Plánů na rozvoj sítě tramvajových tras je mnoho. Jenže dopravní podnik dlouhodobě nemá na stavbu nových kolejí. Je tak akorát na základní údržbu stávající sítě. Letos se ale metropole přece jen dočká. Do konce roku by mělo začít prodloužení tramvaje na Podbabu.

Trať by měla vést Podbabskou ulicí ze stávajícího obratiště u hotelu Crowne Plaza na úroveň železniční zastávky Praha – Podbaba, připravované v rámci modernizace I. železničního koridoru. Zde by tak vznikla možnost přestupu na vlaky i autobusy. Délka včetně koncového zařízení bude cirka 0,7 kilometru.

Nová trasa zlepší komfort zejména pro cestující z Prahy 6. „Prodloužení obslouží také obchodní centrum, které má v této lokalitě vyrůst,“ sdělil místostarosta Prahy 6 Jan Záruba (ODS).

Bez peněz z EU se nic stavě nebude

V únoru bylo zahájeno územní řízení stavby a na březen je plánováno první veřejné jednání. Stavět by se mohlo již v prosinci letošního roku, pokud investor, kterým je dopravní podnik, sežene peníze. K realizaci dojde tehdy, když uspěje s žádostí o dotaci z Evropských fondů.

Součástí stavby je i rekonstrukce trati v ulici Jugoslávských partyzánů, a to od křižovatky se Zelenou ulicí. Tím se také podle dopravního podniku sníží hluková zátěž.

„Požadujeme, aby od Zelené po ulici Pod Juliskou byla trať zatravněna, stejně tak se nesmí zrušit stávající stromořadí, naopak, kde je možné, bude alej doplněna,“ vysvětlil některé z podmínek Prahy 6 Záruba.

Trať do Podbaby bude mít dvě nové zastávky, které umožní i přestup na autobusy do Suchdola. Smyčka bude jednokolejná a pro její stavbu se musí odstranit nepoužívaný most zrušené vlečky do teplárny. V rámci smyčky se vybudují toalety.

Prodloužení tramvaje ovlivní také bývalé náměstí Družby.

„Projekt předstihl hlavním městem avizované podzemní garáže pod náměstím, a to si Praha 6 uvědomuje,“ říká radní Záruba, podle kterého ubude v lokalitě asi 90 parkovacích míst. „Proto bude na naši žádost náměstí provizorně řešeno z poloviny pro parkování a půl jako zeleň. Městská část pak připraví architektonickou soutěž o výsledné podobě náměstí,“ dodal.

Tramvaj v Suchdole

Prodloužení tratě bude ale teprve začátkem, v plánech města mají totiž v budoucnu tramvaje jezdit až do Suchdola.

To by společně s prodloužením metra A znamenalo obrovské ulehčení Vítězného náměstí, odkud by zmizela většina autobusů, jež zde dnes mají konečnou zastávku.

I další plánované stavby tramvajových tratí budou záviset na dotacích z evropských fondů, pokud nebude dopravní podnik (DP) v tomto ohledu úspěšný, určitě se síť rozšiřovat nebude.

„Vzhledem ke složité ekonomické situaci je prioritou zajištění bezproblémového a bezpečného provozu na stávající kolejové síti,“ sdělil před časem Martin Dvořák, generální ředitel DP.

Dlouhodobě je ve velmi špatném stavu trať Plzeňská v úseku Klamovka – Sídliště Řepy. Její rekonstrukce je proto jednou z priorit pro letošní rok. Obnova má odhadované náklady ve výši 700 milionů korun, za což bude opraveno 13 kilometrů kolejí.