VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Kolik za lítačku? Až devět tisíc

Praha /ROZHOVOR/ - Finanční ředitel dopravního podniku Ivo Štika v rozhovoru pro Pražský deník hovoří o cenách jízdenek.

12.12.2011 3
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Vít Šimánek

Když jsem pořizoval tento rozhovor, finanční ředitel pražského dopravního podniku Ivo Štika ještě netušil, že pár hodin nato ohlásí jeho nadřízený Martin Dvořák, kterého Štika hájil, odchod. A tak nakonec přetiskujeme povídání o tramvajích a jízdenkách.

Povězte mi, jak se jakožto finanční ředitel dopravního podniku dopravujete po Praze? Jezdíte tramvajemi?

Pořád. A spíš metrem, je to pro mě nejvýhodnější.

I každodenně do práce?

Ano. Měl jsem tady kuriózní situaci. Přišla za mnou sekretářka a říkala mi: Byla tady paní Nováková a ptala se, že mě viděla ve vlaku, jestli prý opravdu jezdím vlakem. Říkal jsem na to, no, proč ne. Znáte strejdu skrblíka, který se nejraději koupe ve zlaťácích? Tak to jsem já (usmívá se). Když si spočítám, že cesta do práce městskou hromadnou dopravou mě stojí 40 korun, zatímco autem bych se nedopočítal. Navíc, kdybychom všichni jezdili auty, tak se tady nikdo nepohne.

A máte jako ředitel lítačku?

Samozřejmě, že mám zaměstnaneckou průkazku. V roce 2010 jsem měl krátkou přetržku, protože jsem trochu kritizoval bývalého pana primátora za Opencard a za to, že nám nedává peníze, které nám jako dopravnímu podniku náleží (naráží tím na snížení dotací pro dopravní podnik o dvě miliardy korun pozn. red.), tak jsem jezdil bez lítačky. A tehdy jsem viděl tu nesmyslnost, jakou Ropid nastavuje tarify. Za 32 korun jsem dorazil ze Smíchova sem do práce. Kdybych byl rychlý a stihl tady během čtvrt hodiny něco vyřídit, tak bych se za tu jízdenku mohl i vrátit. Tedy, za 32 korun bych mohl ujet nějakých šedesát kilometrů.

To je podle vás příliš málo?

Přijde mi to bizarní a nebál bych se říct, že je to jedna z příčin finanční krize. Jak je možné, že lítačka v Praze je levnější než v Ostravě či v Brně, které přejdete za 20 minut?! Jsem původem z Brna, takže vím, o čem mluvím.

Kolik by podle vás měla stát obyčejná, devadesátiminutová jízdenka?

Pokud jde o ceny jednorázových jízdenek, tam už bych nezdražoval, protože jsme na hranici kupní síly obyvatel. Ale prostor je v měsíčních a ročních jízdenkách. Není možné to samozřejmě střílet od stolu, návrh máme, také jsme ho regulérně podali, ale nevyšlo to, tak jsme řekli, dobře, je to věc Ropidu.

A konkrétně?

Kdyby se Praha rozpásmovala, bylo by asi spravedlivé, kdyby se platilo od kilometru. Není spravedlivé, aby platil stejně člověk, který jezdí každý den jednu stanici jako ten, který každodenně dojíždí deset, 15 kilometrů. V extrémních případech, a je to dva roky starý návrh, jsme uvažovali kolem devíti tisíc za xpásmovou roční jízdenku.

Čtěte také: Pražský dopravní podnik dočasně povede ředitel Stůj

Autor: Ondřej Leinert

12.12.2011 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Cyklostezka. Ilustrační foto.

Nová cyklostezka spojí Prahu s letištěm i krajem

Stanice metra Malostranská.
AKTUALIZOVÁNO

Vytékající voda uzavřela stanici metra Malostranská

Staronový šéf České televize: Natočíme velký dětský seriál

Navázat na úspěchy Arabely, Pana Tau nebo kultovních Návštěvníků by chtěl Petr Dvořák, který bude šéfovat veřejnoprávní stanici až do roku 2023.

Zoo Praha si připisuje další chovatelský úspěch. Orlí pár se stará o trojčata

Praha - Zoo Praha se může pochlubit dalším významným chovatelským úspěchem. V současné době se zde daří odchovávat na hnízdě pod rodiči tři mláďata orla východního. Je to vůbec poprvé, kdy je známo, že se tento druh orlů chovaných v lidské péči stará o trojčata. Návštěvníci mohou mláďata s rodiči vidět ve voliéře ve spodní části zoo.

OBRAZEM: Před sídlem ČEZ protestovali demonstranti v plavkách a v bazénku

Praha - Demonstranti v plavkách protestovali 27. dubna v Praze před sídlem energetické společnosti ČEZ proti prodeji hnědouhelné elektrárny Počerady. Dozorčí rada ČEZ má rozhodnout o případném prodeji elektrárny společnosti Vršanská uhelná ze skupiny Czech Coal finančníka Pavla Tykače.

AUTOMIX.CZ

Jak snížit spotřebu auta? Není to složité, těmto mýtům ale nevěřte

Spotřeba je dlouhodobě jednou z nejsledovanějších vlastností automobilů. Řidiči jí dokonce často podřizují svůj jízdní styl, volbu pneumatik, ale i výběr vozu jako takového. Ale opravdu víte, jak jezdit co nejúsporněji?

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies