Bydlíme pár metrů od školy. Přesto svou jedenáctiletou dceru denně vozím autem až před vrata a odpoledne pro ni zase přijedu. Je to pohodlnější, ale i bezpečnější. Při představě, že by měla sama přecházet silnici na Želivského, mě jímá hrůza,“ říká matka holčičky, která pátým rokem navštěvuje základní školu Jeseniova v Praze 3. Svůj postoj nechce měnit ani poté, co její ratolest překročí v září druhý stupeň. „Jsem ochotna ji vozit dennodenně až do deváté třídy, než abych si to jednou vyčítala,“ dodává.
Mezi nebezpečné úseky patří i přechod u ND
Důvod jejího postoje je zřejmý. Ulice Jana Želivského patří k top nebezpečným místům v Praze, křižovatka, v níž navazuje na Jeseniovu, je podle údajů BESIP vůbec tou nejnebezpečnější. Každý rok zde dochází k nejvíce srážkám chodce s autem.
Mezi další takové úseky se řadí například i přechod u Národního divadla, kde se člověk ocitá ve změti aut a tramvají a uhlídat situa- ci pro něj může být složité. Policie ČR ke dvěma zmíněným místům ještě přidává frekventovanou silnici u I. P. Pavlova.
Na vině jsou i sami rodiče
Cestu do školy ovšem nemusí nutně křižovat podobně rušná vozovka, aby se rodič rozhodl posadit dítě raději do sedačky, než ho vyslat na cestu pěšky. „Problémem Prahy je bezesporu velká intenzita aut. Rodiče proto volí kvůli bezpečnosti raději cestování autem, tím však situaci ještě zhoršují,“ míní Jarmila Johnová ze spolku Pražské matky, který se problematikou bezpečného cestování do škol dlouhodobě zabývá. V důsledku toho v ulicích přibývá aut a tím ještě více narůstá pravděpodobnost srážky.
Hrozbu pro děti však paradoxně mohou představovat sami rodiče, kteří ve snaze dojet co nejblíže ke vchodu školy parkují na přechodu, couvají, otáčejí se a působí tak dopravní zmatek. „Každý rodič chce mít bezpečnou cestu a zároveň vyžaduje, aby mohl v blízkosti školy zaparkovat. To jsou ale neslučitelné věci, nemůžou mít klidné okolí školy, když tam přijíždí autem,“ namítá Johnová.
Proměně předchází složitý úřední a stavební postup
V úpravě nebezpečných křižovatek se metropole lepší. Tématem se zabývá také pracovní skupina BESIP. „Na základě pokladů, které nám dají městské části, vytipováváme nejnebezpečnější vozovky u škol a ty pak upravujeme. Během letoška by mělo dojít asi ke 30 realizacím,“ říká pražský koordinátor BESIP Irenej Štalmach. Na takto změněném úseku většinou přibude přechod, ostrůvek nebo se rozšíří chodníky na úkor silnic.
Proměně ovšem předchází složitý úřední a stavební postup, který trvá přes rok. Překážkou je podle Jarmily Johnové také slabá vůle vedení města omezovat ve Praze dopravu. „Chtěli jsme například zklidnit ulici Svatovítskou v Dejvicích, která je přivaděčem k tunelu Blanka, a to se nám vysmáli. Přitom to bývala jedna z nejkrásnějších rezidenčních čtvrtí,“ dodává.
Dobrou zprávou však je, že v loňském roce v Praze nezemřelo při přechodu silnice žádné dítě. I přesto došlo ale k 96 srážkám. Zda to bylo u školy či na cestě do školy už police ČR nesleduje.
Vytipovaná místa k úpravě pro rok 2017MČ Praha 3 Náměstí Jiřího z Poděbrad Mánesova nový přechod pro chodce
MČ Praha 5 Nepomucká zklidnění komunikace před školou
MČ Praha 6 Na Dlouhém lánu zklidnění komunikace před školou
MČ Praha 6 Pod Marjánkou zklidnění komunikace před školou
MČ Praha 10 Blatovská nový přechod pro chodce
MČ Praha 10 Vladivostocká úprava předškolního prostoru
MČ Dubeč Starodubečská nový přechod pro chodce
MČ Řeporyje Řeporyjské náměstí -Hasičů nový přechod pro chodce
zdroj: BESIP