VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Když handicapovaní dostanou příležitost pracovat, udělají daleko více než zdraví

Veleslavín - Odmalička miloval sport. Od čtyř let začal plavat a od sedmi let začlenil do svého života atletiku, které se věnoval do svých třiceti let vrcholově. O jedenáct let později měl úraz na lyžích, který mu obrátil život vzhůru nohama.

9.1.2015
SDÍLEJ:

„Nejde o to, aby lidé, se kterými se potkáváme při projektech Cesty za snem, vyhrávali medaile. Naším cílem je, aby se vrátili do běžného života, abychom jim ukázali, že jsou potřební,“ říká vozíčkář Heřman Volf. Ve sdružení mu v tom pomáhá Tomáš Pchálek.Foto: DENÍK/Veronika Cézová

„Jsem člověk, který dělá všechno ne na sto, ale na sto dvacet procent. Strašně rád jsem jezdil na lyžích, ale protože jsem měl firmu, nebylo lehké se jen tak na lyžovačku uvolnit. Když už jsem se ale dostal na hory, chtěl jsem lyžovat na sto dvacet procent. Ráno jsme vyjeli na kopec a 
v noci, když zavřeli vlek, jsem teprve skončil,“ ohlíží se zpátky v čase devětačtyřicetiletý Heřman Volf.

Sjezdil na lyžích celou Evropu. Osudným se mu ale stal pád na jednoduché sjezdovce v Herlíkovicích. „Jsem lyžař, který se nerad šoupe 
z kopce, a tak jezdím na hranách. Bylo to krátce před zavíračkou 
v devět večer. Na svahu už nikdo nebyl, užíval jsem si jízdu na celém kopci. Najednou jsem najel na kraj sjezdovky, kde byla díra… Neměla tam být, ale já také neměl jet jako čuně.“

Strávil spoustu měsíců v nemocnicích i na následných rehabilitacích. Jestli skončí na vozíku, o tom ze začátku nepřemýšlel. „Člověk bojuje, má bolesti. A to, že se zrovna nepohybujete? Tomu vůbec nevěnujete pozornost. Když už jste ale po prvních operacích, začnete uvažovat o tom, že to není úplně ono…“

Jiný směr

Co udělal úraz s Heřmanem, sportovcem tělem i duší? „Kdybych byl například ajťák, tak se toho pro mě asi až tolik nezmění, ale sportovci se změní hodně. Řeknu to upřímně – buď si člověk najde jiný směr, nebo se z toho lidově po…“ Rozhodl se pro první variantu. Už v nemocnici si umínil, že do roka sjede na lyžích kopec. Začátky byly těžké, stále padal. Ale nakonec to zvládl. A stejně odhodlaný byl i směrem ke svým nejbližším.

„Abych nebyl brzdou pro rodinu, dělal jsem všechno 
s nimi. Jezdili jsme spolu na vodu, lyžovali jsme… Dokonce jsem si splnil i sny, které jsem stále před úrazem odkládal. Skočil jsem s padákem, začal jsem se potápět. 
A jedním ze snů bylo i projet si Evropu na kole.“

Když se Heřman dozvěděl, že se bude otevírat cyklostezka do Paříže, byl k nezastavení. A hned všude rozhlašoval, že tam chce jet. „V mém okolí, dokonce 
i mnozí cyklisté, si klepali na čelo. Ale jak jsem to všem 
řekl, už nebyla cesta zpátky.“

Povedlo se. A když přijížděl v Paříži k Vítěznému oblouku, říkal si, že by byla škoda skončit touto cestou. A právě tehdy, v roce 2009, přišel nápad na založení občanského sdružení Cesta za snem.

Cyklo maraton

Sdružení má několik projektů, mezi nejvýznamnější 
a nejviditelnější se ale řadí Opel handy cyklo maraton. Funguje následovně: organizace Cesta za snem si vybere prioritně lidi 
z rehabilitačních ústavů, kteří jsou krátce po úrazu, zapojí je do maratonu a spojí 
s týmy lidí bez handicapu. Společně pak vyrážejí na maraton, který dohromady trvá 111 hodin.

Podobné aktivity jsou podle Tomáše Pchálka, zaměstnance Cesty za snem a pravé ruky Heřmana Volfa, velmi důležité. Přesto státem ještě ne úplně doceněné.

„Pro handicapované je určitě jednodušší se ztotožnit 
s Heřmanem, skoro padesátiletým normálním člověkem, který má rodinu, práci… než třeba s paralympionikem, který sportu věnuje celý svůj čas na profesionální úrovni. Právě aktivity zapojující co nejvíce lidí s handicapem by měl stát podporovat, nejen vrcholové sportovce,“ říká Tomáš.

Heřman přikyvuje a dodává, že ani jako bývalý vrcholový sportovec si po úrazu nikdy nechtěl nic dokazovat. Nepotřeboval medaile. Hledal hlubší smysl. „Nejde o to, aby lidé, se kterými se potkáváme při projektech Cesty za snem, vyhrávali medaile. Naším cílem je, aby se vrátili do běžného života, abychom jim ukázali, že jsou potřební.“

A to samé se Heřman snaží dokázat i zaměstnavatelům. „Handicapovaní sedí sice například na vozíku, ale hlava je pro ně velkým přínosem. Když dostanou příležitost pracovat, věřte, že udělají ve firmách daleko více, než zdraví lidé.“

Cesta za snem ve zkratceLogo seriálu Deníku Pražské neziskovky.Občanské sdružení zviditelňuje aktivity handicapovaných a šíří myšlenku, že na vozíku život nekončí a nikdy není pozdě začít si plnit své sny.

Zabývá se hlavně pořadatelskou, organizační a produkční činností. Soustředí se na organizaci unikátních sportovních projektů s orientací zapojení handicapovaných do aktivit spolu s lidmi bez handicapu.

Cesta za snem sdružuje paraplegiky, nevidomé, neslyšící či onkologicky nemocné.

Největším projektem sdružení je v současnosti Opel handy cyklo maraton – jedná se o projekt, který trvá v limitu 111 hodin a účastní se ho dokonce více lidí než soutěže Tour de France.

Dalším důležitým projektem je Zážitkový víkend na podporu čerstvě handicapovaných. Ty organizace spojuje se „služebně staršími" handicapovanými.

Neziskovka má zhruba třicet členů, stovky podporovatelů, ale pouze dva zaměstnance na plný úvazek. Heřman Volf je ředitelem, na starost má komunikaci s partnery, finanční plánování a prezentaci. Tomáš Pchálek pak dělá účetnictví, produkci, grafiku a komunikuje s médii i veřejností.

Rozpočet Cesty za snem je za minulý rok přibližně 1,5 milionu korun. Organizace je financovaná z 80 procent ze soukromého sektoru – Cesta za snem uzavírá partnerství se společnostmi, které ve svých projektech na oplátku propaguje.

Autor: Veronika Cézová

9.1.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Winternitzova vila - dílo architekta Adolfa Loose.
10

Zlé i dobré časy pražských vil

Takhle to vypadá, když mají policisté den blbec.
AUTOMIX.CZ
45

Policie v nesnázích: kuriózní nehody strážců zákona

Festival Metronome má Stinga i vlastní tramvaj

Prvním tuzemským festivalovým koncertem Stinga vyvrcholí dnes večer první den Metronome Festivalu Prague. Hudební přehlídka láká do pražského festivalového areálu na Výstavišti tisíce návštěvníků. Aby se pohodlně dopravili na festival i domů, nechal dopravní podnik posílit MHD v Praze. Metro i tramvaje budou jezdit častěji a dokonce přibyde speciální festivalová tramvajová linka č. 40.

Nedostatek tekutin může způsobit malátnost i selhání oběhu

Nedostatek tekutin může v současném horkém počasí způsobit malátnost, bolest hlavy a sníženou výkonnost. Při ztrátě vody na úrovni pěti procent lidské váhy hrozí oběhové selhání. V tiskové zprávě to dnes uvedla Hygienická stanice Hlavního města Prahy. Podle předpovědi meteorologů dnes teploty vystoupí k 35 stupňům Celsia.

Bradáčová: V Rathově kauze soud nemusí znovu provádět důkazy

V korupční kauze bývalého středočeského hejtmana Davida Ratha nebude středočeský krajský soud muset opakovat žádné důkazy, a to ani odposlechy. Pražská vrchní státní zástupkyně Lenka Bradáčová to dnes uvedla v pořadu Českého rozhlasu 20 minut Radiožurnálu. O přípustnosti odposlechů jako důkazů rozhodl počátkem června Nejvyšší soud.

Nová policejní služebna se může snadno zvětšit

Praha – Nové služebny, vybudované přímo pro jejich potřeby, se dočkali policisté v Jesenici na Praze-západ. Během sedmi měsíců tam byla postavena budova, jež je v rámci Policie ČR unikátem: jde o montovanou modulární budovu, což nejen přispělo k urychlení výstavby, ale do budoucna by v případě potřeby také bylo možno poměrně snadno provést nástavbu či objekt rozšířit.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies