Včera vyšlo najevo, že jednání mezi představiteli Prahy a stavební firmy Metrostav nevedla k dohodě. Každá ze stran si řešení představuje jinak. Metrostav trvá na urychleném proplacení faktur v hodnotě přesahující dvě miliardy korun. Tuto částku mu město dluží za dosud odvedené práce.

Vedení Prahy naproti tomu trvá na tom, že nejprve musí být nalezen „zákonný způsob" jak za práce na Blance platit. Podle primátora Tomáše Hudečka i několika nezávislých právních expertů totiž neexistuje platná smlouva mezi Prahou a Metrostavem. Zároveň ale vyzval Metrostav, aby práce v prosinci nezastavoval a držel se smluvních termínů.

Metrostav však podle svého mluvčího Františka Poláka nejspíš záležitost více než dvoumiliardové pohledávky vůči hlavnímu městu předá rozhodčímu soudu.

Neplatné smlouvy

Po špatné zkušenosti v kauze opencard očividně nehodlá stávající vedení města nic riskovat. I nadále odmítá bez „zákonného rámce" proplácet faktury za práce a nesmluvní vícepráce, které na tunelovém komplexu Blanka odvedla firma Metrostav.

Radní se totiž obávají, že by se mohli dostat do konfliktu se zákonem o zadávání veřejných zakázek i zákonem o hlavním městě Praze, pokud by Metrostavu uhradili dluh ve ve výši, přesahující dvě miliardy korun.

Odvolávají se na neplatnost smlouvy mezi Prahou a Metrostavem, kterou rovněž podle několika nezávislých právních expertů v rozporu se zákonem neprojednala tehdejší „Bémova" městská rada, ani zastupitelstvo. Podle současného radního pro legislativu Lukáše Manharta rada jednala pouze o konečném výběru zhotovitele a to je prý „z hlediska zákona nedostačující."

Připomeňme, že tyto závěry už minulý týden ostře odmítl bývalý primátor Pavel Bém, i jeho někdejší první náměstek Rudolf Blažek s tím, že „současní šéfové Prahy manažersky selhali a chtějí se zbavit odpovědnosti, či že lžou." Naproti tomu předchůdce primátora Tomáše Hudečka Bohuslav Svoboda připustil, že o neplatnosti smluv vědělo vedení města už letos v létě, respektive na jaře.

Zadarmo Blanka nebude

Metrostav se ani po týden trvajících jednáních nehodlá smířit s tím, že by dál stavěl Blanku „zadarmo" a pokračování prací jednoznačně podmiňuje proplacením dlužných faktur. Soubor smluvních dohod, včetně všech dodatků totiž prý považuje za platný smluvní základ celého právního vztahu. „Dohodli jsme se na tom, že Metrostav uplatní svůj požadavek na proplacení vyfakturovaných prací u rozhodčího soudu a to ve zkráceném řízení," sdělil včera mluvčí Metrostavu František Polák.

Jediným možným výsledkem zmiňovaného jednání pro obě strany je podle magistrátu Blanku dostavět, převzít a za toto dílo zaplatit. A to nejlépe ve stanoveném termínu. Pokud ale Metrostav skutečně v prosinci přeruší práce, pak se dá počítat i s dvouměsíčním zpožděním spuštění Blanky do zkušebního provozu.

„Je nám jasné, že Pražany nezajímají spory o dostavbu tunelu Blanka, ale kdy konečně budou moci tuto stavbu užívat. Uvědomujeme si, že stavba po mnoho let pouze komplikovala dopravní situaci a zhoršovala životní podmínky v Praze," sdělil včera primátor Hudeček. Prý stále doufá, že, Metrostav vyjde vstříc požadavkům Prahy a k zastavení prací nepřikročí.

„Pro případ, že by se tak nestalo, bude se Praha domáhat toho, aby měl Metrostav povinnost tunel Blanka dostavět a předejít tak škodám v řádu miliard korun, které by způsobilo přerušení stavby. Bez ohledu na platnost či neplatnost smlouvy," zaznělo mimo jiné včera z magistrátu. Otázka platnosti smluv prý bude stále na pořadu řešení sporu.

Současná situace

Technici stavební firmy začali s přípravami, aby bylo možné stavbu zastavita aby to způsobilo co nejmenší škody.

Právníci zároveň začnou připravovat podání k rozhodčímu soudu, u kterého se chce Metrostav domáhat splacení dluhu. To by mohlo být připraveno do týdne.

Neplatnost smlouvy Praha zdůvodňujetím, že nebyly součástí usnesení rady a neprojednalo je ani zastupitelstvo. Smlouvy byly podepsány v éře exprimátora Pavla Béma (ODS).

Problematická je i stavba Trojského mostu, která je součástí komplexu staveb. Na most údajně není řádná smlouva. Původní cena půl miliardy se navíc navýšila až na odhadovaných 1,2 miliardy korun.

Stavbu provází i další problémy. Podle zprávy magistrátního kontrolního odboru například nesouhlasí částky v seznamu dokladů k jednotlivým stavbám předloženém odborem účetnictví a částkami vedenými odborem městského investora. Rozdíl v částkách za stavební část je až 400 milionů.

„Díky uvedeným nesrovnalostem se účetnictví může jevit jako nesprávné, neúplné, neprůkazné, nesrozumitelné a nepřehledné," píše se v materiálu odboru kontrolních činností.

Tunel Blanka měl být původně zprovozněn v roce 2011, termín se ale odsunul na jaro 2014. Cena stavebních prací i technologie měla být zhruba 26 miliard korun, nyní se ale hovoří o více než desetimiliardovém nárůstu. Roční náklady na zastavení a konzervaci stavby odhaduje Praha na 1,6 miliardy korun.                                                           

zdroj: ČTK