VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Letiště a centrum Prahy má spojit expresní vlakové spojení

Praha - První cestující by se mohli svést do konce roku 2013, vlak by jel až na Masarykovo nádraží.

8.12.2008
SDÍLEJ:

TŘI DRUHY CESTUJÍCÍCH, TŘI RŮZNÉ VLAKY NA JEDNÉ TRATI. Z letiště by mohli cestující využít každou čtvrthodinu expresní vlak, ve které by byl servis podobný letadlu. Pro ostatní by tu byl normální zastávkový vlak./Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Vít Šimánek

Dostat se rychle a pohodlně z centra města na letiště nebo naopak. To je ve většině případů jen pouhé přání. Cestující musejí využít městské hromadné dopravy či taxislužeb. Pak jsou nuceni vydržet veliké zácpy nebo přeplněnou městskou dopravu a přestupování. Již za pár let by ale mohlo být všechno jinak.

Ministerstvo dopravy představilo projekt AirCon, který by měl zajistit expresní vlakové spojení právě mezi letištěm, Prahou a také Kladnem.

„Tento nápad vznikl před více než 20 lety. Dnes, kdy je letiště stále více využívané a cestujících bude i nadále přibývat, je nutné nabídnout lidem komfortní a rychlou možnost přepravy do centra města. Současný stav je nevyhovující,“ řekl náměstek ministra dopravy Emanuel Šíp, který projekt podrobně představil na jednání dopravního výboru magistrátu.

První expresní vlaky by mohly na trasu Letiště – Praha Masarykovo nádraží vyrazit do konce roku 2013, samotná výstavba by měla začít o dva roky dříve. Výrazně by to mělo pomoci k uvolnění ucpaných silnic a silnému znečišťování emisemi například Evropské třídy, Korunovační či ulici Milady Horákové. „Zároveň i nadále počítáme s plánovanou výstavbou metra A na letiště,“ pokračoval Emanuel Šíp.

Tři druhy cestujících

Ministerstvo rozdělilo cestující do třech skupin. První jsou letečtí cestující. Právě pro ty by měl být přednostně určen expresní vlak. „Ti by v podstatě měli tento vlak jako prodlouženou leteckou dopravu. Ve vozech by nesměli chybět stevardi a kompletní servis právě jako v letadle. Zde by se platilo neregulované jízdné zhruba 120 korun při současných cenách. Přesunout by se sem mohli například lidé, kteří dnes jezdí s taxi a osobní automobily,“ vysvětlil náměstek ministra.

Druhou skupinou jsou ostatní letištní cestující. Většinou zaměstnanci letiště, obyvatelé Prahy 6 či lidé, kteří využívají nízkonákladovou dopravu. Pro ty by fungoval letištní zastávkový vlak plus autobusy, později také zmíněné metro. Zde by byla samozřejmě rozhodující nižší cena v běžných tarifech pražské integrované dopravy.

Poslední skupinou jsou obyvatelé Kladna a okolí, jež dojíždějí do metropole za prací, do škol nebo za zábavou. Ti preferují cenovou dostupnost a rychlost. Už tento měsíc bude na tomto úseku výrazně posílena vlaková doprava.

V budoucnu by to mohlo být ještě více. Poté by lidé méně využívali automobilovou a autobusovou dopravu.

„Pokud nezůstane jen u plánů, určitě bude takové spojení přínosem. Jen si nejsem jist, jestli to natolik pomůže automobilové dopravě,“ řekl Karel Souček z Prahy 6.

Inspirace přišla z Evropy

Letištní expresy už se velmi dobře osvědčily v některých evropských metropolích a Praha se inspirovala například v Londýně či Stockholmu. „Zavedením expresních vlaků, chceme zamezit společnému cestování leteckých a městských cestujících, kteří mají zcela odlišné požadavky na přepravu,“ vysvětlil dále Šíp.

Již nyní jsou požadavky objednatelů dopravy velmi vysoké a bude těžké je uspokojit. Kolejové trati mají omezenou kapacitu. Problémem je zejména Negrelliho viadukt, kde by se vlaky potkávaly na trati Praha – Kralupy. I přesto by mělo být možné, aby expresní vlak jezdil čtyřikrát za hodinu, zastávkové vlaky dvakrát za hodinu.

Nová trať, kterou bude nutné vybudovat, by se měla stát součástí železničního uzlu. „Určitě nepovede někam do lesa,“ ujistil Šíp na závěr. Přesná částka na realizaci projektu zatím není známá, ale s jistotou lze říci, že se bude jednat o stovky milionů korun.

Trasa expresního vlaku

Letiště – Dlouhá Míle – Ruzyně – Liboc – Veleslavín – Dlouhý Lán – Dejvice – Letná – Výstaviště – Bubny – Masarykovo nádraží

(Expresní vlak by většinou stanic pouze projel, tak aby byla doprava do centra co nejrychlejší.)

Autor: Lukáš Marek

8.12.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Cyklostezka. Ilustrační foto.

Nová cyklostezka spojí Prahu s letištěm i krajem

Stanice metra Malostranská.
AKTUALIZOVÁNO

Vytékající voda uzavřela stanici metra Malostranská

Staronový šéf České televize: Natočíme velký dětský seriál

Navázat na úspěchy Arabely, Pana Tau nebo kultovních Návštěvníků by chtěl Petr Dvořák, který bude šéfovat veřejnoprávní stanici až do roku 2023.

Zoo Praha si připisuje další chovatelský úspěch. Orlí pár se stará o trojčata

Praha - Zoo Praha se může pochlubit dalším významným chovatelským úspěchem. V současné době se zde daří odchovávat na hnízdě pod rodiči tři mláďata orla východního. Je to vůbec poprvé, kdy je známo, že se tento druh orlů chovaných v lidské péči stará o trojčata. Návštěvníci mohou mláďata s rodiči vidět ve voliéře ve spodní části zoo.

OBRAZEM: Před sídlem ČEZ protestovali demonstranti v plavkách a v bazénku

Praha - Demonstranti v plavkách protestovali 27. dubna v Praze před sídlem energetické společnosti ČEZ proti prodeji hnědouhelné elektrárny Počerady. Dozorčí rada ČEZ má rozhodnout o případném prodeji elektrárny společnosti Vršanská uhelná ze skupiny Czech Coal finančníka Pavla Tykače.

AUTOMIX.CZ

Jak snížit spotřebu auta? Není to složité, těmto mýtům ale nevěřte

Spotřeba je dlouhodobě jednou z nejsledovanějších vlastností automobilů. Řidiči jí dokonce často podřizují svůj jízdní styl, volbu pneumatik, ale i výběr vozu jako takového. Ale opravdu víte, jak jezdit co nejúsporněji?

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies