VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Letiště a centrum Prahy má spojit expresní vlakové spojení

Praha - První cestující by se mohli svést do konce roku 2013, vlak by jel až na Masarykovo nádraží.

8.12.2008
SDÍLEJ:

TŘI DRUHY CESTUJÍCÍCH, TŘI RŮZNÉ VLAKY NA JEDNÉ TRATI. Z letiště by mohli cestující využít každou čtvrthodinu expresní vlak, ve které by byl servis podobný letadlu. Pro ostatní by tu byl normální zastávkový vlak./Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Vít Šimánek

Dostat se rychle a pohodlně z centra města na letiště nebo naopak. To je ve většině případů jen pouhé přání. Cestující musejí využít městské hromadné dopravy či taxislužeb. Pak jsou nuceni vydržet veliké zácpy nebo přeplněnou městskou dopravu a přestupování. Již za pár let by ale mohlo být všechno jinak.

Ministerstvo dopravy představilo projekt AirCon, který by měl zajistit expresní vlakové spojení právě mezi letištěm, Prahou a také Kladnem.

„Tento nápad vznikl před více než 20 lety. Dnes, kdy je letiště stále více využívané a cestujících bude i nadále přibývat, je nutné nabídnout lidem komfortní a rychlou možnost přepravy do centra města. Současný stav je nevyhovující,“ řekl náměstek ministra dopravy Emanuel Šíp, který projekt podrobně představil na jednání dopravního výboru magistrátu.

První expresní vlaky by mohly na trasu Letiště – Praha Masarykovo nádraží vyrazit do konce roku 2013, samotná výstavba by měla začít o dva roky dříve. Výrazně by to mělo pomoci k uvolnění ucpaných silnic a silnému znečišťování emisemi například Evropské třídy, Korunovační či ulici Milady Horákové. „Zároveň i nadále počítáme s plánovanou výstavbou metra A na letiště,“ pokračoval Emanuel Šíp.

Tři druhy cestujících

Ministerstvo rozdělilo cestující do třech skupin. První jsou letečtí cestující. Právě pro ty by měl být přednostně určen expresní vlak. „Ti by v podstatě měli tento vlak jako prodlouženou leteckou dopravu. Ve vozech by nesměli chybět stevardi a kompletní servis právě jako v letadle. Zde by se platilo neregulované jízdné zhruba 120 korun při současných cenách. Přesunout by se sem mohli například lidé, kteří dnes jezdí s taxi a osobní automobily,“ vysvětlil náměstek ministra.

Druhou skupinou jsou ostatní letištní cestující. Většinou zaměstnanci letiště, obyvatelé Prahy 6 či lidé, kteří využívají nízkonákladovou dopravu. Pro ty by fungoval letištní zastávkový vlak plus autobusy, později také zmíněné metro. Zde by byla samozřejmě rozhodující nižší cena v běžných tarifech pražské integrované dopravy.

Poslední skupinou jsou obyvatelé Kladna a okolí, jež dojíždějí do metropole za prací, do škol nebo za zábavou. Ti preferují cenovou dostupnost a rychlost. Už tento měsíc bude na tomto úseku výrazně posílena vlaková doprava.

V budoucnu by to mohlo být ještě více. Poté by lidé méně využívali automobilovou a autobusovou dopravu.

„Pokud nezůstane jen u plánů, určitě bude takové spojení přínosem. Jen si nejsem jist, jestli to natolik pomůže automobilové dopravě,“ řekl Karel Souček z Prahy 6.

Inspirace přišla z Evropy

Letištní expresy už se velmi dobře osvědčily v některých evropských metropolích a Praha se inspirovala například v Londýně či Stockholmu. „Zavedením expresních vlaků, chceme zamezit společnému cestování leteckých a městských cestujících, kteří mají zcela odlišné požadavky na přepravu,“ vysvětlil dále Šíp.

Již nyní jsou požadavky objednatelů dopravy velmi vysoké a bude těžké je uspokojit. Kolejové trati mají omezenou kapacitu. Problémem je zejména Negrelliho viadukt, kde by se vlaky potkávaly na trati Praha – Kralupy. I přesto by mělo být možné, aby expresní vlak jezdil čtyřikrát za hodinu, zastávkové vlaky dvakrát za hodinu.

Nová trať, kterou bude nutné vybudovat, by se měla stát součástí železničního uzlu. „Určitě nepovede někam do lesa,“ ujistil Šíp na závěr. Přesná částka na realizaci projektu zatím není známá, ale s jistotou lze říci, že se bude jednat o stovky milionů korun.

Trasa expresního vlaku

Letiště – Dlouhá Míle – Ruzyně – Liboc – Veleslavín – Dlouhý Lán – Dejvice – Letná – Výstaviště – Bubny – Masarykovo nádraží

(Expresní vlak by většinou stanic pouze projel, tak aby byla doprava do centra co nejrychlejší.)

Autor: Lukáš Marek

8.12.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Smog v Praze.

Metropole připravuje regulační řád dopravy při výskytu smogu

Vodovod. Ilustrační foto.

Praha schválila záměr získat od Veolie 100 procent akcii PVK

Radnice sahají do úspor

Praha - Období rozpočtových provizorií pomalu končí. Městské části postupně schvalují rozpočty. Bilance mezi příjmy a výdaji je ale často výrazně nevyrovnaná. Opoziční zastupitelé se bouří.

Starosta vyzve pražské zastupitele, aby se zabývali prodejem bytů v Písnici

Praha - Starosta Prahy-Libuše Jiří Koubek (TOP 09) bude chtít na čtvrtečním jednání po pražských zastupitelích zařadit na program jednání materiál týkající se kauzy prodeje bytů firmou ČEZ v Písnici. Koubek v pondělí rovněž řekl, že zároveň požádal magistrát o vydání právní analýzy na prodej bytů podle zákona číslo 106 o svobodném přístupu k informacím. ČEZ prodal více než 700 bytů ve veřejné soutěži. Bytové domy koupila firma Kennial podnikatele Pavola Krúpy za asi 1,3 miliardy korun.

DOTYK.CZ

Chystá se bič na soukromé lékaře

Soukromých ambulancí je jako hub po dešti. Zbytečně prodražují výdaje pojišťoven, tvrdí ministerstvo zdravotnictví. Očaři, plicaři nebo ortopedové totiž často pracují „dvoukolejně" – kromě soukromé ambulance mají i úvazek v nemocnici. Podle vedení resortu si odtud „vyzobávají" nejlukrativnější pacienty. To zarazíme, plánuje poradce ministra Roman Prymula.

Politolog Kubáček: Voličům hromadění postů vadí čím dál méně

Praha /ROZHVOR/ - Podle politologa Jana Kubáčka lidem kombinování funkcí příliš nevadí. Politik ale podle něj musí zůstat v kontaktu s místními problémy a tématy, jinak ho voliči potrestají.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies