VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dopravní podnik nemá peníze, cestující to zřejmě brzy pocítí

Praha- Hrozí snížení dopravní obslužnosti či zdražování jízdného. Město je připraveno uvolnit peníze z přebytku z loňského roku. Musí se ale počkat na výsledky hospodaření.

26.1.2009 4
SDÍLEJ:

NAJDOU SE NA NĚ PENÍZE? Vozový park stárne, chybí čím dál více autobusů. Zatímco sociální demokraté navrhují vzít miliardu a půl ze stavby městského okruhu rovnou, zástupci ODS chtějí počkat, kolik zbyde neutracených peněz z loňského roku./Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Martin Divíšek

Cestující se musejí připravit na to, že jim reálně hrozí zhoršení kvality přepravy v městské hromadné dopravě. Důvodem jsou nízké provozní dotace na rok 2009 pro dopravní podnik. Město letos z rozpočtu uvolní 7,1 miliardy korun.

Potřeba by ale bylo o 1,9 miliardy více a to i přesto, že dopravnímu podniku se výrazně podařilo snížit provozní náklady.

Čtyři nepříjemná opatření

„Pokud nedostaneme větší částku na provoz, jsme připraveni zareagovat, nabízí se čtyři kroky, které můžeme udělat k dalšímu snížení nákladů,“ sdělil generální ředitel dopravního podniku Martin Dvořák.

Tyto kroky by však pro cestující nebyly vůbec příjemné. Buď by se snížily výkony, tedy dopravní obslužnost, dále se uvažuje o změně některých tarifů.

„Znamenalo by to zvýšení cen zejména jízdních časových kuponů na delší období. Dalším krokem by mohlo být snížení kvality služeb, v praxi by to znamenalo, že bychom šetřili na mytí vozů či odstraňování graffiti,“ pokračoval Martin Dvořák. Poslední možností je vzít si úvěr od banky.

„To považuji za krajně nesystematické a nevhodné. Doufám, že k takovým krokům nedojde. I pro město by to bylo velmi nevýhodné a stálo by to hodně peněz,“ reagoval předseda finančního výboru Petr Hulinský (ČSSD).

Jak byste řešili problém Vy? HLASUJTE v naší anketě.

Přesun peněz z městského okruhu

Napondělním jednání finančního výboru pak navrhl jeho člen Karel Březina (ČSSD), aby bylo přesunuto 1,5 miliardy korun z rozpočtu na stavbu městského okruhu.

„Peněz na stavbu je tolik, že stejně jako vloni nebudou podle mého názoru profinancovány. Proto by se mohla zmíněná částka přesunout. Až bychom měli výsledky hospodaření města za rok 2008 a bude známý přebytek, peníze bychom mohli vrátit zpět na městský okruh, popřípadě dále navýšit dotace dopravního podniku,“ vysvětlil Březina.

Prošel Štajnerůvnávrh počkat

S tím však zásadně nesouhlasil radní a člen výboru Radovan Šteiner (ODS). Ten navrhl, aby dopravní podnik dostal peníze až ze zmíněného přebytku rozpočtu. „Až budou výsledky hospodaření známé, jsem připraven dát návrh, aby byly peníze z přebytku prioritně určeny právě pro dopravní podnik,“ konstatoval radní.

Právě návrh radního Šteinera na přesun peněz z přebytku prošel hlasováním výboru. Z 13 členů bylo při hlasování přítomno jen 7 (celkem se zúčastnilo 8 členů) a ruku pro nakonec zvedli všichni. To ale bude nejdříve za několik měsíců a DP navíc nemůže mít jistotu, jak vysoká částka to bude.

Peníze na nákup a opravy, žalostný stav

Ještě horší je možná situace u investiční dotace pro DP. Ta je letos ve výši 2 miliardy. „Přičemž jedna miliarda padne na zaplacení dostavby nových stanic metra C. Dopravnímu podniku tak zůstane 1 miliarda, a to je vůbec nejméně za posledních deset let,“ pokračoval Březina s tím, že bude nutné navýšit i investiční dotace.

V současné době tak nejsou žádné peníze například na nákup nových autobusů, přitom právě vozový park je zřejmě v nejkritičtějším stavu a dopravní podnik ho nutně potřebuje obnovit. „V současné době je u konce výběrové řízení a o výsledcích bude muset ještě rozhodnout představenstvo. V případě nákupu autobusů by se jednalo o zakázku ve výši zhruba 4 miliard,“ doplnil Martin Dvořák. Zatím by však DP neměl peníze, aby mohl smlouvy uzavřít.

Ze samotného jednání finančního výboru odcházel ale generální ředitel Dvořák spokojen. „Jsem rád, že se touto situací výbor zabývá,“ uzavřel.

Autor: Lukáš Marek

Jak by mělo město řešit nedostatek peněz na MHD?

A) Vzít 1,5 miliardy ze stavby okruhu ihned.

64 %

B) Dát až přebytek z minulého roku.

28 %

C) Snížit kvalitu MHD.

0 %

D) Zvýšit jízdné.

8 %

Hlasovalo: 36

Anketa byla ukončena

26.1.2009 VSTUP DO DISKUSE 4
SDÍLEJ:
Premiér Bohuslav Sobotka vystoupil 26. května v Praze na tiskové konferenci.
17

Sobotka bude mít dostavení s ministry, zhodnotí práci vlády

Tipy Deníku

Kam za zážitky nejen o víkendu? Inspirujte se na novém webu Tipy Deníku

AUTOMIX.CZ

GALERIE: Nejvtipněji naložené vozy na silnicích. Nákladem je vše, co si zamanete

Kromě přepravy cestujících je auto od nepaměti využíváno k převozu nákladu. A jak dnes uvidíte, je tím myšleno doslova jakéhokoliv nákladu. Připravte se na bizarní přehlídku převážených věcí všeho druhu, kdy vás už nepřekvapí ani auto naložené v dalším autě.

O šikovné české ručičky je opět zájem. Opravny jsou zpět

Praha - Opravny a opravárny zažívají velký návrat. Recyklace odpadů se stala pro lidi přirozeností, nyní začínají přemýšlet, jak množství odpadu minimalizovat. Vyhledáním opraváře šetří nejen přírodu, ale někdy i peníze. 

Nad Havlem chtěli lidé budku u zastávky, jejich úsilí mělo úspěch

Praha – Neúnavná občanská iniciativa může slavit úspěchy. Ve Staré Krči se právě díky úsilí místních podařilo prosadit zřízení nového přístřešku u autobusové zastávky Nad Havlem. Radní Prahy 4 pro oblast územního rozvoje Alžběta Rejchrtová (Trojkoalice/Zelení) v té souvislosti ocenila roli aktivních občanů v čele s Vladimírem Hroudou.

Dle očekávání: Karel Srp v radě ÚSTR nezasedne. Kvůli členství v KSČ

Dlouholetý předseda Jazzové sekce Karel Srp se podle očekávání nestal členem Rady Ústavu pro studium totalitních režimů (ÚSTR). Senát dnes vzal na vědomí stanovisko své volební komise, že Srp jako bývalý člen předlistopadové komunistické strany nesplňuje zákonnou podmínku spolehlivosti. O Srpově nominaci do rady tak horní komora ani nerozhodovala. Srp se jednání Senátu nezúčastnil.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení