Po zúžení magistrály o jeden jízdní pruh v Legerově ulici, by mohlo zklidnění dálniční tepny, po které projede na 100 tisíc aut denně, pokračovat. Tentokrát na území Prahy 4 v ulici 5. května. Jedná se o úsek dlouhý asi dva kilometry od Nuselského mostu až k Hvězdově ulici na úrovni obchodního centra Pankrác.

Vedení Prahy 4 si nechalo za 250 tisíc korun vypracovat odbornou studii nové podoby magistrály. Možných variant je hned několik. Praha 4 bude nyní tlačit na magistrát, aby už v rozpočtu na příští rok počítal s penězi na přípravu projektu zklidnění ulice 5. května.

„Dnes tato ulici není ani místem, kde by chtěli lidé žít. Je to jedna z nejzásadnějších dopravních tepen hlavního města, která sebou přináší kolony, hluk, otřesy, šeď a beton. Ulice je určená výhradně pro auta, ne pro lidi, kterých přitom jen v ulici žijí asi dva tisíce“ popsal současnou situaci starosta Prahy 4 Pavel Horálek (ODS).

Momentálně zabírá automobilový provoz plochu 75% z celé ulice. Tedy pouhých 25 % zbývá pro pěší, zeleň a cyklisty. „V úseku je navíc k překonání magistrály jen jedna lávka a čtyři podchody, což je žalostně málo a tato komunikace tak tvoří také velkou bariéru,“ vysvětlil architekt Václav Škarda z Ateliéru K2, který zpracoval studii.

Tři varianty řešení

Radnice má k dispozici tři varianty řešení na proměnu magistrály. Tou první je, že by mezi jízdními pruhy (v každém směru jsou tři) vznikl zelený pás stromů s tím, že počet jízdních pruhů i parkování po stranách by bylo zachování. „Jízdní pruhy v každém směru by se pouze zúžily. Dnes mají nadstandardní šířku. Už jen toto opatření by bylo přínosem,“ řekl Pavel Horálek.

Jako mnohem vhodnější se ale jeví druhá varianta, na níž by pak v budoucnu mohla navázat třetí. „Druhá varianta by u nás byla dosud nevídaným prvkem. Magistrálu by tvořily dva jízdní pruhy a jeden střídavý, který je situován ve středu ulice a je z obou stran lemován zelenými pásy, které vytvářejí alej stromů,“ pokračoval Škarda

„Víme, že v určitých hodinách se provoz zahušťuje buď směrem do Prahy, či ven z města. Prostřední pruh by byl k dispozici právě ve špičkách, řízen inteligentní světelnou signalizací a směr provozu by se střídal podle potřeby,“ navázal starosta.

Pěší zóna místo středového pruhu

Parkovací místa by byla opět zachována. V budoucnu, po dokončení Městského a Pražského okruhu by pak mohl být středový jízdní pruh zcela uzavřen a změněn na pěší zónu. Tak je to běžné například v Paříži a podobně to funguje také v Barceloně, Rotterdamu či Kodani.

Změn by se lidé mohli dočkat nejdříve asi už v roce 2012, bude ale záležet na politické vůli a také financích. Cenu za realizaci druhé varianty projektu odhadl architekt Škarda na zhruba 500 milionů korun.

Kromě obyvatel Prahy 4 v ulici 5. května by změnu uvítala také Praha 2. Ta dlouhodobě usiluje o to, aby byly na magistrále první semafory už dříve, než za Nuselským mostem ve směru do centra. Pokud by došlo ke zklidnění, světelná signalizace by byla právě už v ulici 5. května a rozmělnila by tak dopravu do více úseků.

Opozice: Jsou to jen předvolební sliby

Opozice nicméně plány vedení radnice kritizuje, podle nich se jedná jen o předvolební sliby. „Skoro dvacet seděla ODS ve vedení radnice s rukama v klíně a teď zase jen slibuje. Za ty roky dokázala jen vydat desítky stavebních povolení pro naddimenzované kancelářské budovy, které dopravu na magistrále ještě zahustily,“ kritizuje zastupitel Prahy 4 Petr Štěpánek (SZ).

Kromě již zmíněného uvažuje studie Prahy 4 ještě o jedné zajímavé změně, a tou je úprava Nuselského mostu. „Zde by mohla vzniknout vyvýšená lávka pro pěší, tak aby zde lidé měli možnost jít až do centra. Od něho je dnes Praha 4 do značné míry odtržena,“ doplnil Škarda.

Protihluková stěna

Praha 4 se nyní intenzivně zabývá dopravní situací ještě na jednom místě. V souvislosti s nárůstem dopravní zátěže na Spořilově, které způsobilo otevření jižní části Pražského okruhu a zákazem vjezdu kamionů na Jižní spojku, zajistila městská část měření imisí na nejvytíženější místní komunikaci v ulici Spořilovská. Měření začalo 6. a potrvá do 13. října. „Chceme vědět, jak moc se zde zhoršila situace po omezení provozu na Jižní spojce. Pak můžeme situaci dále řešit. V tom nejzatíženějším úseku by pak už brzy měla být zahájena stavba protihlukové stěny, která by měla snížit hlukovou zátěž až o 18 decibelů. Zaplatíme za ni asi 12,5 milionu korun,“ doplnila mluvčí Prahy 4 Žaneta Pilařová. Kompletně by zde měl být problém vyřešen po zprovoznění Pražského okruhu mezi Běchovicemi a dálnicí D1, kamiony už pak nebudou muset právě přes Spořilovskou.

Praha potřebuje utišit úplně celou dálnici

Pokud by se podařilo prosadit zklidnění ulice 5. května, respektive zhruba dva kilometry dlouhého úseku severojižní magistrály, byl by to zásadní krok k tomu, aby byl omezen provoz na celé této dálniční komunikaci, která vede napříč Prahou z jihu na sever.

„Klíčem k řešení současného stavu je samozřejmě snížení intenzity provozu. Aby magistrála mohla fungovat jako městský bulvár, musí se počet aut snížit až o dvě třetiny,“ řekl už dříve Michal Křivohlávek z iniciativy Auto*Mat, která se zabývá dopravou v hlavním městě.

Ideální stav by byl, kdyby po magistrále místo stávajících až 100 tisíc vozidel projelo jen 30 tisíc aut. „Při průjezdu do čtyřiceti tisíc aut za den je možné z magistrály vytvořit skutečný městský bulvár s obchody, kavárnami, zelení a cyklistickými pruhy,“ sdělil Ivan Lejčar, architekt a dopravní odborník.

Tunel určitě ne


Auto*Mat je rozhodně proti návrhu, aby byla magistrála zklidňována tak, že bude například v okolí Národního muzea zavedena pod zem. „To by problém vůbec neřešilo. Počet aut by vůbec neklesl, spíše by ještě přilákal další řidiče, protože by zde měli pohodlný a rychlý průjezd,“ upozornil Křivohlávek. Správným okamžikem pro omezení provozu na magistrále by mohlo být zprovoznění komplexu Blanka, vedení města ale bude spíše čekat až na dokončení celého Městského okruhu, což ale nebude dříve než v roce 2018.