VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Kulaťák i vodárna. Po stopách architekta Antonína Engela

Praha - Vítězné náměstí ve tvaru podkovy nebo návrh Podolské vodárny. Hlavně tím je známý architekt Antonín Engel.

8.6.2017
SDÍLEJ:
Zvětšit fotografii

Antonín Engel.Foto: ČTK

Jeho stavby jsou osobité a nadčasové. Antonín Engel inspiroval řadu následovníků. Byl totiž nejen vynikajícím architektem, ale i skvělým urbanistou a respektovaným profesorem a teoretikem. Ve své tvorbě byl Engel solitérem, který dobovým stavebním trendům příliš nepodléhal.

od roku 1912 vyučoval architekturu

Výjimkou bylo chvilkové zaujetí kubismem, v době, kdy se právě jeho prvky začaly v Praze objevovat. Kubistické formy využil u dvou domů v Josefově v nájemním domě v Břehové č. 40/1 a vile č. 43/3. Engelovy budovy se vyznačují inspirací klasicistní architekturou, geometrickými tvary, ale hlavně nadčasovostí a elegancí, která přetrvává až do dnešních dní. Vyzařují důkladnost návrhu i provedení a mají až majestátní charakter.

Dvacátá léta dvacátého století byla pro Antonína Engela pracovně velice plodná. Kromě toho, že už od roku 1912 vyučoval architekturu, se v roce 1920 stal členem Státní regulační komise pro Velkou Prahu a o dva roky později pak rektorem ČVUT. První republika přála výstavbě veřejných staveb. Na vltavském nábřeží Engel postavil od roku 1927 budovu tehdejšího ministerstva železnic, dnes sloužící ministerstvu dopravy, v neokla-sicistním rázu.

Osudem mu byly Dejvice

V roce 1921 začal pracovat na urbanistické koncepci překotně se rozrůstajících Dejvic a přihlehlé Bubenče. Právě tato část Prahy se mu stala osudnou. Navrhl Kulaťák ve tvaru podkovy. Před válkou plán ale nestihl vytvořit. Po ní se okolí Vítězného náměstí ujali jiní architekti, a tak byla Engelova koncepce realizována pouze částečně.

Dodnes se architekti pokoušejí na tuto zástavbu navázat a dostavět volné parcely. Posledním projektem, který měl v Dejvicích zaujmout místo volné parcely původně plánované pro radnici, byl multifunkční objekt Line. Mezi jeho další známé stavby patří Podolská vodárna či Masarykovy koleje.

autoři: KATEŘINA RACKOVÁ a PETR RYSKA

Život Antonína EngelaNarodil se v roce 1879 v Poděbradech, jeho celoživotní dílo je spojeno s Prahou.
Pocházel z rodiny cukrovarnického inženýra, jeho matka byla dcerou váženého doktora Fr. Boučka, zakladatele poděbradské nemocnice. On se ale rozhodl pro studium architektury a záhy se tak z rodného města stěhoval do Prahy.
Nejprve studoval u architekta Jana Kouly, později u Josefa Zítka a vzdělání zakončil na vídeňské akademii u Otty Wagnera. Tam získal celoživotní inspiraci klasicismem.
Po studiích nějaký čas cestoval po Evropě, po návratu si v roce 1909 založil vlastní ateliér v Clam-Gallasově paláci.
Jeho nejznámější návrhy: Kulaťák ve tvaru podkovy, Podolská vodárna, Masarykovy koleje, dnešní ministerstvo dopravy.
Po válce pro Antonína Engela nastalo nepříznivé období. Nejprve mu byl v roce 1948 odebrán akčním výborem titul profesora a poté byl o rok později poslán to trvalé penze.

Článek vznik ve spolupráci s projektem: Praha Neznámá

Autor: Redakce

8.6.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Jiří Bělohlávek.

Bělohlávka v ČF zastoupí dirigenti Altrichter, Hrůša a Netopil

zahradní kuchyně

Vařit můžete i pod širým nebem

Ostatky Horákové jsou 67 let po její popravě stále neznámo kde

Praha - Ani 67 let po justiční vraždě právničky Milady Horákové není zřejmé, jak komunistický režim naložil s jejími ostatky. 

Záchranáři nově sídlí v Radotíně. Na řadě jsou Ruzyně a Strašnice

Praha – Nové prostory v areálu hasičské stanice v Radotíně, kam přestěhovali svou výjezdovou základnu z průmyslového objektu v nedalekých Lahovicích stojícím na území ohroženém povodní, otevřeli v úterý pražští záchranáři.

DOTYK.CZ

Prima vyhodila vedoucího vydání Diváckých zpráv neprávem, rozhodl soud

Obvodní soud pro Prahu 8 rozhodl po třech letech ve sporu mezi televizí Prima a vedoucím vydání jejích Diváckých zpráv Jiřím Fröhlichem. Ten se soudil o neplatnost okamžitého zrušení svého pracovního poměru. Soudkyně obvodního soudu dala Fröhlichovi za pravdu. Rozsudek zatím nenabyl platnost, obě strany se mohou odvolat.

Praha změní plány, aby mohla dostat vlaky pod zem

Praha - Hlavní město musí změnit územně plánovací dokumentaci, aby v úseku mezi Dejvicemi a Veleslavínem bylo možno zahloubit budoucí novou podobu železnice do Kladna s odbočkou na Letiště Václava Havla Praha (a vyhovět tak zásadnímu požadavku Prahy 6).

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies