřítku. V letošní sezoně Zoo Praha přivítá již 60-ti miliontého návštěvníka!

AKTUALIZOVÁNO

Tělo kardinála Vlka bylo uloženo do hrobky ve sv. Vítu

Praha - Tělo zesnulého kardinála Miloslava Vlka bylo dnes po církevních obřadech uloženo do arcibiskupské hrobky v katedrále sv. Víta. Obřadu přihlíželo přes 2000 lidí. Pohřeb ukončil poslední rozloučení s kardinálem, který zemřel před týdnem ve věku 84 let.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies